صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هادی مقدم دوست در جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»

وقتی با معنا زیست نکرده باشیم دچار شعار زدگی می شویم

دبیر هنری دهمین جشنواره رویش راه فرار از شعر زدگی در فیلمهای دینی را رعایت تمامی اصول در ساخت یک فیلم دانست. وی در این باره گفت: «وقتی با معنا زیست نکرده باشیم دچار شعار زدگی میشویم.»
دبیر هنری دهمین جشنواره رویش راه فرار از شعر زدگی در فیلمهای دینی را رعایت تمامی اصول در ساخت یک فیلم دانست. وی در این باره گفت: «وقتی با معنا زیست نکرده باشیم دچار شعار زدگی میشویم.»
سه شنبه 28 دی ماه، در دومین روز از دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» کارگاه تخصصی فیلمنامه نویسی کوتاه در سالن سه سینما هویزه برگزار شد. هادی مقدم دوست با طرح پرسش اینکه فیلم دینی چگونه شکل می گیرد،
فیلم نامه دینی را برگرفته از واکنش شخص در برخورد با یک پدیده دانست که این واکنش چه هوشیارانه و چه بر اساس یک تربیت دینی باشد و منجر به یک عمل دینی شود، ایده اولیه یک فیلم نامه دینی شکل خواهد گرفت.
کارگردان فیلم سر به مهر با انتقاد از عدم پرورش ایده در اغلب فیلمهای کوتاه ایرانی، اثر این موضوع را بر روی اثر بسیار زیانبار توصیف کرد. وی با بیان اینکه بیشتر فیلمسازان حد نهایی کار خود را تنها رونمایی از ایده قرار داده اند، آن را به خام فروشی تشبیه کرد.  قدم دوست در این باره گفت: «ما در فیلمنامه نویسی گاهی فقط با یافتن ایده به پایان می رسیم. گاهی نیز با فیلمنامه زیست می کنیم که به آن «کار کردن روی ایده» می گوییم. خیلی از فیلم های کوتاه فقط ایده را عرضه می کنند اما ایده را پنهان کرده و این توجیه را دارند که در صورت ارائه آن در طول فیلم ایده لو می رود. به عقیده من این لو رفتن ایده نیست، بلکه کار نکردن روی ایده است.»
دبیر هنری دهمین جشنواره رویش یکی از مصادیق کار کردن روی ایده را نظر دادن و کامنت گذاشتن روی آن ایده معرفی کرد که در مورد آثار دینی این نظر باید منطبق با تعلیمات دینی باشد.
کارگردان فیلم هیهات با انتقاد از بی نظری برخی کارگردانان نسبت به پدیده ها، این گونه آثار را خارج از دایره فیلمهای دینی نامید چرا که دین صاحب نظر است و در مورد مسایل نظر داده است.
وی گروه دیگری از کارگردانان را افرادی معرفی کرد که نظر دارند ولی نه در حد عاملانه، بلکه دیدشان در حد می‌پسندم یا نمی‌پسندم باقی مانده است.
کارگردان فیلم چسب زخم با اشاره به این موضوع که اگر ما از کلیشه فرار کنیم و بدانیم به عنوان فیلمساز واجب است که اظهار نظر کنیم، شاهد فیلم‌های سرد نخواهیم بود،  ابراز احساسات را فاکتور اثر گذار روی مخاطب دانست. وی مورد اثر گذار بعدی را پرداختن هنرمند فارغ از هر فکر دیگری به اثر خود دانست. به معنی آنکه نگران اثرش باشد نه اینکه در هنگام خلق اثر به خود و آینده خود که با اثر برایش بدست می آید بیاندیشد.مقدم دوست راه فرار از شعر زدگی را رعایت تمامی اصول در ساخت یک فیلم دانست نه اینکه مضمون حذف شود. وی در این باره گفت: «وقتی با معنا زیست نکرده باشیم دچار شعار زدگی میشویم.» وی بیان را در فیلم دینی بسیار مهم ارزیابی کردو در مورد کسانی که فکر میکنند فیلم دینی شعار زده میشود گفت:« وقتی نمیتوان بیان و نحو درست داشت، مجبور میشویم معنا را کنار بگذاریم.»
 
مقدم دوست با انتقاد از عدم تحقیق در فیلم نامه نویسی آن را یکی از بخش‌های مهم در فیلمنامه‌نویسی عنوان کرد. وی نداشتن آگاهی فیلمسازان از روشهای تحقیق و همچنین توجیه های عامه پسند مانند اینکه هنرمند نباید از چیزی تاثیر بپذیرد و بکر بماند را علت این موضوع دانست.
 
انتهای این کارگاه به پرسش و پاسخ فیلمسازان از هادی مقدم دوست در خصوص فیلمنامه اختصاص یافت.