عرصه این کسبوکارهای نو بستر مناسبی است برای رشد ایدهها و تکیه بر خلاقیت که به نظر میرسد برای محصولات داخلی کشور که نیازمند ورود به بازارهای خارجی هستند،ضرورت باشد. با این حال بهنظر میرسد شرایط اقتصادی کشور ما هنوز آنطور نیست که بستر لازم برای این مدل از کسبوکارها را فراهم کند یا حداقل نیازهای آنها را پوشش دهد. بهطور کلی کسبوکارهای نو برای رشد با چند مانع داخلی مواجه هستند؛ اول اینکه فرهنگ و نگرش مردم به این نوع کسبوکارها مناسب نیست هنوز جا دارد تا مردم به شیوههای جدید خرید اینترنتی و آشنایی با محصولات اینترنتی و ... خو بگیرند. این نوع کسبوکارها هنوز جا نیفتاده و زمان میخواهد تا مردم به آنها و محصولاتی که دارند، اعتماد کنند. دومین نکته این است که این نوع از کسبوکارها از نظر اقتصادی در فضای مساعدی نیستند. کشور در رکود بهسر میبرد. سومین مورد اینکه خود کسانی که وارد این نوع کسبوکارها شدهاند، آموزش و اطلاعات کافی را در اختیار ندارند و از طرفی نمیدانند چگونه به مشتریان و کسانی که خواهان محصولات و خدمات آنها هستند، برای ورود به حوزه کار خود اطمینان بدهند. مورد دیگر اینکه خود کسانی که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند، بعضا از رقابتهای ناسالمی برای عرضه خدمات و کالای خود بهره میگیرند که بهطور کلی نگرش مردم را نسبت به این مدل از کسبوکارها تغییر میدهد.
مرتضی عزتی، استاد دانشگاه
موانع رشد کسبوکارهای نوپا
دنیا درحال رفتن به سمت ایدهها و کسبوکارهای نو یا استارتآپهاست.