صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

زمزمه عقیم سازی زنان کارتن خواب از کجا نشات گرفت؟

این روزها، موضوع عقیم سازی زنان کارتن خواب به یک جریان رسانه ای بدل شده است و برخی نیز به دنبال حاشیه سازی و بزرگ نمایی برای موضوعی هستند که فقط در قالب یک اظهار نظر در جلسه ای مطرح شده بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، این سوال مطرح است که زمزمه های موضوع یاد شده از کجا شروع شد؟ که در این خصوص باید به تفاهمنامه روز 25 فروردین سال 1394 در حاشیه نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاوران امور بانوان در دستگاه های اجرایی در وزارت بهداشت با حضور شهیندخت مولاوردی (معاون امور زنان ریاست جمهوری ) و سید حسن هاشمی(وزارت بهداشت) اشاره کرد که برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، آن را با عقیم سازی و توزیع کارت سلامت میان زنان کارتن خواب، ربط دادند.
به عبارت دیگر ماجرا از این قرار است که یکی از فعالان زن در حاشیه امضای تفاهم نامه یاد شده، موضوعی تحت عنوان عقیم سازی زنان کارتن خواب را مطرح کرد که با واکنش حاضران در جلسه مواجه شد و هیچ یک از آنان نه تنها نظر مثبتی درباره این پیشنهاد، نداشتند که آن را غیراخلاقی هم عنوان کردند به گونه ای که به نظر می رسید آن بحث، همان جا و در همان روز تمام شد. 
به عنوان نمونه سید حسن هاشمی ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هیچ طرحی برای عقیم سازی این زنان وجود ندارد و هر برنامه ای برای این زنان معتاد، نیازمند ارائه خدمات آموزشی است و معاونت امور زنان هیچ اظهار نظری در این باره نداشته است.
اکنون پس از گذشت یکسال، برخی رسانه ها این موضوع را به نقل از شهیندخت مولاوردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح کرده اند؛ وحتی امروز ، سه شنبه ، برخی شبکه های اجتماعی موضوعی تحت عنوان « نه به عقیم سازی زنان کارتن خواب » و تلاش برای جمع آوری امضا آغاز کرده اند.
مساله اینجاست که نه به چه چیزی ؟ نه به پیشنهاد یک شرکت کننده در جلسه سال گذشته معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت که همانجا مختومه شد؟ یا جریان سازی و بزرگ نمایی موضوعی که در حد پیشنهاد یک فعال اجتماعی مطرح بود؟
اتفاقا در روز امضای تفاهم نامه در پی اعلام این پیشنهاد خبرنگاران از مسئولان سوال کردند که آیا قرار است عقیم سازی زنان کارتن خواب صورت گیرد یا نه؛که هاشمی ، وزیر بهداشت این موضوع را غیراخلاقی و غیرقانونی عنوان کرد. 
هاشمی، همچنین در آن جلسه ، اظهار کرد: ما نمی توانیم یک کار غیراخلاقی را برای کسانی که حق حیات دارند انجام دهیم بلکه باید با ارائه آموزش های لازم به زنان کارتن خواب از برخی مشکلات در این زمینه به ویژه تولد نوزادان جلوگیری کرد و یکی از اهدافی که وزارت بهداشت در این زمینه پیگیری می کند ارائه آموزش به زنان کارتن خواب است. 
همچنین مولاوردی در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: باید راه حل هایی برای زنان کارتن خواب اندیشیده شود که از میزان هزینه ها و خطرات آن کاسته شود و باید به طور تخصصی و کارشناسی این طرح بررسی شود. 
وی درباره پیشنهاد عقیم کردن زنان کارتن خواب نیز اظهار کرد: دولت هنوز برنامه مشخصی برای این موضوع ارائه نکرده است و اینکه - اگر قرار بر چنین برنامه ای باشد-قطعا این برنامه باید از سوی وزارت بهداشت بررسی و ارائه شود اما در این رابطه بحث هایی در جریان است. 
معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: باید به طور تخصصی و کارشناسی این طرح بررسی شود چون این طرح به دلیل هزینه ‌ها و تولدهای نوزادان معتاد که بار مالی برای نظام و کشور خواهد داشت و به لحاظ معنوی و اقتصادی و هزینه های اجتماعی نیازمند بررسی کارشناسی است و مطلوب، این است که ریشه ها قطع شود تا آماری از متولد شدن نوزادان معتاد نداشته باشیم. 
