صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یادداشت

ایجاد ارتباطات اثربخش با مشتریان از طریق اپلیکیشن‌های موبایل

امروزه گوشی‌های هوشمند به یک ضرورت در زندگی افراد تبدیل شده‌اند. افراد ممکن است مسواک‌نزده به خواب روند اما قبل از خواب، تمام پیام‌ها و پست‌های موجود در گوشی خود را می‌بینند و بعد می‌خوابند.
 علیرضا جعفری، دبیرکل کنفرانس‌های باشگاه مشتریان
امروزه گوشی‌های هوشمند به یک ضرورت در زندگی افراد تبدیل شده‌اند. افراد ممکن است مسواک‌نزده به خواب روند اما قبل از خواب، تمام پیام‌ها و پست‌های موجود در گوشی خود را می‌بینند و بعد می‌خوابند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان خود به این سمت روی آورده‌اند. این تغییر در رفتار مشتریان، شرکت‌ها را به استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی CRM وادار کرده است. براساس گزارش موسسه گارتنر، تعداد اپلیکیشن‌های موبایلی CRM در سراسر دنیا با یک رشد 500 درصدی، از 200 عدد در سال 2012 به 1200 عدد در سال 2014 رسیده است. جابه‌جایی این اعداد طی تنها دو سال، بیشتر به انفجار می‌ماند. انفجاری بی‌سابقه که ما را متوجه این نکته می‌سازد: تقاضای شرکت‌ها برای اجرای نسخه موبایلی CRM در برنامه‌های وفاداری، به اندازه شوق و هیجان افراد برای خرید یک گوشی همراه نو، افزایش یافته است.
چگونه نسخه‌های موبایلی برنامه‌های CRM، تفکر شرکت‌ها درباره برنامه‌های وفاداری مشتریان را دستخوش تغییر کرده است؟ 
این سوالی است که ما در سایت مشتری به آن پاسخ می‌گوییم؛ 3 دلیل اصلی آن عبارتند از: 
1- نسخه‌های موبایلی CRM، شرکت‌ها را قادر به برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان خود می‌کند؛ روابطی فرد به فرد که در نسخه‌های قدیمی این نرم‌افزارها وجود نداشت. 
با ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک در زندگی روزمره انسان‌ها، افراد به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را (که می‌تواند خرید یک دست لباس باشد یا سفارش یک وعده غذا) به صورت آنلاین سفارش می‌دهند. علاوه بر آن، اینترنت و ابزارهای ارتباط جمعی این امکان را به مشتریان می‌دهند که تجربیات خرید خود از هر فروشگاهی را با دیگران در میان بگذارند. این تجربه هم می‌تواند مثبت و خاطره‌انگیز باشد و هم منفی. این روزها در دسترس‌ترین ابزار الکترونیکی هوشمند برای مشتریان، گوشی‌های همراه آنهاست. وسیله‌ای که تمام امکانات به‌روز را یک‌جا در خود دارد. وسیله‌ای که در هر زمان و مکانی، همراه مشتریان است. بنابراین توجه بازاریابان به این وسیله هوشمند منطقی به نظر می‌رسد. نسخه‌های موبایلی برنامه‌های وفاداری و CRM به عنوان یک پل ارتباطی میان برندها و مشتریان عمل می‌کنند، آنها این امکان را به شرکت‌ها می‌دهند که بر کیفیت خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهند، نظارت کامل داشته باشند. در آینده نزدیک، برندها می‌توانند به صورت مستقیم با مشتریان وفادار خود ارتباطی واقعی داشته باشند و هر کدام از آنها را به مبلغان واقعی برند خود تبدیل کنند. 
2- نسخه‌های موبایلی CRM، به راحتی با فناوری‌های متعدد یکپارچه و ادغام می‌شوند تا تجربیات خرید مشتریان را بهتر از قبل کنند. 
نسخه‌های موبایلی برنامه‌های وفاداری به سادگی هر چه تمام‌تر به دستگاه‌های کارتخوان (POS) وصل می‌شوند؛ بنابراین شرکت‌ها احتیاج به پیاده‌سازی سیستم خاصی برای مشتریان خود ندارند؛ تنها کافی است که کارکنان و مشتریان خود را با نحوه کار کردن با برنامه وفاداری و نسخه موبایلی برنامه آشنا کنند. برای نمونه رستوران SaladStop با وصل کردن اپلیکیشن وفاداری خود به دستگاه‌های کارتخوان در تمام شعبات، کار خود و مشتریان وفادارش را بسیار آسان کرد. در رسید هر مشتری رمزینه‌ای (QR code) تعبیه شده است که مشتریان با گوشی‌های خود هر کد را ذخیره می‌کنند؛ علاوه بر ذخیره کد‌ها و جمع‌آوری امتیاز، مشتریان دیگر به کارتخوان‌ها احتیاجی ندارند. آنها با استفاده از امتیازهای خود غذای خود را به رایگان دریافت می‌کنند یا با قرار دادن صفحه گوشی مقابل دستگاه کارتخوان، هزینه سفارش غذا را به صورت مستقیم از حساب خود می‌پردازند. 
3- نسخه‌های موبایلی CRM، راهی کم‌هزینه و مقرون به‌صرفه برای جذب و حفظ مشتریان در کسب‌وکارهای کوچک است. 
در گذشته‌ای نه چندان دور، تنها شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی بودند که قادر به استفاده از برنامه‌های خوب وفاداری، نرم‌افزار‌های به‌روز و گران‌قیمت CRM و سیستم‌های خودکار بازاریابی بودند اما معرفی و ارائه نسخه‌های موبایلی CRM به بازار، کار را برای کسب‌وکارهای متوسط و حتی کوچک آسان کرده است. آنها نیز مانند رقبای بزرگ خود قادر به استفاده از خدمات CRM برای مشتریان خود هستند. آنها می‌توانند از تمام امکاناتی که غول‌های صنعت با گران‌ترین هزینه‌ها در اختیار دارند، با پرداخت کمترین هزینه استفاده کنند. نسخه‌های موبایلی برنامه‌های وفاداری و CRM، راهی کم‌هزینه و مقرون به‌صرفه برای جذب و حفظ مشتریان در شرکت‌هایی با اندازه متوسط و کوچک است. 
ارتباط با نویسنده: me@alirezajafari. com