صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ایجاد نوار سبز در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی همدان

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان همدان از تصویب پنج دستورالعمل برای جلوگیری از رشد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در شهرستان ملایرخبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی ایران، محمدرضا قرایی، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری همدان اعلام کرد:  محدوده‌های هدف بازآفرینی شهرستان ملایر، ۶/۳۸ هکتار و محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی استان همدان در کل ۳۱۶ هکتار مساحت دارد.
وی با بیان اینکه محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین استان همدان شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، به برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی استان همدان اشاره کرد و گفت: در جلسه ستاد بازآفرینی که با حضور استاندار همدان برگزار شد، معاون قضایی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری به موضوع سکونتگاه‌ها و حاشیه‌نشینی در استان به خصوص شهرستان ملایر ورود پیدا کرد؛ همچنین مقرر شد سایر دستگاه‌های مرتبط با مدیریت این معاونت برای جلوگیری از گسترش این پدیده همکاری کنند.
رئیس اداره عمران و بهسازی استان همدان یکی از مصوبات این جلسه را ایجاد نوار سبز در اطراف سکونتگاه‌های غیررسمی عنوان کرد افزود: مقرر شده با همکاری شهرداری و اداره منابع طبیعی، نسبت به ایجاد نوار یا فضای سبز به عمق ۳۰ تا ۵۰ متر در اطراف این مناطق اقدام شود. با ایجاد نوار سبز در سکونتگاه‌های غیررسمی، مردم علاوه بر توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در این محدوده‌ها، امکان درختکاری پیدا می‌کنند.
وی درباره نحوه برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در همدان گفت: درخصوص ساخت‌وسازهایی که در کاربری مجاز ایجاد شده اما فاقد پروانه و خدمات است، بررسی‌هایی صورت می‌گیرد. همچنین ساخت‌وسازهایی که در فضای سبز ایجاد شده در کمیسیون ماده پنج مطرح می‌شود. به عنوان مثال اگر بیش از ۸۰ درصد این ساخت‌وسازها در فضای آموزشی ساخته شده است باید تعیین تکلیف شود.
قرایی از پنج دستورالعمل برای جلوگیری از رشد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین همدان خبر داد و افزود: برخی از این ساخت‌وسازها در داخل یا خارج از محدوده روستا انجام شده، اگر خارج محدوده باشد، بنیاد مسکن طرح هادی روستایی را بازنگری می‌کند تا حتی‌الامکان این بناها و خانه‌هایی که خارج از محدوده روستا است به داخل منتقل شود. در دومین دستورالعمل، اگر ساخت‌وسازها داخل محدوده نبوده و خارج از شهر قرار گرفته باشد، جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل عمران و بهسازی استان همدان موضوع را بررسی می‌کنند.
مدیرکل عمران و بهسازی استان همدان در خصوص سه دستورالعمل دیگر اظهار کرد: سه مورد باقیمانده در خصوص ساخت‌وسازهای داخل محدوده شهری مطرح شد. ساخت‌وسازهای با کاربری غیرمسکونی در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار می‌گیرد تا تمهیداتی برای این واحدها که قابلیت تغییر کاربری دارند، اندیشیده شود.
به گفته قرایی، در برخی موارد امکان هیچ‌گونه کمکی وجود ندارد که نسبت به تخریب ساختمان‌ها اقدام خواهد شد.
وی درباره زمان اجرایی کردن این دستورالعمل‌ها تاکید کرد: این وظایف به شهرداری همدان محول شده که باید در این زمینه تشکیل پرونده داده و در اختیار اداره کل عمران و بهسازی استان قرار دهد.