به گزارش ایرنا ، پس از برگزاری این نشست از سال 94 چندین بار جریان هایی برای مطرح کردن دوباره موضوع عقیم سازی زنان کارتن خواب در کشور صورت گرفت و دوباره آتش این هیجانات فروکش کرد تا اینکه در هفته های اخیر مجددا ، این موضوع از سوی برخی از رسانه ها مطرح شد.
این در حالی است که هیچ یک از مسئولان اجرایی کشور تاکنون صحبت هایی مبنی بر عقیم سازی زنان کارتن خواب نداشته اند چرا که اغلب آنها این کار را غیراخلاقی و غیرانسانی می دانند. 
همچنین در ماه های گذشته صحبت هایی درباره صدور کارت سلامت برای زنان خیابانی مطرح شد که در این زمینه نیز پیگیری ها صورت گرفت و مشخص شد این موضوع هم هیچ ارتباطی با حوزه معاونت زنان ریاست جمهوری ندارد و برخی می خواهند حتی موضوع را به نشست سال 94، دوباره ربط دهند. 
در این زمینه فضه پناه لو، مدیرکل روابط عمومی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: دادن کارت سلامت بهداشت به زنان خیابانی هیچ ربطی به این معاونت ندارد. 
پناه لو، این مطلب را در واکنش به انتشار شایعه ای در شبکه های اجتماعی در زمینه امضای تفاهم نامه میان وزارت بهداشت و معاونت زنان برای تهیه کارت سلامت بهداشت ویژه زنان خیابانی بیان کرد. 
وی اظهار کرد: اینکه اعلام شده که تفاهم نامه در این زمینه بین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت برای کارت سلامت زنان خیابانی منعقد شده است ، این موضوع را تکذیب می کنیم. 
وی ادامه داد: در 25فروردین 94 تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و نهاد معاونت زنان منعقد شد اما هیچ ربطی به موضوع کارت سلامت زنان خیابانی ندارد. 
وی خاطرنشان کرد: موضوع این تفاهم نامه فرهنگ سازی و ترویج سبک زندگی سالم، توانمندی سازی زنان و افزایش آگاهی های عمومی در حوزه سلامت اجتماعی، روانی، جسمی و ارتقا سلامت اجتماعی از طریق فرهنگ سازی و اجرای برنامه های موثر در خصوص توانمندسازی خانواده ها برای خود، مراقبتی، پیشگیری بیماریها و مشکلات اجتماعی است. 
وی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه تا پایان برنامه پنجم توسعه بوده و قرار شده بود در صورت نیاز و تمایل طرفین مدت اعتبار آن را افزایش دهند. 
** عقیم سازی زنان کارتن خواب به صلاح کشور نیست 
پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در نشست خبری خود در دوشنبه هفته گذشته در پاسخ به سؤالی درباره عقیم سازی زنان کارتن خواب، گفت: نظرات شخصی در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد که البته هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد. همچنین نمی توان آن افراد را از بازگو کردن نظراتشان منع کرد. 
وی ادامه داد: اما از نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد عقیم سازی زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب، آسیب های دیگری دارد ضمن اینکه از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی هم به صلاح کشور نیست ،چرا که این افراد حق زندگی و زادو ولد دارند که البته بخشی از قوانین داخلی و بین المللی هم در این خصوص صراحت دارد. 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: اظهارنظر این افراد برای خودشان معتبر است اما ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرجع تصمیم ساز مخالف اجرای این روند است. 
** با موضوع عقیم سازی مخالفیم 
همچنین دبیرکارگروه سلامت و محیط زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره رسیدگی به وضعیت زنان کارتن خواب و عقیم سازی آنان گفت: دولت، معاونت زنان و سازمان های متولی دنبال ساماندهی وضعیت زنان کارتن خواب هستند و هیچ برنامه ای برای عقیم سازی این زنان ندارند. 
ناهید خداکرمی افزود: ما با عقیم سازی مخالفیم چون زنان کارتن خواب بیشتر نیاز به خدمات مددکاری دارند و هرگز دولت، وزارت بهداشت و معاونت زنان هیچ تصمیمی را بدون نظر کارشناسی اعلام نمی کنند، آنطور که برخی از رسانه ها اعلام کرده اند که طرح عقیم سازی از سوی معاونت زنان اجرا می شود. 
