صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» جهش قیمت جوجه یک روزه را بررسی می‌کند

آغاز دومینوی گرانی مرغ

ثبات نسبی قیمت مرغ در هفته‌های اخیر باوجود افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت قرمز و اخباری که درباره شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منتشر می‌شود را باید شبیه معجزه دانست.
مجتبی کاوه
اگر آلودگی و حذف فارم‌های مرغ گوشتی با رویگردانی مردم از گوشت قرمز و افزایش تقاضا برای مرغ توام شود، قطعا قیمت این کالای غذایی در بازار به‌شدت افزایش خواهد یافت. به همه اینها اضافه کنید جهش قیمت حلقه اول زنجیر تولید گوشت مرغ یعنی جوجه یک روزه را تا افق آینده بازار مرغ را برای مصرف‌کننده تیره‌وتار ببینید. 
 
نوسان قیمت در مقاطع زمانی نزدیک به شب عید غیرمعمول نیست
صحبت با مرغداران نشان می‌دهد افزایش قیمت جوجه یک روزه طی کمتر از دو هفته، قیمت را از 1200 تا 1400 تومان به 2200  تا 2700 تومان رسانده است و این درحالیست که دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه معتقد است قیمت حدود 800 تومان افزایش داشته و این نوسان چندان هم غیرمعمول و عجیب نیست. غلامعلی فارغی با بیان اینکه افزایش تقاضا برای جوجه‌ریزی و تامین بازار مرغ شب عید یکی از علل افزایش قیمت بوده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: نوسان قیمت در مقاطع زمانی نزدیک به شب عید غیرمعمول نیست و امسال هم پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تقاضا برای جوجه یک روزه را افزایش داده‌اند تا بازار شب عید را تامین کنند اما واقعیت این است که بازار شب عید کشش این حجم جوجه‌ریزی را ندارد خصوصا که صادرات مرغ ایران به عراق و افغانستان هم متوقف شده است. وی شفافیت در بازار را تنها راه جلوگیری از قیمت دانست و گفت: در روزهای اخیر جوجه یک روزه در بورس کالا عرضه شد اما استقبال مرغداران چندان مطلوب نبود درحالی که عرضه جوجه در بورس می‌تواند از نوسانات قیمتی جلوگیری کرده و شفافیت و تعادل را به بازار برگرداند. 
توقف جوجه‌ریزی و انتظار مرغداران برای تعیین تکلیف قیمت
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اغلب مرغدارانی که درصدد جوجه‌ریزی در دهه سوم دی‌ماه بوده‌اند، با افزایش ناگهانی قیمت، در تصمیم خود مردد مانده و دست نگه داشته‌اند. یکی از فعالان تولید مرغ گوشتی با بیان اینکه افزایش قیمت جوجه یک روزه تمام برنامه‌ها و معادلات تولیدکنندگان را به‌هم ریخته است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: اینکه قیمت جوجه یک روزه، تقریبا همزمان با عرضه در بورس کالا اینطور افزایش پیدا کرده است، هیچ توجیهی ندارد و به‌نوعی رسمیت دادن به گرانی شدید قیمت جوجه یک روزه محسوب می‌شود. حسن معماریان با اشاره به پیامدهای گرانی جوجه یک‌روزه می‌افزاید: توقف جوجه‌ریزی تا تعیین تکلیف قیمت جوجه یک روزه، عملا چرخه تولید مرغ گوشتی را دچار وقفه کرده و آثار آن به‌صورت کاهش تولید در زمان اوج تقاضا یعنی شب عید خود را نشان خواهد داد. در صورتی که چنین اتفاقی روی دهد، مسئولان وزارت کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی با عرضه مرغ یخ زده سعی در کنترل قیمت خواهند کرد درحالی که ریشه گرانی را باید از همین حالا و با رسیدگی به قیمت جوجه یک‌روزه بخشکانند. وی تصریح کرد: با گرانی بی‌سابقه جوجه یک‌روزه دومینوی گرانی مرغ کلید خورده است و اگر مسئولان فکری به‌حال این مساله نکنند، مشابه اتفاقی که دو سال پیش در شب عید افتاد و قیمت مرغ ناگهان بالا رفت را امسال هم شاهد خواهیم بود. وی به خرید جوجه با همین قیمت توسط برخی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی هم اشاره کرد و گفت: طبیعتا وقتی برخی همکاران ما با همین قیمت‌های نجومی جوجه‌ریزی می‌کنند، محصول نهایی را هم گران‌تر می‌فروشند و نتیجه در هر صورت آشفتگی بازار خواهد بود. طبق اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها، جلسه مشترکی بین هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی و هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با حضور مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است تا قیمت جوجه یک‌روزه با توافقی منطقی بین این دو تشکل تعیین شود اما بازار تاثیر خروجی این جلسه را لمس نکرده و جوجه کماکان با قیمت‌های قبلی به بازار عرضه می‌شود.