صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محمدرضا پورابراهیمی‌، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

رتبه‌بندی،ضرورت ارتقای خدمات بانکی

ارزیابی اعتباری فعالان عرصه بانکی کشور، موضوع بسیار مهمی است که از سال‌ها قبل باید اجرایی می‌شد.
 در سال‌های گذشته که سیستم بانکی کشور کاملا دولتی بود، رتبه‌بندی موضوع مهمی محسوب نمی‌شد اما با توجه به استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی، رتبه‌بندی بانک‌ها موضوع بسیار مهمی است. در موضوعات اقتصادی توجه به اصل رقابت بسیار موثر است و برای ارتقای عملکرد بانک‌ها در ارائه خدمات بانکی باید به این موضوع توجه شود. با مشخص شدن رتبه اعتباری یک بانک یا موسسه، ریسک سرمایه‌گذاری در آن بانک و موسسه نیز مشخص می‌شود و مردم متناسب با آن ریسک می‌توانند انتظار بازدهی سرمایه‌گذاری داشته باشند. 
ارائه خدمات بانکی دربرخی بانک‌ها نسبتا مناسب است بنابراین رتبه‌بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری باعث می‌شود بانک‌هایی که عملکرد مناسب‌تری دارند، در جایگاه مناسب‌تری در نظام ارزیابی قرار بگیرند اما باید پذیرفت مشکلات مختلفی در عملکرد نظام بانکی کشور وجود دارد بنابراین باید در این راستا تدابیری اتخاذ شود که این مسائل رفع شود. از سوی دیگر، ارائه خدمات مطلوب بانکداری، موضوعی است که باید به آن توجه ویژه شود و انجام این مهم، با اعمال نظارت موثر و تدابیر اقتصادی ممکن می‌شود. 
همچنین رتبه‌بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری، گام مهمی در راستای ارزیابی وضعیت نظام بانکی برای کمک به مردم است تا از وضعیت ریسک سرمایه‌گذاری در یک بانک یا موسسه مطلع شوند. با رتبه‌بندی بانک‌ها، زمینه برای افزایش رقابت بین بانک‌ها و موسسات اعتباری مختلف برای ارائه خدمات بانکی فراهم می‌شود و انجام این مهم نقش قابل توجهی در ارتقای عملکرد نظام بانکی کشور دارد. 
بانک‌ها باید خدمات مطلوب به تمامی مشتریان ارائه دهند که به‌طور قطع در این راستا اعمال نظارت‌های موثر بسیار مهم است. رتبه‌بندی و دسته‌بندی بانک‌ها اقدام بسیار  مهمی در راستای ارتقای عملکرد نظام بانکی است و بانک مرکزی باید این مهم را اجرایی کند. در هر صورت باید اعلام کرد که رتبه‌بندی بانک‌ها و موسسات اعتباری زمینه را برای ایجاد رقابت بین بانک‌ها برای ارائه خدمات مطلوب فراهم می‌کند و این امکان را به مردم و سرمایه‌گذاران می‌دهد که با توجه به عملکرد بانک‌ها، سرمایه و سپرده‌گذاری را انجام دهند.