صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ظرفیت کلان شهرها برای بناهای بلند را بررسی می‌کند

بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌ضابطه

وقتی دو سال قبل نخستین کنفرانس بناهای بلند برگزار شد
مجتبی کاوه
وقتی دو سال قبل نخستین کنفرانس بناهای بلند برگزار شد، این مفهوم آنقدر مبهم و دیدگاه‌ها نسبت به آن آنقدر سنتی و دور از یافته‌ها و تجربیات روز دنیا بود که حتی بر سر تعریف بنای بلند هم اختلاف‌نظر وجود داشت اما اکنون بلندمرتبه‌سازی با تمام فرصت‌ها و تهدیدهایش زیر ذره‌بین مسئولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه ساختمان قرار گرفته است. آنچه در سومین کنفرانس بناهای بلند بیش از پیش بر آن تاکید شد، قانونمند کردن بلندمرتبه‌سازی و تبدیل آن از تهدید به فرصت توسعه بود، چرا که به نظر می‌رسد در خلأ رویکردهای درست به این نوع ساخت‌وساز و در نبود نظارت کافی، کلان‌شهرهای کشور در معرض بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌ضابطه قرار دارند. 
ساخت بناهای بلند در کریدورهای اصلی گردش هوا را مشکل کرده است
وزیر راه‌وشهرسازی در افتتاحیه سومین کنفرانس بناهای بلند با بیان اینکه وضعیت زندگی شهری ایران بازتاب‌دهنده اغتشاش ذهنی در عصر معاصر است، گفت: مدت‌ها بود که راجع به وضعیت شهری ایران اندیشه می‌کردم و بر این باور بودم که وقتی از بالا به تصاویر شهرهایی چون تبریز، اصفهان، مشهد و تهران نگاه کنیم چه چیزی در ذهن متبادر می‌شود؟ عباس آخوندی با یادآوری پذیرش مسئولیت در ابتدای دولت یازدهم و پیشنهاد ساخت ساختمان 100 طبقه در تهران از سوی برخی از همکاران که شاید هم از روی حسن‌نیت داده شد، گفت: اگرچه ساختمان 100طبقه با ضابطه نشان از اقتدار ایران دارد اما ساخت یک ساختمان بلند و بی‌ضابطه تمام آسایش و زندگی همسایگان را به خطر خواهد انداخت. وزیر راه‌وشهرسازی با انتقاد از نحوه بارگذاری در کلان‌شهر تهران، افزود: متاسفانه در کوهپایه‌های تهران، مجوزهای ساختمان‌های بلندی داده شده که در کریدورهای اصلی هوای پایتخت ساخته شده‌اند و با این کار عملا، گردش هوا در شهر تهران به دلیل موانع فراوان با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در حاشیه این کنفرانس با بیان اینکه نگاه دست‌اندرکاران صنعت ساختمان کشور به بلندمرتبه‌سازی تاکنون چندان با معیارهای علمی همراه نبوده است، به «کسب‌وکار» گفت: با وجود اجرای ساختمان‌های بلندمرتبه، ضابطه‌مندی در این بناها جایگاه مناسبی نداشته و تحقیقات جامع درباره فرصت‌ها و تهدیدهای بلندمرتبه‌سازی در ابتدای راه قرار دارد و پیش از این، به ضرورت این تحقیقات چندان توجه نشده است. دکتر محمد شکرچی‌زاده افزود: ما باید به سمت مدون کردن تجربیات گذشته درباره بلندمرتبه‌سازی و تسهیل مسیر استفاده از تجربیات و یافته‌های جدید علمی در این حوزه، حرکت کنیم و بلندمرتبه‌سازی را به فرصتی برای توسعه شهرهایی که ظرفیت این نوع ساخت و ساز را دارند، تبدیل کنیم.
بلند مرتبه‌سازی بی‌ضابطه آفت کلان‌شهرهای کشور است
حسن محتشم، رئیس کانون صنفی انبوه‌سازان تهران نیز در حاشیه این همایش در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» درباره ظرفیت‌های کلان‌شهرهای کشور برای بناهای بلند گفت: ظرفیت ساخت بناهای بلند در تمام کلان‌شهرها وجود دارد اما مساله اینجاست که این بناها نباید بدون مطالعه و به صورت پراکنده در هر گوشه و کناری ساخته شوند. وی با اشاره به عطش ساخت بناهای بلند در مناطقی که قیمت زمین رشد فزاینده داشته است، بلند مرتبه‌سازی بی‌ضابطه را آفت کلان‌شهرهای کشور دانست و افزود: منطق اقتصادی ساخت این بناها را توجیه می‌کند اما توجه صرف به منطق اقتصادی و نادیده گرفتن سایر ابعاد از جمله ظرفیت‌های زیست‌محیطی آینده بسیاری از مناطق را با مشکل مواجه خواهد کرد.