صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گزارش روز چهارم جشنواره موسیقی فجر

آغازی با ارکستر ملی و پایانی با وعده حمایت و عذرخواهی

جشنواره موسیقی فجر در حالی چهارمین روز خود را به پایان رساند که وزیر ارشاد برای نخستین‌بار به یکی از اجراها گوش کرد، بی‌نظمی‌ها باعث عذرخواهی هنرمندان شد و وعده‌هایی هم برای کمک به گروه‌های موسیقی داده شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، برنامه‌های چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر (دوشنبه، ۲۷ دی‌ماه) در تالار وحدت با اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری، در حضور وزیر کنونی ارشاد در کنار وزیر پیشین این وزارتخانه آغاز شد.
رونمایی از فصل جدید ارکستر ملی
از مهرماه که فریدون شهبازیان چوبِ رهبری ارکستر ملی را به دست گرفته، حضور در جشنواره موسیقی فجر اولین اجرای صحنه‌ای این ارکستر بود.
شهبازیان در ابتدای این اجرا اظهار کرد: تولد ارکستر ملی ایران را تبریک می‌گویم. این ارکستر با هدف پیشبرد موسیقی ارکسترال و اصیل ایرانی تشکیل شده است. دل‌مشغولی من اجرای خوب و ارزشمند موسیقی ایرانی که موسیقی‌دانان کشورمان می‌سازند و موسیقی ملل است که امیدوارم محقق شود.
او با اشاره به فرهاد فخرالدینی - رهبر پیشین این ارکستر - گفت: از فرهاد فخرالدینی یاد می‌کنم که پیشکسوت من است و این ارکستر را اداره می‌کرد. امیدوارم کارشان را ادامه دهند.
با آمدن نام فخرالدینی، مخاطبان حاضر در سالن او را تشویق کردند.
در ادامه، رهبر ارکستر ملی خطاب به سیدرضا صالحی امیری - وزیر ارشاد - گفت: من از وزیر می‌خواهم حمایت کند تا موسیقی ما در جهان شنیده شود، نه به‌صورت ارکسترهای کوچک و سازهای ایرانی، بلکه موسیقی ارکسترال ما به جهان معرفی شود.
او اظهار کرد: ما از سبک‌های موسیقی جهان استفاده می‌کنیم که آن‌ها تدوین کردند و آن را با موسیقی خودمان درمی‌آمیزیم تا آثار بهتری را پدید آوریم.
شهبازیان ادامه داد: امیدوارم در استان‌های ما که مردم با موسیقی ارکسترال غریبه‌تر هستند، این موسیقی اجرا شود. موسیقی ما، بویژه موسیقی مقامی، بسیار غنی است و کمتر جایی پیدا می‌شود که ربع پرده‌های ما را داشته باشد.
وی همچنین تاکید کرد که روی خواهش‌اش با وزیر و کسانی است که در کنار او هستند، مانند معاون امور هنری وزارت ارشاد، مدیرعامل بنیاد رودکی و دیگر موسیقیدانان.
در این کنسرت که با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود، افرادی مانند سیدرضا صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، علی جنتی - وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی -، شهیندخت مولاوردی - معاون رییس‌جمهور در امور زنان -، علی‌اکبر صفی‌پور - مدیرعامل بنیاد رودکی -، حمیدرضا نوربخش - مدیر جشنواره موسیقی فجر و مدیرعامل خانه موسیقی -، علی مرادخانی - معاون امور هنری وزارت ارشاد -، فرزاد طالبی - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد -، هوشنگ کامکار، تهمورس پورناظری، داود گنجه‌ای، حسین نوش‌آبادی، حجت‌الله ایوبی و مرتضی طلایی حضور داشتند.
 
در ابتدای اجرای ارکستر ملی، یک قطعه بی‌کلام اجرا شد و سپس علیرضا افتخاری به‌عنوان خواننده به این ارکستر اضافه شد.
 
