صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو خبر داد

همراهی وزارت صنعت با پدرخوانده‌های واردات خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، گفت: در شرایطی که برخی شرکت‌های خارجی اعطای نمایندگی به ایران را تکذیب می‌کنند، وزارت صنعت به این شرکتها مجوز فعالیت می‌دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، میثم رضایی  با اشاره به مکاتبات این انجمن با برخی خودروسازان بزرگ خارجی در مورد معرفی نمایندگان رسمی در ایران گفت: مکاتبات رسمی ما با برخی خودروسازان بزرگ اروپایی و آسیایی که در هفته جاری انجام شد، حکایت از این دارد که برخی نمایندگی‌های فعلی که ادعای مجوز رسمی فعالیت از شرکت مادر را دارند و از جانب وزارت صنعت نیز برای ثبت سفارش محصولاتشان تأیید شده‌اند، جعلی بوده و در واقع از جانب شرکت‌های اصلی تأیید نشده‌اند.
وی افزود: به عنوان مثال شرکت‌های ولوو و تویوتا که در روزهای گذشته برخی واردکنندگان، ادعای اخذ نمایندگی رسمی از این دو برند را داشتند در پاسخ به انجمن در خصوص معرفی نمایندگان رسمی خود در ایران اعلام کردند که تا امروز هیچ شرکتی به صورت رسمی از جانب این دو برند در ایران فعالیت نداشته است.
وی تصریح کرد: برخی خودروسازان آلمانی مانند پورشه و آئودی یا خودروسازانی مانند بی‌ام‌و یا آلفارومئو نیز اعلام کرده‌اند که هیچ نماینده رسمی در ایران ندارند، ضمن اینکه شرکتی را در سایت‌شان برای نمایندگی در ایران معرفی نکرده‌اند و در بخش خاورمیانه به طور کلی گزینه ایران در فهرست شرکای خارجی آنها در بخش خاورمیانه قرار ندارد.
رضایی افزود: در شرایطی که تا امروز هیچ‌گونه سندی از همکاری مستقیم برخی خودروسازان خارجی با شرکت‌های واردکننده داخلی رویت نشده است، این سؤال مطرح است که چگونه وزارت صنعت به عنوان بانی اصلی ساماندهی واردات خودرو، برخی شرکت‌ها را به عنوان نماینده رسمی خودروسازان خارجی معرفی کرده و برخی دیگر را از گردونه فعالیت خارج کرده است؟
وی این سؤال را مطرح کرد که چطور ممکن است در زمانی که خودروسازان خارجی هرگونه فعالیت خود را از حدود 7 سال پیش تا امروز با شرکت‌های واردکننده ایرانی تکذیب می‌کنند، وزارت صنعت دستورالعمل 6 ماهه خود در مورد اخذ مجوز از شرکت‌های خودروساز مادر را زیر پا گذاشته و با دست‌چین کردن عده‌ای معدود از واردکنندگان فاقد مجوز، بازار را به سمت انحصار سوق می‌دهد؟
رضایی اظهار داشت: امروز می‌بینیم عده‌ای معدود از واردکنندگان خودرو بدون اخذ مجوز از شرکت‌های مادر توانسته‌اند تأییدیه وزارت صنعت را بگیرند و به عرضه انحصاری خودرو در بازار بپردازند.