صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

انتشار پیش‌نویس سند شاخص‌های مد و لباس ایرانی و اسلامی در نشست هم‌اندیشی سالیانه

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پنجمین نشست هم‌اندیشی سالیانه طراحان و تولیدکنندگان لباس از تهیه سند شاخص‌های مد و لباس ایرانی و اسلامی خبر داد و اعلام کرد این سند به زودی در شورای فرهنگ عمومی به تصویب می‌رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از هنر آنلاین، پنجمین نشست هم‌اندیشی سالیانه طراحان و تولیدکنندگان لباس روز دوشنبه 27 دی ماه با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، جواد صادقی مدیر دبیرخانه جشنواره، حمزه نماینده دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تهران و جمعی از فعالان و طراحان مد و لباس کشور در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در آغاز این همایش با اشاره به اینکه چنین جمع‌هایی بهانه‌ای است برای بازنگری مطالب و تجدید فعالیت‌های مؤثر و مستمر بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر حوزه مد و لباس در کشورمان از نگاه کمتر حرفه ای و بیشتر تجملاتی فاصله گرفته و با تلاش همه فعالان شاهد آنیم که دیگر نه تنها حوزه مد و لباس جنبه تجملاتی و غیر ضروری ندارد بلکه مشروط به داخلی بودن پاسخگوی بسیاری از نیازهای جامعه است.
قبادی ادامه داد: بارها در جلسات متعدد این مطلب را عنوان کرده‌ام که اگر از جنبه های گوناگون از مباحث مرتبط با مد و لباس چه در حوزه‌های اجرایی و چه بحث ایده و خلاقیت صیانت نشود، مشکلات جدی در جامعه پدید می‌آید. ما باید نیازها جامعه را بر اساس تنوع و هنجارها ببینیم و این امر در شرایطی است که بسیاری از فعالیت‌ها با یاری و حمایت بسیاری دیگر از نهادها، دستگاه‌ها و موسسات در کنار بنیاد ملی مد و لباس انجام ‌می‌شود.
لزوم هویت‌بخشی به حوزه فرهنگی و هنر
او با تأکید بر اینکه تلاش فرهنگی کشور باید منجر به هویت بخشی به حوزه فرهنگی و هنر شود تصریح کرد: پیش نویس سندی برای نخستین بار در این همایش تقدیم سایر حضار محترم می‌شود که در آن شاخص‌های مد و لباس ایرانی و اسلامی به ویژه در امر لباس اجتماع بانوان تبیین شده است. این سند به زودی در شورای فرهنگ عمومی به تصویب می‌رسد و از قواعد کلی فعالیت در این حوزه تا نظام تبلیغاتی عرصه مد و لباس را مد نظر گرفته است.
نیاز 40 میلیون نسخه‌ای کشور به محصولات مد و لباس در سال
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه به تشریح اصلی‌ترین حوزه‌های فعالیت و دغدغه‌های این کارگروه طی سال‌های اخیر و پیش رو اشاره کرد و گفت: سبک زندگی ایرانی و سلامی با تأکید بر اسناد قانونی و بالادستی نظام و بیانات مقام معظم رهبری و طراحی میانگین سالانه سه هزار لباس اسلامی و ایرانی یکی از مهمترین برنامه‌های کارگروه است. البته در ارتباط با مورد دوم باید این نکته را بگویم که هر چند سه هزار عدد بزرگی به نظر می‌رسد، اما در برابر نیاز 40 میلیون نسخه‌ای کشور به این محصولات هنوز هم راه بسیاری برای رفع نیازها وجود دارد.
قبادی ادامه داد: برپایی بیش از 38 نمایشگاه استانی در کشور و رساندن این رقم به 50 تا پایان سال جاری، برگزاری 37 نمایشگاه عفاف و حجاب، برپایی بیش از 45 همایش و نمایشگاه تخصصی توسط نهادهای غیر دولتی، هویت بخشی به فعالیت‌ها و سامان‌دهی بالغ بر 400 مرکز مولد مد و لباس، هماهنگی برای سامان بخشیدن به فعالیت مزون‌ها و خانه‌های مد، ثبت سه هزار رکورد بانک الاعاتی و اهدای 2500 نشان مالکیت معنوی و 12هزار نشان شیما تاکنون از جمله فعالیت های کارگروه ساماندهی مد ولباس کشور بوده است.
پنجمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس‎ در موزه هنرهای معاصر
بازار 50 هزار میلیارد تومانی پوشاک در کشور
او همچنین با تأکید بر توجه ویژه کارگروه به امر فعالیت مؤثر درحوزه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: حوزه مد و لباس یکی از موضوعات مهم است که به دلیل سرمایه گذاری پایین و طیف گسترده و سراسری در کشور و با وجود پتانسیل بازار دست کم 50 هزار میلیارد تومانی بالغ بر 15 میلیارد دلار سعی داشته که وابستگی‌ها را به حداقل برساند، اما هنوز هم رای رفع معضلات و مشکلات و موانع راه بسیاری باقی است و طراحان باید در زمان طراحی به هر چه کاربردی تر بودن آثار خود توجه ویژه داشته باشند.
قبادی همچنین به تولید برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی در این حوزه اشاره کرد و از تولید پنج انیمیشن و انتشار 10 نسخه کتاب مرتبط با این حوزه خبر داد.
در ادامه این همایش، جواد صادقی مدیر دبیرخانه جشنواره به تشریح فعالیت‌های انجام گرفته و پیش رو در ارتباط با ششمین جشنواره مد و لباس پرداخت و با تأکید بر لزوم تحکیم زنجیره محصول از طراحی تا تولید توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف فراخوان جشنواره ارائه کرد و از همه طراحان و تولیدکنندگان خواست تا با حضوری پرشور در جشنواره به پویایی هر چه بیشتر آن کمک کنند.
نماینده دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تهران دیگر سخنران حاضر در این همایش بود و با بیان اینکه مقوله مد و لباس از زیرمجموعه ارزش‌هایی مانند عفاف و حجاب است، گفت: عفت در تمام ادیان مورد پذیرش واقع شده است و مقوله دیگری که بسیار با این موضوع عجین است بحث حجاب است که در این خصوص طراحان قانونمند بسیار دخیل هستند.
حمزه افزود: در هر حکومتی به حجاب پرداخته می‌شود و در حکومت ما که یک حکومت اسلامی و سرآمد تمام حکومت‌هاست، این موضوع دغدغه بیشتری است و ما به‌ دنبال این هستیم که در این مورد رتبه اول را داشته باشیم.
نقش 27 دستگاه اجرایی در ورود به حوزه مد و لباس
او با اشاره به اینکه سندی در سال 84 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و در آن سند 27 دستگاه اجرایی مکلف شدند به این موضوع بپردازند، تصریح کرد: تاکنون دو دستگاه بیشتر به این موضوع می‌پردازند و آن‌هم دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است و به ‌تازگی نیز وزارت ارشاد همسو شده است و میل و رغبت بیشتری در این زمینه دارد. در این بین طراحان می‌توانند با طراحی مد و لباس‌هایی که در شأن و جایگاه حکومت خودمان است و به ترویج حجاب کمک کنند.
این نشست با سخنرانی مدیران و مسئولان حوزه مد و لباس کار خود را آغاز کرد و در ادامه به پرسش‌های طراحان و تولیدکنندگان حاضر در این نشست پاسخ داده شد.