افتخاری بعد از آن‌که توسط شهبازیان به صحنه دعوت شد، در سخنانی کوتاه گفت: نمی‌دانم در مقابل شما باید چه کار کنم، باید به خاک بیفتم.
او افزود: من پَر درآورده‌ام، نمی‌دانم پرواز کنم یا بخوانم.
 
در بخش نخست، قطعات «اوور تو آوار» اثر فریدون شهبازیان، «نیلوفرانه و بهشت یاد» اثر عباس خوش‌دل، «سبک بال» اثر حسین دهلوی و «در هوای تو و کوی بی‌نشان» اثر عباس خوش‌دل اجرا شد.
 
برای اجرای دو قطعه «شور عشق» (۱ و ۲) در بخش دوم کنسرت، گروه کر به ارکستر ملی اضافه شد و از همان ابتدا افتخاری همراه با شهبازیان روی صحنه آمد.
 
قطعه چهار مضراب شوشتری برای ویولن و ارکستر اثر حسین دهلوی، قطعه بعدی بود که توسط این ارکستر اجرا شد. پس از آن به ترتیب «نعمه محرم راز»، «ساقی‌نامه» و «شور عاشقانه» آثار شهبازیان اجرا شدند.
 
رهبر ارکستر ملی ایران قطعه «شور عشق: را به‌عنوان قطعه بیز نواخت و افتخاری خواند:
 
عشق، شوری در نهاد ما نهاد / جان ما در بوته سودا نهاد
 
گفت‌وگویی در زبان ما فکند / جست‌وجویی در درون ما نهاد
 
هنگام برگزاری این کنسرت، به‌دلیل پر بودن صندلی‌ها، افرادی در طرفین سالن ایستاده اجرا را تماشا می‌کردند. پس از پایان کنسرت نیز عباس خوش‌دل - آهنگساز - به دعوت شهبازیان روی سن رفت و تشویق شد.
 
 
عباس خوش‌دل
همچنین شهبازیان قصد دعوت کردن از سوسن اصلانی - همسر حسین دهلوی، آهنگساز - را نیز روی صحنه داشت، تا به‌خاطر این‌که قطعات دهلوی را برای اجرا در اختیارش گذاشته است، از او تشکر کند؛ اما اصلانی در سالن حضور نداشت.
 
تصویب بودجه ۱۲ میلیاردی برای ارکستر سمفونیک و ملی
 
پس از به پایان رسیدن اجرای ارکستر ملی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای اولین‌بار در یکی از اجراهای جشنواره موسیقی فجر حضور یافته بود، گفت: برای سال آینده برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه ۱۲ میلیارد تومان تصویب کردیم.
 
سیدرضا صالحی امیری ادامه داد: ارکستر ملی بخشی از هویت ایران است و همه ما به این هنرمندان و بخصوص به استاد شهبازیان افتخار می‌کنیم.
او ادامه داد: حضور امشب من در اجرای این ارکستر در حقیقت، توجهی به هنر موسیقی، اصحاب موسیقی و ارکستر ملی ایران بوده است. من برای این ارکستر احترام زیادی قائل هستم.
وی افزود: حوزه موسیقی می‌تواند در نشاط جوانان تاثیر زیادی داشته باشد. ما باید تلاش کنیم موسیقی ما از مرزهای ایران خارج شود و پیام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانیان منتقل کند.
وزیر ارشاد اظهار کرد: امشب یکی از شب‌های زیبای موسیقی ایران بود، ارکستر ملی به رهبری استاد شهبازیان و خوانندگی آقای افتخاری لبخند را به چهره‌های مردم نشاند. نشاط و شادی جوانان آرزوی ما و دولت است.
او گفت: نسل جوان ما انسان‌های خوش‌قلب و فرهیخته‌ای هستند، ما باید جوانان را به رسمیت بشناسیم، جوانان امروز به هنر موسیقی، شعر و معنویت نیاز دارد و ما باید در حوزه‌های موسیقی، تئاتر، سینما و قرآنی تلاش کنیم تا معونیت، معرفت و هنر را در نسل جوان منتشر کنیم.
 