وی تصریح کرد: معاونت زنان در واکنش به این موضوع اعلام می کند که چنین تصمیماتی نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و اولویت اجرای برنامه ها برای زنان کارت خواب آسیب شناسی از این پدیده شوم است. 
وی ادامه داد: هرگز بحث عقیم سازی زنان کارتن خواب از سوی این نهاد مطرح نبوده است و مسئولان این نهاد معتقدند که باید توانمندسازی زنان و دختران برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر، محو فقر و اشتغال برای زنان به ویژه سرپرستان خانوار را در برنامه کاری داشته باشیم و اینها اصل مهم در حل پدیده بی خانمانی در زنان و مردان است.
خداکرمی اضافه کرد: برخی رسانه های نوپا هرازگاهی بحث های کهنه و قدیمی را بازنشر می کنند که این موضوعات خوراک تبلیغاتی برای شبکه های خارج از ایران است و هیچ نفعی برای زنان کارتن خواب در کشور ندارد. 
وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات زنان کارتن خواب نهادهای مختلفی مسئولند و همه انگشت های اتهام به سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است در صورتی که می شود با علت یابی و آسیب شناسی این مساله را حل کرد. 
وی ابراز امیدواری کرد همه دستگاه های متولی از جمله شهرداری، بهزیستی، ناجا و قوه قضائیه با همکاری رسانه های گروهی بتوانند مشکل زنان کارتن خواب را حل کنند. 
 
** عقیم سازی واکنشی هیجانی است 
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش پیشنهاد عقیم سازی زنان کارتن خواب، گفت: با عقیم سازی زنان کارتن خواب به شدت مخالفیم چون از نظر اخلاقی و شرعی اقدام درستی نیست. 
سعید صفاتیان افزود: نمی توان جلوی فرزند آوری این زنان را گرفت چون یک مادر است و حق زندگی دارد. 
وی ادامه داد: متاسفانه آمار اعتیاد و معتادان متجاهر روز به روز در حال افزایش است و اینکه ما بخواهیم زنان کارتن خواب را عقیم کنیم، اقدامی نادرست و خلاف اخلاق و انسانیت است بلکه باید روی آموزش آنها فعالیت هایی صورت گیرد. 
صفاتیان بروز این گونه مطالب در فضاهای اجتماعی را ناشی از یک واکنش هیجانی دانست و اظهار کرد: موضوع عقیم سازی زنان کارتن خواب اکنون اتفاق افتاده است اما مسئولان دولتی باید مواظب باشند تا درباره آسیب های اجتماعی دچار مشکل نشوند و برنامه ریزی جدی داشته باشند. 
وی اضافه کرد: نگاه من این است که دولت در این قضایا مقصر نیست و واکنش به این قضیه ، بسیار بزرگ و این جریان سازی شده است و باید جلوی آنها را گرفت چون ناشی از واکنش هیجانی است. 
** پیشنهاد ضدبشری عقیم سازی 
پیش از این افرادی در برخی رسانه ها، پیشنهاد عقیم سازی زنان کارتن خواب را به شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان نسبت داده بودند که خود او در یادداشتی این موضوع را تکذیب کرده بود. 
شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در این یادداشت نوشت: این روزها بعد از انتشار خبر گورخوابی در قبرستان نصیرآباد شهریار باز بازار فرافکنی و «کی بود کی بود من نبودم» داغ است و برخی از این آب گل آلود قصد ماهیگیری دارند، بدون آنکه به نقش و سهم خود در این گل آلود کردن اشاره ای داشته و اذعانی بکنند! 
مولاوردی نوشته است، روزنامه وطن امروز به موازات اقدام سایت های همسو که بنا به گزارش دیروز ایرنا شبکه ای از سه هزارسایت با بودجه 10 هزار میلیارد ریالی در فضای مجازی به تخریب دولت مشغولند!، صفحه اول شماره امروز خود را به مطلبی تحت عنوان «هولوکاست بینوایان» و با استناد به مصاحبه ای که در اواخر آبان 1394در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه «آیا دولت برنامه ای برای عقیم کردن زنان کارتن خواب معتاد مبتلا به ایدز دارد یا نه؟»انجام شده است، اختصاص داده است. 
