صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

زاینده رود آخر دی جاری می شود

به منظور استفاده بهره برداران، بامداد پنجشنبه 30 دی بار دیگر آب در بستر خشک زاینده رود جاری می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: براساس رای نهایی شب گذشته کمیته پنج نفره، 60 مترمکعب آب بر ثانیه به مدت 22 روز بر روی بستر خشک زاینده رود گشوده می شود.
کمیته پنج نفره تصمیم گیر برای استفاده بهره برداران از آب زاینده رود متشکل از مدیر عامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی استان اصفهان است.
علی بصیرپور هدف از بازگشایی زاینده رود را کشت کشاورزان به ویژه کشاورزان شرق اصفهان عنوان کرد و گفت شنبه هفته آتی آب به مرکز شهر اصفهان می رسد.
به گفته وی حجم آب توزیعی و همچنین تعداد روزهای جریان آب در حد 10 درصد امکان تغییر خواهد داشت و ادامه جریان آب در روزهای باقی مانده امسال و همچنین فصل بهار سال آینده منوط به بارش های ماه های پیش رو است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را حدود 260 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
پیش از این اعلام شده بود که براساس تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، آب سد این رودخانه از 28 دی امسال برای کشاورزان شرق اصفهان رها می شود که این تصمیم با 2 روز تاخیر عملی می شود.
به گزارش ایرنا، سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است، آب رودخانه زاینده رود برای کشت کشاورزان شهرستان اصفهان فروردین امسال به محل سد آبشار در شرق اصفهان رسید تا با توزیع آن بین کشاورزان شرق اصفهان، کشت بهاره در این منطقه آغاز شود.
سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان حدود 28 هزار هکتار است که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
آب رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان پارسال در دو مرحله در روزهای 15 آبان و اول اسفند رهاسازی شد.
زاینده رود از ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.