وی با بیان این‌که آنچه مهم است، تداوم حیات این ارکستر است، افزود: برای سال آینده، برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه ۱۲ میلیارد تومان تصویب کردیم و ان‌شاءالله در سال آینده شاهد اجراهای مستمر ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در تهران خواهیم بود.
 
او به پرسش خبرنگاری درباره لغو شدن برخی اجراها در جشنواره موسیقی فجر، پاسخی نداد.
 
هنرنمایی هنرمندان زیر بار عذرخواهی‌های متعدد
 
در همین شب و پس از اجرای ارکستر ملی، تالار وحدت میزبان دو گروه موسیقی دیگر بود؛ اما به‌دلیل طولانی شدن روند خالی کردن سالن و مستقر شدن گروه‌های جدید، هر اجراهای ارکستر نیلپر و گروه خنیاگران مهر تحت تاثیر مشکلاتی قرار گرفتند و هنرمندان مجبور به عذرخواهی از مخاطبان شدند، در حالی که به گفته خودشان، در شرایط به‌وجود آمده بی‌تقصیر بودند.
 
ارکستر نیلپر به رهبری «نوید گوهری» در حالی در جشنواره موسیقی فجر به اجرا پرداخت که یک ساعت از برنامه اعلام‌شده عقب بود و همین موضوع سبب شد هنرمندان بارها از مخاطبان عذرخواهی کنند.
 
احسان تارخ - مدیر اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران - پیش از آغاز کنسرت، با اشاره به این‌که گروه نیلپر به نمایندگی از این فستیوال برای نخستین‌بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده است، گفت: امیدواریم این اجرا قدمی برای اجرای این گروه در فستیوال دوم در اردیبهشت‌ماه سال آینده باشد.
او همچنین با اشاره به این‌که امروز تنها روزی است که سه اجرا در تالار وحدت روی صحنه می‌رود، به‌خاطر تاخیر در آغاز اجرا و ناهماهنگی‌ها عذرخواهی کرد.
بخش نخست این اجرا با هنرنمایی مارتینا کوسسکا (ایران - لهستان) در پشت پیانو همراه بود و قطعاتی آرام نواخته شدند که لازمه لذت بردن از آن‌ها تمرکز روی نت‌ها و فاصله‌های همراه با سکوت بود؛ اما در سالن تالار وحدت اصلا چنین شرایطی برای مخاطبان فراهم نبود؛ در حالی که در ساعت ۲۱:۳۰ خریداران بلیت اجرای سانس بعد (خنیاگران مهر) به تالار وحدت آمده بودند و اجازه ورود به سالن را نداشتند، پس از گذشت ۴۵ دقیقه، به داخل آمدند و بارها درهای سالن اصلی تالار برای ورود مخاطبان اجرای بعدی باز و بسته شد.
بعد از گذشت دقایقی، باز هم چندین‌بار سکوت تالار وحدت شکست، چون کسانی که از ورودشان پشیمان شده بودند، از جای خود بلند می‌شدند و بیرون می‌رفتند. این شرایط در کنار بلند صحبت کردن و خندیدن برخی کارمندان تالار که اعتراض تعدادی از مخاطبان را نیز درپی داشت، سبب شد کمتر بتوان صدای سازهای ارکستر نیلپر را بدون صداهای مزاحم اطراف شنید.
یک ساعت بعد از آغاز این کنسرت، وحید تاج - خواننده گروه خنیاگران مهر - توسط نوید گوهری - رهبر و سرپرست ارکستر نیلپر - به مخاطبانش پیام داد و از آن‌ها عذرخواهی کرد.
گوهری نیز در بین دو بخش اجرای ارکستر با اشاره به برخی ناهماهنگی‌های ایجادشده در گروه ارکستر، از مخاطبان به‌خاطر شرایط صحنه عذرخواهی کرد.
با به پایان رسیدن اجرای ارکستر نیلپر، گروه خنیاگران مهر به سرعت کارهای مربوط به تنظیم صدا را انجام داد و سرانجام در ساعت ۲۲:۴۵ روی صحنه آمد.
این گروه که شامل ۱۲ نوازنده زن است، امسال تشکیل شده و بهزاد عبدی آهنگساز و نیوشا بریمانی سرپرست نوازندگان آن است.
کنسرت خنیاگران مهر شامل پنج قطعه موسیقی بدون کلام و ۹ قطعه موسیقی با همراهی وحید تاج به‌عنوان خواننده بود. «بشنو از نی»، «سخن عشق»، «رسوای دل»، «خوشه‌چین» و «طرحی نو» از جمله قطعاتی بودند که تاج آن‌ها را خواند. در قطعه‌های بی‌کلام نیز بهزاد عبدی با محوریت چند تک‌نواز به تنظیم آثار پرداخته بود، از جمله در قطعه «پرواز» که سدا سیدفی در آن به تک‌نوازی قانون پرداخت یا در «ماه ... سکوت و تو» که نیوشا بریمانی تک‌نواز کمانچه‌ی آن بود.
 