وی ادامه داد: به طور مفصل به زعم خودشان «درباره پیشنهاد ضدبشری عقیم سازی کارتن خواب ها و حاشیه نشین ها از زبان معاون رئیس جمهور و روشنفکر نمایان»داد سخن داده و چنین وانمود کرده است که چنین پیشنهادی در یکی دو روز اخیر و ناظر بر قضیه گورخوابی بوده است و اینکه«در دولت اعتدال نیز چرخ لجوج، بی رحم و یک دنده توسعه بیشتر قائل به از بین بردن پابرهنه هاست تا احیانا مبارزه با مظاهر فساد و تبعیض! در تفکر حاکم بر چنین دولت هایی بی پولی در مقام عمل جرم تلقی می شود و آنکه به حیث اقتصادی فقیر است همان بهتر بمیرد»!!! و بعد هم از این مجال برای تاختن به دولت نهایت بهره برداری را کرده و حقوق های نجومی را شاهد مثال آورده است و اینکه«در این تفکر فساد و تبعیض نه فقط تحمل می شود که حتی مورد لطف و عنایت هم قرار می گیرد»! 
مولاوردی نوشت: در ادامه مطلب هم دم از عدالت علوی زده است که«در آن آنچه فقر را ریشه کن می کند در وهله اول مبارزه با فساد و تبعیض است»که البته در جای خود سخنی متین و منطقی است، اما انتظار این بود که برای اثبات این نظریه از سایر قضایای نجومی! خارج از دولت نیز نام برده می شد تا عدالت گوینده از همان ابتدا زیر سوال نمی رفت. 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان گفت: نمی دانم چرا برخلاف آموزه های دینی خودمان در «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال»، در این زمینه ذهنم بی اختیار رفت سراغ این صاحب سخنان و کسانی که الان مدافع پابرهنه ها و فقرا و بینوایان شده اند، بدون آنکه یادشان بیاید که سیاست های برخاسته از تفکری که برای آن سینه چاک می کنند بنا به نظر اخیر معاون اول رئیس جمهور اقتصاد مملکت را به ته دره برده است!!! 
شرح این هجران و این خون جگر 
این زمان بگذار تا وقت دگر 
وی در این یادداشت اضافه کرد: اما آنچه بهانه این یادداشت هست توضیح چند باره نظراتی است که در مصاحبه آبان 94 با یکی از خبرگزاری ها ارائه و در فروردین 95 و در زمان وقایع کمپ شفق منتشر شد و همان زمان هم عدم همزمانی انجام مصاحبه و انتشار آن طی اطلاعیه ای مورد اشاره قرارگرفت. 
مولاوردی ادامه داد: سوال خبرنگار در این مصاحبه ناظر به «عقیم کردن زنان کارتن خواب معتاد مبتلا به ایدز» بود که مقارن با بحث هایی بود که در جامعه و به ویژه توسط برخی اعضای شورای شهر تهران در خصوص تولد نوزادان معتاد در جریان بود که در پاسخ گفتم«دولت هنوز برنامه مشخصی برای این موضوع ارائه نکرده است و اینکه- اگر قرار بر چنین برنامه ای باشد-قطعا این برنامه باید از سوی وزارت بهداشت بررسی و ارائه شود اما در این رابطه بحث هایی در جریان است». 
مولاوردی خاطرنشان کرد: در ادامه نیز بررسی کارشناسی و تخصصی چنین طرح هایی را از ابعاد مختلف مورد تاکید قرار داده و با اشاره به هزینه های اقتصادی و اجتماعی تولد نوزادان معتاد برای کشور، مطلوب را این دانستم که «باید ریشه ای به موضوع توجه شود و کاری کرد که دیگر نوزاد معتادی متولد نشود و به دنبال راه حل هایی بود که هزینه ها و خطرات کمتری به همراه داشته باشد» که همان زمان این نظر را مترادف با عقیم کردن تلقی کرده و حاشیه هایی فراوانی را دامن زدند که در تاریخ 29فروردین اطلاعیه ای هم از سوی معاونت صادر شد. 
