صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همدان میزبان پیش‌تور کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهانی؛

حضور 142 راهنمای گردشگری در همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از میزبانی همدان به عنوان پیش‌تور کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهانی خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا، علی مالمیر سه‌شنبه 28 دی در جمع خبرنگاران به مناسبت برگزاری هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهانی به میزبانی همدان، با بیان اینکه در فصل سرد امسال بیشترین حجم کاری برای اداره‌کل میراث فرهنگی استان ایجاد شده است، عنوان کرد: در تاریخ 6، 7 و 8 بهمن‌ماه امسال میزبان پیش‌تور هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری جهانی هستیم.
وی با اشاره به اینکه استان همدان به لحاظ جاذبه‌ها و جایگاه تاریخی و طبیعی که در سطح کشور دارد، هنوز نتوانسته ظرفیت‌های خود را در خارج از مرزها به مخاطبان معرفی کند، بیان کرد: یکی از بازارهای هدف گردشگری استان، بازار گردشگری خارجی است بنابراین نیاز است در برنامه‌ها به گونه‌ای موضوع را مدنظر قرار دهیم.
مالمیر با بیان اینکه برای تبلیغات با محدودیت اعتباری در کل کشور مواجه هستیم، افزود: باید به دنبال راه‌های خلاقانه و اثربخش در این حوزه باشیم تا بتوانیم با هزینه‌های کمتر و اثربخشی بیشتر ظرفیت‌های استان را معرفی کنیم و و رهاوردی برای گردشگری خارجی داشته باشیم.
وی به ظرفیت‌های موجود استان اشاره و تصریح کرد: متأسفانه استان نتوانسته از ثبت جهانی آثار خود بهره‌مند شود و این امر یکی از موضوعات مهم استان است که به عنوان یک برند می‌تواند برای ایجاد تقاضای گردشگری خارجی که با مطالعه و جستجو در سایت‌های مختلف به مکانی سفر می‌کنند، محرک و مبلغ باشد.
مالمیر تأکید کرد: این موضوع اولویت اساسی اداره‌کل میراث فرهنگی بوده و به عنوان یک مطالبه عمومی استان و فعالان همدان در سطح ملی مطرح شده است به طوریکه در هفته گذشته پرونده اولیه و چند بُعدی دره ارزانفود در بحث بافت متنوع، منظر اجتماعی و تاریخی و شهر زیرزمینی پس از مدت 6 ماه با بهره‌گیری از ظرفیت کارشناسان داخل استان تشکیل و تکمیل و به تهران ارسال شده است.
وی ادامه داد: راهبرد دیگر در صورت تأمین اعتبارات، تولید محتوا در فضای مجازی است به این علت که وقتی در فضای مجازی جستجو می‌کنیم مطلبی درباره همدان، تأسیسات و جاذبه‌ها وجود ندارد بنابراین نیاز است تولید محتوا داشته باشیم.
مالمیر درباره اهمیت برگزاری رویدادهای بین‌المللی عنوان کرد: این رویداد بین‌المللی از 2 منظر دارای اهمیت است؛ اول اینکه یکی از ابزارهای معرفی استان در خارج از کشور حضور گردشگران خارجی است به ویژه اگر این افراد، موثر باشند و حوزه نفوذ کاری آنان گسترده باشد، از سوی دیگر با برگزاری این رویدادها زیرساخت‌های استان بررسی شده و مشخص می‌شود آیا آورده‌ای برای استان دارند یا نه؟
وی با بیان اینکه انجمن‌ها و تشکل‌های گردشگری سرمایه‌‎های اصلی حوزه میراث فرهنگی هستند، عنوان کرد: رویدادی که میزبان آن هستیم به همت یکی از تشکل‌های استان به نام انجمن صنفی کانون راهنمایان گردشگری استان فراهم شده و همدان به عنوان یکی از استان‌های مقصد برای کنوانسیون انتخاب شده است.
مالمیر با اشاره به اینکه افراد شرکت‌کننده در کنوانسیون همگی راهنمایان گردشگری و فعالان این حوزه در عرصه بین‌المللی هستند، اظهار کرد: این افراد مخاطبان ما هستند و با شناخت از استان همدان به عنوان افراد مرجع می‌توانند این شناخت را به خوبی منتقل کرده و گسترش دهند و صرف یک گردشگر به اینجا نمی‌‎آیند.
وی با اشاره به نقدهای وارد بر متناسب نبودن زیرساخت‌های استان با گردشگری خارجی، افزود: درست است که زیرساخت‌های استان پاسخگوی تمام نیازهای گردشگری نیست و باید در ابعاد مختلف گسترش پیدا کند اما ضعیف هم نیست و انتخاب استان همدان به عنوان مقصد گردشگری در کنوانسیون و میزبانی از 142 نفر از راهنمایان نشان‌دهنده این امر است.
وی ادامه داد: در تاریخ 6 بهمن‌ماه با توجه به اینکه ظرفیت اقامتی 2 استان دیگر فراهم نبود، بار اقامت مسئولان کنوانسیون بر عهده همدان است و این امر نشان‌دهنده آن است که همدان زیرساخت‌های خوبی داشته و با توجه به اینکه تا کنون این حجم میهمان خارج از کشور نداشته‌ایم، می‌تواند میزبان رویدادهایی با این گستردگی باشد.