در نهایت، این کنسرت در ساعت یک بامداد در حالی که بیشتر مخاطبان همچنان در سالن حضور داشتند، به پایان رسید.
البته نیوشا بریمانی - سرپرست نوازندگان - پیش از خروج مردم از سالن، فرصتی خواست تا ضمن عذرخواهی دوباره، بگوید که در ایجاد این شرایط بی‌تقصیر بوده‌اند و اعضای این گروه موسیقی از ساعت هشت صبح برای هماهنگی‌های پیش از اجرا به تالار وحدت آمدند و در این جریان خسته شدند.
او همچنین اظهار کرد: یاد می‌کنم از عزیزی که در جمع ما نیست و به‌دلیل ضبط موسیقی در خارج از کشور است؛ بهزاد عبدی کار تنظیم و آهنگسازی قطعات این کنسرت را انجام داده است.
تاج نیز بار دیگر از مخاطبانش تشکر و معذرت‌خواهی کرد و درباره صدایش هم گفت: یک‌ماه است به‌خاطر آلودگی هوای تهران، سینوس‌هایم دچار مشکل شده، اگر اشکالی در کارم بود، ببخشید.
نوای نسل‌کشی ارامنه در تالار رودکی
تالار رودکی نیز در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان دو گروه از سه گروهی بود که براساس برنامه قرار بود، اجرا داشته باشند؛ پیش از این اعلام شد که گروه «شوسان تریو» از کشور فرانسه به‌دلیل مشکل ویزای یکی از اعضای آن به اجرای خود نمی‌رسد. به همین دلیل در سانس نخست، گروه «آزاد» که در بروشورهای منتشرشده توسط روابط عمومی جشنواره «آزار» معرفی شده‌اند، به صحنه رفت.
به گزارش ایسنا، امانوئل هونیسیان نوارنده دودوک گروه «آزاد» ارمنستان قبل از اجرای گروهش گفت: هنر عاشوق در موسیقی مردمی ارمنی جایگاه ویژه‌ای دارد. عاشوق به عارف و نغمه‌سرایی گفته می‌شود که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. این هنر از سده ۱۵ تا ۱۶ میلادی پیشرفت چشمگیری داشته است.
او ادامه داد: ضرورت موسیقی عاشوق داستان‌های عاشقی و نواختن ساز است، ولی گاهی موضوعات میهن‌پرستی و موعظه‌آمیز را هم دربر می‌گیرد. از عاشوق‌ها و هنرمندان نامی کشور ارمنستان می‌توان به «سایات نووا»، «شاهن»، «هاواسین»، «شرام»، «جیوانی»، «خاچاطور آودیسیان» و روحانی و آهنگساز نامی ارمنی «کومیتاس» اشاره کرد.
این گروه ارمنی اولین قطعه بی‌کلام خود را که بیشتر شبیه موسیقی منطقه آذربایجان ایران بود، نواخت. برای اجرای قطعات دوم و سوم، وارطان بابائیان، خواننده گروه به صحنه آمد.
سپس قطعه‌ای از «سایات نووا» موسیقیدان ارمنی‌تبار سده هجدهم میلادی اجرا شد. نام این هنرمند به معنی «صیاد نوا» است. سروده‌های او از ادبیات مردمی ارمنی و دیگر ملت‌های قفقاز و فرهنگ شرقی الهام گرفته شده و آثارش به زبان‌های ارمنی، گرجی و ترکی است.
 
