صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

طنین موسیقی ارمنی در تالار رودکی

گروه آزاد از ارمنستان در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از هنرآنلاین، در چهارمین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی میزبان گروه آزاد از کشور ارمنستان بود. کنسرت گروه آزاد به اجرای قطعات فولکلور ارمنی، موسیقی آشوق‌ها و همچنین آثاری از آهنگسازان معاصر ارمنی اختصاص داشت. در این گروه امانوئل هونیسیان، دودوک؛ ارتیوم خاچاطریان، تار؛ واردان باقداسیان، کمانچه؛ آرام نیکقوسیان، بربت؛ تیگران هونیسیان، دهل و کارین هونیسیان، قانون نواختند.
برنامه با گروه‌نوازی آغاز شد و پس از آن خواننده به صحنه آمد تا آواز آشوقی را اجرا کند. آشوق در ارمنستان مانند عاشیق در ایران به کسی گفته می‌شود که ساز می‌نوازد و داستان‌های عاشقانه و میهنی را همراه با آن می‌خواند. پس از اجرای یک قطعه بی‌کلام نوبت به ترانه‌ای رسید که ملودی آشنای آن یادآور تصنیفی فارسی و برگرفته از نمونه ارمنی بود.
قطعات بی‌کلام و آوازی یکی پس از دیگری اجرا شدند و مابین اجرای قطعات، سرپرست گروه به معرفی آهنگسازان می‌پرداخت و مترجمی که در سالن حضور داشت گفته‌های او را ترجمه می‌کرد. تعدادی از ارمنی‌های مقیم ایران نیز که تماشاگران این برنامه بودند با اشتیاق فراوان شنونده قطعات بودند و با دست زدن، گروه را همراهی می‌کردند.
یکی از قطعاتی که در این برنامه اجرا شد آواز دردناکی با نام "درنا" اثر کومیتاس، آهنگساز مشهور ارمنی بود. سرپرست گروه در مورد این اثر گفت: این آهنگساز، نظریه پرداز و فیلسوف که کودکی خود را در یتیم خانه گذرانده بود در سال 1915 میلادی و زمانی که در اوج شهرت قرار داشت توسط امپراطوری عثمانی دستگیر و سپس تبعید شد. او اگرچه از کشتار ارامنه جان به در برد اما هیچ گاه نتوانست به زندگی عادی بازگردد و باقی عمر خود را در بیمارستان روانی گذراند. "درنا" از معروفترین آثار اوست و زندگی این پرنده مهاجر بی شباهت به زندگی ارامنه نیست که سرزمین اجدادی خود را ترک کردند و در جهان پراکنده شدند.
در اواخر برنامه اتفاق جالبی رخ داد و زمانی که اعضای گروه مشغول کوک کردن دوباره سازهای خود بودند، خواننده که به پشت صحنه رفته بود ناگهان آواز سرداد و صدای او در سالن شنیده شد. این موضوع باعث خنده حضار شد و سرپرست گروه با اشاره به اینکه ایران خوانندگان بسیار خوبی دارد گفت: فکر می‌کنم اقلیم و شرایط جغرافیایی ایران باعث پرورش این خوانندگان خوب شده است و حالا خواننده ما هم با قرار گرفتن در این شرایط تشویق شده است که حتی در پشت صحنه هم هنر خود را نشان دهد.
سرانجام با رفتن یکی از نوازندگان به پشت صحنه و تذکر او، صدای خواننده قطع شد و گروه توانستند قطعه بی کلام دیگری را اجرا کنند. بعضی از قطعات بی‌کلام این برنامه به گروه نوازی اختصاص داشت اما در تعدادی دیگر بر روی صدای زمینه سازها، یکی از نوازندگان فرصت می‌یافت تا تکنوازی کوتاهی داشته باشد. با پایان یافتن اجرای طولانی گروه آزاد، که نزدیک 20 قطعه را بدون وقفه اجرا کرده بودند، سرپرست گروه ضمن تشکر از مسئولان جشنواره فجر و تماشاگران حاضر در سالن، از حضور در ایران و اجرای این برنامه ابراز خوشحالی کرد.