وی با اشاره به همکاری و همت و حمایت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان، بخشی از تأسیسات استان مانند متل الماس مجموعه گنجنامه و هتل باباطاهر و اتاق بازرگانی در برگزاری کنوانسیون، بیان کرد: به لحاظ فرآیند کاری در برنامه‌ریزی و آمادگی میزبانی نسبت به باقی استان‌ها جلو هستیم.
وی ادامه داد: زمان محدود حضور میهمانان و فصل سردی که داریم پیش‌بینی بازدید از جاذبه‌های داخل استان را داریم و مابقی آثار استان را در قالب‌های مختلف مانند برپایی نمایشگاه عکس، تولید محتوا و ... معرفی می‌کنیم و به نوعی آثار و جاذبه‌ها را در قالب اقلام فرهنگی در اختیار آنان قرار می‌دهیم که هنگام بازگشت به وطن خود آثار استان را همراه داشته باشند و به صورت برجسته همدان در ذهن آنان ماندگار شود.
مالمیر به نقش رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها مانند کارهای گذشته کمک‌کننده در مطرح شدن استان بوده و تکمیل‌کننده ره‌آورد و ستانده از این موضوع برای استان هستند.
وی تأکید کرد: تمرکز بر انجام کارهایی است که دارای اثربخشی برای استان است و دنبال انجام کارهایی که رنگ و بوی نمایشی بیشتری دارد، نیستیم و از طرف دیگر محدودیت‌های مالی و اعتباری و زمانی که وجود دارد حرکت را به سمت بهره‌وری و اثربخشی هدایت می‌کند.
مالمیر به کنگره تاریخ معماری و شهرسازی نیز اشاره و عنوان کرد: برنامه دیگری که همزمان با کنواسیون در همدان اجرا می‌شود برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری، شهرسازی ملی در تمام استان‌هاست و ماحصل آن در یک کنگره ملی نشان داده خواهد شد و این کنگره در همدان در تاریخ 6 و 7 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.
وی به سابقه دیرینه استان همدان در تاریخ تمدن اشاره و تأکید کرد: معتقدیم همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است و به علت همین دیرینگی، سبقه معماری، ظرفیت بالا و تاریخ پر عظمتی که دارد، باید نسبت به استان‌های دیگر کنگره‌ای در شأن استان برگزار شود.
مالمیر به تعداد مقالات ارسالی اشاره کرد و افزود: میزان مقالات و استقبال از کنگره بسیار خوب بوده به طوریکه تا کنون 85 چکیده مقاله و 70 اصل مقاله وصول شده و 59 مقاله پذیرفته شده است که جزء استان‌های اول هستیم. طراحی پوستر کنگره همدان نیز رتبه 4 کشوری را به خود اختصاص داده و در حاشیه کنگره نمایشگاه و کارگاه داریم تا برای فعالان این عرصه و دانشجویان بسیار جذاب باشد.
وی به همکاری و حمایت دستگاه‌های دولتی در این راستا اشاره کرد و گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا و دانشگاه‌های دیگر استان، شهرداری، سازمان نظام مهندسی، بنیاد مسکن، استانداری و سازمان برنامه و بودجه در برگزاری این کنگره همکاری داشته‌اند.
وی با بیان اثربخشی کنگره به جنبه پژوهشی تاریخ معماری استان، افزود: یکی از مزیت‌های استان وجود بناها و معماری‌های خاصی است که می‌توان به دستکندها و معماری زیرزمینی تا معماری معاصر و بناهای تاریخی اشاره کرد و این کنگره می‌تواند مستنداتی برای استان باقی بگذارد.
مالمیر به حضور همدان در دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران نیز اشاره کرد و گفت: دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از تاریخ 18 تا 21 بمهن‌ماه در تهران برگزار می‌شود به طوریکه تفاوت نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته در این است که به صورت منطقه‌ای است و بخشی از نماشگاه به استان‌های همدان، کرمانشاه، مرکزی و کردستان اختصاص داده شده است.
وی درباره جشنواره زمستانی نیز بیان کرد: سیاست اداره‌کل این است که استفاده از منابع دولتی و برگزاری جشنواره دارای اثربخشی نبوده و به لحاظ قانونی و اعتباری صحیح نیست که اعتبارات دولتی به علت مواجهه با محدودیت‌های شدید، در این حوزه هزینه شود و از طرف دیگر نتواند آورده‌ای برای استان داشته باشد بنابراین سیاست بر این است از بخش خصوصی داخل یا خارج استان و کسانی‌که علاقمند به سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت استان برای برگزاری جشنواره‌ها در هر فصل به ویژه فصل زمستان هستند، کمک بگیریم و به عنوان یک دستگاه دولتی حمایت و همکاری لازم برای جذب همکاری دستگاه‌های مختلف و اخذ مجوزهای لازم داشته باشیم.
وی افزود: زمستان امسال دو درخواست برای جشنواره زمستانی با محوریت بخش خصوصی داشته‌ایم که شامل برگزاری مسابقه و جشنواره آدم‌برفی، جشنواره بادبادک‌ها، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، جشنواره غذا، مسابقه نقاشی کودکان و کنسرت خنده بوده و زمان اجرای آن نیز 6 تا 23 بهمن‌ماه پیش‌بینی شده است.
وی گفت: در اسفندماه نیز با کمک بخش خصوصی نوروز را متفاوت از سال‌های قبل خواهیم داشت و نوروزگاه و آداب و رسوم استان را با هدف پررنگ شدن نوروز برگزار خواهیم کرد و امیدواریم با شرایط آب و هوایی مناسب در آن زمان شاهد استقبال بیشتری از گردشگران باشیم.