قطعه بعدی که با ریتم کند شروع شد و کم‌کم اوج گرفت و تند شد، از «شاهن» موسیقدان قرن بیستم انتخاب شده بود. اجداد او از مهاجران ارمنستان غربی بودند و همین موضوع باعث شد او در آثارش به سبک موسیقی ارمنستان غربی هم اشاره کند.
 
بعد از این اجرا سرپرست گروه ارمنستان از حاضران به‌دلیل کوک کردن سازهای‌شان معذرت‌خواهی کرد و گفت: به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی ما مجبوریم سازها را دوباره کوک کنیم.
 
قطعه بعدی که با آواز همراه بود، از آثار «هاواسین» موسیقیدانی بود که در کودکی به علت بیماری، بینایی خود را از دست داد و در آثارش بسیار هنرمندانه به پرتوهای نور خورشید اشاره می‌کند. قطعه دیگری که گروه آزاد آن را اجرا کرد، از آثار «شرام» موسیقیدانی که در شهر گیومری ارمنستان می‌زیست و لقب شرام را به خود اختصاص داده، انتخاب شده بود. او همچنین به‌عنوان نوازنده تار بسیار مشهور بوده است.
 
«جیوانی» از نادرترین موسیقیدانان هنر عاشوق است که در سروده‌هایش بیشتر به میهن‌پرستی و موضوع‌های فلسفی پرداخته است. او از بنیانگذاران آکادمی هنر عاشوق به‌شمار می‌رود. گروه ارمنی حاضر در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر قطعه‌ای از او نیز اجرا کرد.
 
قبل از شروع قطعه بعدی که بدون کلام بود، صدای آواز خواننده گروه ارمنی که در حال تمرین بود، از پشت صحنه بلند شد و حاضران و نوازندگان گروه را به خنده آورد. سرانجام نوازنده کمانچه مجبور شد به پشت صحنه اجرا برود و به او تذکر دهد تا با صدای پایین‌تری تمرین کند.
 
سرپرست گروه نیز در واکنش به این موضوع گفت: ایران خواننده‌های خوبی دارد و فکر می‌کنم یکی از دلایل آن، اقلیم آب‌وهوایی آن باشد. فکر می‌کنم آب‌وهوای ایران روی خواننده ما هم تاثیر گذاشته تا جایی که او در پشت صحنه هم می‌خواهد خودش را نشان دهد.
 
قطعه حزن‌انگیزی که این گروه به یاد نسل‌کشی در ارمنستان اجرا کرد، از «کومیتاس» روحانی نظریه‌پرداز موسیقی، آهنگساز و نوازنده بزرگ فرهنگ ارمنی بود. این هنرمند در کودکی محرومیت از پدر و مادر، بی‌خانمانی و زندگی در یتیم‌خانه را تجربه کرد. در سال ۱۹۱۵ میلادی در اوج شهرت و خلاقیت هنری توسط امپراتوری عثمانی دستگیر و تبعید شد. او از نسل‌کشی ارامنه نجات پیدا کرد؛ اما هرگز نتوانست به زندگی عادی برگردد و باقی‌مانده عمرش را در آسایشگاه روانی سپری کرد. معروف‌ترین سروده او به زبان فارسی درنا است؛ درنا از پرندگان مهاجر است که همین ویژگی سبب شده شباهت زیادی به زندگی ارامنه داشته باشد. یکی از دلایل آن نسل‌کشی ارامنه در قرن بیستم است که موجب شد ارامنه سرزمین خود را ترک و در جهان پراکنده شوند.
 