مولاوردی گفت: این در حالی است که صرفا قسمت اول مصاحبه ام مربوط به طرح عقیم کردن است که در پاسخ صراحتا گفته ام دولت برنامه مشخصی ندارد و قسمت بعدی به برخورد با ریشه های کارتن خوابی و اعتیاد و ابتلای به ایدز و راه حل هایی با هزینه و خطر کمتر (به غیراز عقیم کردن) اختصاص دارد که به دلیل انجام مصاحبه در حاشیه یک همایش دیگر و به صورت سرپایی و شتابزده، آن زمان ناقص و مبهم منعکس شد. 
وی اضافه کرد: حال، نویسنده مقاله «نجومی ها را عقیم کنید»در این روزنامه با مبنا قرار دادن یک پیش فرض غلط و موهوم و بی اساس و با آسمان ریسمون به هم بافتن که الحق و الانصاف این جماعت مهارت عجیبی در آن دارند!، چه جولان هایی که نداده و چه حکم ها که صادر نکرده است تا به گزاره و نتیجه دلخواه و مورد پسند خود برسد که «دولت بهتر است از کانال مبارزه واقعی با فساد و تبعیض، صفرهای پررنگ فیش مدیران شاسی بلند خود را به گور بفرستد و نه آینده زنان بیچاره را»و با ابداع اصطلاح نطفه به گوری!این دولتزن اعتدالی!را متهم بکند که با ضرس قاطع ان را تجویز کرده ام و آن را به «کوچک مهری »ذات این جماعت نسبت دهد و«دنباله منطقی تقسیم کاری بداند که داخلی هایشان حکم نطفه به گوری صادر می کنند و خارج نشینانشان حکم تحریم»! 
مولاوردی نوشت: و نهایتا استتنتاج کند«بیگانه ترین قبیله ای که می توانند با ملت خود تا کنند همین جمعند و همین جماعت»! 
معاون رئیس جمهوری گفت: اتفاقا به صدر این فهرست باید حامیان کسانی را افزود که بانی تحریم های غیرانسانی و ظالمانه علیه ملت ایران شده و قطعنامه های شورای امنیت را ورق پاره خواندند و اکنون در لغو آن هر لحظه مرثیه سرایی می کنند. بی تردید حافظه تاریخی ملت ایران آن روزها را ثبت کرده است و این جماعت را با جماعت خارج نشینی که این روزها ملتمسانه خواهان تحریم بیشتر این ملت هستند از یک قماش می داند. 
مولاوردی ادامه داد: باید این حقیقت تلخ را پذیرفت که مجموعه سیاست هایی که در حدود چهار دهه اخیر بر کشور حاکم بوده روند رو به رشد آسیب ها و انواع گسست های اجتماعی از جمله شکاف های طبقاتی را دامن زده است و در پدید آمدن این وضعیت و برون رفت از آن همگان مشارکت و مسئولیت دارند.انگشت اتهام را به سمت این و آن نشانه رفتن دردی از این جماعتی که به هر دلیلی از دست«هوای بس ناجوانمردانه سرد زمستان » به گور پناه می برند را درمان نمی کند و برای جامعه ای که داعیه تحقق مدینه النبی و عدالت علوی را دارد مایه ننگ و شرمساری است و نباید چنین وضعیتی چه از سوی مردم و چه از سوی نظام تحمل شود. 
مولاوردی نوشت: وقت آن رسیده است با کنار گذاشتن اختلافات و با بسیج تمامی ظرفیت ها، حداقل در تامین زندگی شرافتمندانه و رها از ترس و نیاز هموطنان و همنوعانمان هم اندیشی و چاره اندیشی کنیم. 
وی ادامه داد: باور کنید شکم گرسنه، دین و ایمان و جناح راست و چپ و تشکیل ائتلاف و جبهه و ....سرش نمی شود. برادر من حالا که آب از سر همه گذشته است باید فارغ از تمام قیل و قال ها به ائتلافی برای عدالت اجتماعی و کرامت انسانی اندیشید. 
حال باید دید که براساس چه قضیه ای موضوع عقیم سازی زنان کارتن خواب مطرح شده است اما امیدواریم مسئولان کشوری راهکاری اساسی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی به ویژه زنان کارتن خواب داشته باشند تا دیگر شاهد مشکلات جدی در جامعه به ویژه تولد نوزادان بی گناهی که از مادران معتاد متجاهر متولد می شوند، نباشیم.