قطعه بعدی با تک‌نوازی قانون توسط کارین هونیسیان شروع شد و با دهل‌نوازی تیگران هونیسیان به اوج رسید. آخرین قطعه‌ای که گروه ارمنی آزاد در تالار رودکی اجرا کرد، به خاچاطوریان آودیسیان، بنیانگذار کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان متعلق بود. او در گیومری که به شهر هنر معروف است و هنرمندان و آهنگسازان بسیاری دارد، زندگی می‌کرد و شهرت خاصی در نواختن ساز قانون دارد.
 
از اشک‌های کامکار تا قول وزیر برای مساعدت
 
اجرای بعدی در همین سالن به ارکستر فیلارمونیک کردستان اختصاص داشت. این اجرا با هم‌صدایی ویولن و پیانو شروع شد و سپس اعضای گروه به صحنه آمدند و قطعات «والتس جز» و «کاناریز» را اجرا کردند.
 
بعد از آن، رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان از هوشنگ کامکار، نادر مشایخی، محمدرضا درویشی، پشنگ کامکار، مظهر خالقی، حمیدرضا اردلان، امین مرادی، استاندار کردستان به‌دلیل حمایت از ارکستر فیلارمونیک کردستان قدردانی کرد.
 
مهدی احمدی گفت: این ارکستر خودش را مدیون عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان می‌داند. من تعارف سیاسی نمی‌کنم و این موضوع یک حقیقت است. او فرد نایابی است و ما قدر او را می‌دانیم.
 
سپس داریوش گودرزی، خواننده گروه، با لباس محلی کردی به صحنه آمد و قطعات «مه لی ئه وین- پرنده عشق»، «لانک- گهواره»، «سکالای دل- شکایت دل»، «نازت بی- کرشمه» و «بوی دینم- برایش می‌آورم هرچه یار بخواهد» از آهنگ‌های فلکلور کُردی را اجرا کرد.
 
سپس حمیدرضا اردلان - موزیسین کُرد - به درخواست رهبر ارکستر روی صحنه آمد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای این کنسرت هزینه کند. یک ارکستر سمفونیک حدود شش میلیارد تومان هزینه دارد و این ارکستر با همت جوانان، استادان کُرد، استاندار و حوزه هنری کردستان به اینجا رسیده است.
 
او ادامه داد: این ارکستر در سال‌های قبل جشنواره در کرمانشاه، سال گذشته در تالار رودکی و امسال نیز دوباره در همین تالار اجرا می‌کند و مردم کردستان برای این موضوع خدا را شکر می‌کنند. کُردها موزیسین هستند و چون موسیقی می‌دانند، لباس و زبان‌شان را هم حفظ کرده‌اند. من از آقای مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد می‌خواهم که این ارکستر را در بودجه امسال مورد توجه قرار دهد.
 
اردلان همچنین با اشاره به ارسلان کامکار - نوازنده ویلن -، اظهار کرد: او روح بسیار بزرگی دارد که در کنار شاگرد خودش می‌نشیند و ساز می‌زند. کامکارها برای کردستان نعمتی هستند. پدرشان در یک ساختمان فرهنگ، ۶۰ بچه را جمع می‌کرد تا به آن‌ها موسیقی آموزش دهد. او با مشقت‌های بسیار در حوزه موسیقی انسان تربیت کرد.
 
سپس رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان به ساز کنترباس اشاره و اظهار کرد: یک اتفاق مهم در سنندج رخ داده است؛ ما در ایران یک ساز کنترباس داشتیم که آن هم از بین رفت تا این‌که به همت وحید وفایی دو ساز کنترباس چهار سیم و پنج سیم ساخته شد و ما در این زمینه روی کشور چین را هم کم کردیم.
 
وفایی نیز بیان کرد: امشب افتخار این را دارم که یک ساز ایرانی که در کشور خودمان ساخته شده است را بنوازم. این ساز کیفیت بسیار خوبی هم دارد. من همین‌جا از مسوولان می‌خواهم از سازهای ایرانی حمایت کنند.
 
بعد از صحبت‌های وفایی، هانا کامکار، همخوان گروه با لباس کُردی به رنگ قرمز به صحنه آمد و گروه قطعات «زخم ایلام»، «په پوله ی ئازاد - پروانه رها»، «های بینن - بیاورید آنچه یار خواسته» را اجرا کردند.
 
سپس رهبر ارکستر با بیان این‌که خبر خوبی به دستش رسیده است، گفت: مهدی فرشادان، نماینده مردم کردستان در مجلس، با پیگیری‌هایی که انجام داد، از وزیر ارشاد قول مساعدت برای حمایت از ارکستر فیلارمونیک کردستان را گرفت. همچنین استاندار کردستان نیز قول کمک ۱۰۰ میلیون تومانی را به گروه داده است.
 
احمدی با بیان این‌که امسال در دانشگاه کردستان رشته موسیقی را هم اضافه کرده‌ است، افزود: به‌نظر می‌رسد ما دوران طلایی را در کردستان می‌گذرانیم. امیدوارم در همه ارکسترها خبرهای خوب این چنینی بشنویم.
 
او سپس به ارسلان کامکار که اشک می‌ریخت اشاره کرد و گفت: من اشک‌های استاد را ارج می‌نهم.
 
به درخواست حاضران در سالن، آخرین قطعه ارکستر فیلارمونیک کردستان به یاد یوسف زمانی - نوازنده و رهبر ارکستر - نواخته شد.
 
داماهی از «چپلنگ» گفت
 
به گزارش ایسنا سالن برج آزادی نیز در همین شب میزبان دو گروه موسیقی داماهی و کماکان بود.
 
در کنسرت گروه «داماهی» نوازندگان مطرحی مانند دارا دارایی - گیتارباس - و همایون نصیری - پرکاشن - به هنرنمایی پرداختند. موسیقی این گروه با رویکردی آزادانه در تلفیق مولفه‌های موسیقی محلی ایران، بویژه موسیقی جنوب کشور، با ژانرهای موسیقی بین‌المللی شکل گرفته است.
 
رضا کولغانی - خواننده داماهی - پس از اجرای چند قطعه، خطاب به مخاطبان گفت: یکی از کسانی که به ما محبت داشته، احسان گودرزی، ترانه‌سرای آهنگ «دیوانه» است.
 
 
 
او در ادامه، درباره قطعه‌ای با نام «چپلنگ» از آثار آلبوم آینده این گروه، توضیح داد: ترانه آهنگ «چپلنگ» از محمود طلوعی است که سال‌ها مثل برادر و یک دوست صمیمی کنار من بوده و بهترین آثار را با هم کار کردیم. «چپلنگ» ماجرایی مربوط به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش دارد که در دوره مشروطه می‌گذرد، زمانی که یک فرد در نبرد با پلنگ، پای چپش رو از دست داد و به «چپلنگ» معروف شد. او طی یک اتفاق‌هایی، یک رابطه عاشقانه را آغاز کرد؛ اما زمانی که به شکار رفت و بعد به شهرش، قوچان برگشت دید که جفتش را بیگانگان با خود برده‌اند. این اثر در واقع یک سوالی را مطرح می‌کند که چگونه به سم اسب یارش رسیده‌اند؟!
 
کولغانی در بخشی از این اجرا از اشکان خطیبی - بازیگر و خواننده - که در جشنواره موسیقی فجر در همین سالن اجرا دارد، تشکر کرد.
 
او همچنین با اشاره به حضور مادرش در سالن که برای شرکت در این کنسرت، از بندرعباس به تهران سفر کرد، آهنگ «جنکو» را به او تقدیم کرد.
 
آهنگ «دیوانه» نیز در پایان کنسرت به اصرار مردم دوباره اجرا شد.
 
«کماکان» از سختی‌های جنگ خواند
 
پس از «داماهی» گروه موسیقی «کماکان» روی صحنه برج آزادی حاضر شد.
 
هنرمندان گروه «کماکان» به سرپرستی مهدی ساکی و براساس تم‌ها و نغمات موسیقی جنوب ایران (بویژه خوزستان) و توجه به شعر کهن ایرانی کنسرت خود را برگزار کردند. این گروه قطعاتی را مانند لبخند، ادر + لالایی که در آن از سختی‌های زمان جنگ نیز سخن گفته می‌شود، زنبور، شکر، لیل، گوبه به صحنه برد. اجرای پیانو و آکاردئون را سردار سرمست، عود و گیتارباس را ابراهیم علوی و پرکاشن را مهرداد علیزاده برعهده داشتند.
 
 
 
یکی از نکات قابل توجه در این اجرا پرداختن به موضوع جنگ و سخت‌هایی بود که هموطنان جنوبی آن را درک کرده‌اند. شاید همین به‌دلیل اجرای قطعه مرتبط با جنگ آن هم در ابتدای کنسرت سبب شد، شادی و هیجان رایج در موسیقی جنوبی، خیلی احساس نشود؛ اما با شروع بخش دوم یک قطعه نسبتا شاد اجرا شد.
 
گروه «کماکان» تقریبا در ساعت مقرر برنامه خود را شروع کرد.
 
اجرای سه پاپ‌خوان در یک شب
 
میثم ابراهیمی، اشوان و محمد علیزاده، خوانندگان موسیقی پاپ، در چهارمین روز جشنواره موسیقی فجر در دو سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران و برج میلاد به اجرای برنامه پرداختند.
 
میثم ابراهیمی در کنسرت شب گذشته علاوه بر قطعات قدیمی‌اش، چند قطعه را نیز از آلبوم جدیدش خواند و اعلام کرد که این آلبوم به‌زودی منتشر می‌شود.
 
او همچنین به حضور اشوان که سانس بعد در همین سالن اجرا داشت، در کنسرتش اشاره کرد.
 
ابراهیمی در سال ۱۳۹۳ با خواندن تیتراژ سریال دردسرهای عظیم (چشامو بستم) که از شبکه سوم سیما پخش شد، در میان مخاطبان بیشتر شناخته شد. از او تا کنون دو آلبوم منتشر شده است.
 
اشوان خدابنده‌لو - خواننده جوان پاپ - نیز در کنسرتش از مخاطبانش خواست به‌دلیل این‌که تا دوماه دیگر در تهران کنسرتی نخواهد داشت، این اجرا را خاطره‌ساز کنند.
 
در این اجرا قطعاتی مانند تنها شدم، شمعا رو روشن کن، تبریک، چه خوبه حالم، یه دیوونه، بهت مریضم و ... اجرا شد.
 
در بخش پایانی این کنسرت نیز اشوان اعلام کرد که امشب تولد نیما رمضان - نوازنده گیتار الکتریک - است. به همین مناسبت بخشی از آهنگ «تولدت مبارک» برای او نواخته شد.
 
نخستین کنسرت اشوان پیش از حضور در جشنواره موسیقی فجر، شهریورماه امسال برگزار شد. تا کنون هیچ آلبومی از او در بازار موسیقی منتشر نشده است.