صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهدی حیدری، سرپرست حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در گفتگو با «کسب‌وکار» بررسی کرد

اقتصاد خلاق از ایده تا ثروت

مفهوم اقتصاد خلاق که بر مبنای سرمایه‌های خلاق تعریف می‌شود، از عوامل ایجاد کننده رشـد اقـتـصادی و اجتماعی جوامع پیشرفته به‌شمار می‌آید و دارای دو ویژگی خاص است؛
مفهوم اقتصاد خلاق که بر مبنای سرمایه‌های خلاق تعریف می‌شود، از عوامل ایجاد کننده رشـد اقـتـصادی و اجتماعی جوامع پیشرفته به‌شمار می‌آید و دارای دو ویژگی خاص است؛ اول اینکه ارزش افزوده آن ناشی از فعالیت‌های خلاق ذهن و پردازش  فکر است.
 دوم اینکه در این نوع اقتصاد، صنایع با برداشت کمتر از طبیعت و محیط‌زیست و آلودگی کمتری که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کنند، آسیب به‌مراتب کمتری را نسبت به اقتصاد کلاسیک به طبیعت وارد می‌کنند. به عبارتی دیگر اقتصاد خلاق یعنی «فعالیت‌های اقتصادی‌ای که متضمن به‌کارگیری استعداد خلاق جهت اهداف تجاری هستند» که سرمایه اصلی آنها هوش و توانمندی ذهنی است. دکتر مهدی حیدری، معاون اداری و مالی و سرپرست حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در گفتگو با «کسب‌وکار» مهم‌ترین اهداف مبحث اقتصاد خلاق و کارکردهای آن را  تبیین کرد. 
 منظور از اقتصاد خلاق چیست و کشور ما در این حوزه تاکنون چه قدم‌هایی برداشته است؟
همایشی که تحت عنوان اقتصاد خلاق قرار است برگزار شود، نخستین همایشی است که با این موضوع برگزار می‌شود. این همایش به ریاست دکتر پروین داداندیش و توسط دانشگاه آزاد واحد تهران غرب و با همکاری صندوق هنر وزارت ارشاد سوم اسفند سال جاری برگزار  می‌شود. 
تبیین اقتصاد خلاق، ارتباط آن با کارآفرینی و سایر مباحث مرتبط با اقتصاد خلاق از جمله محورهای مهم این همایش است. در این همایش علاوه بر اینکه تعداد زیادی از فرهیختگان دانشگاهی حضور دارند، مقالات و سخنرانی‌هایی نیز ارائه می‌شود که همه آنها در پایگاه‌هایی چون SID ISC و سیویلیکا نمایه شده است. دانشگاه الزهرا نیز به‌لحاظ جذب مقاله حامی معنوی این همایش است. از جمله سخنرانان ویژه این همایش علی‌اکبر فرهنگی، چهره ماندگار مدیریت رسانه و غلامعلی فرجادی 
هستند. 
موضوع اقتصاد خلاق در کشور ما بحث بسیار جدید و نوینی است. آنچه در رابطه با این موضوع مهم است، این است که به بررسی راهکارهایی بپردازیم که ایده را به ثروت تبدیل می‌کنند. این موج تبدیل ایده به ثروت البته 3-4 سالی می‌شود که در کشور ما به‌راه افتاده است. 
در کشورهای دیگر هم البته نوپا و جدید است مثلا کشوری مانند آمریکا در سال‌های 2007 و 2008 پا به این عرصه گذاشته است.در کشورهای اروپایی نیز عمر این اقدامات از7 -8 سال بیشتر نیست. 
 برای رسیدن به اهداف اقتصاد خلاق و عملیاتی کردن آن به چه اقداماتی نیازمندیم؟
آنچه مسلم است و باید به آن توجه داشت، این است که کشور ما بتواند ایده‌های نو را به ثروت تبدیل کند و از طریق آن اشتغال و کارآفرینی ایجاد کند. نخستین قدم این است که از شرایط و امکانات موجود بهره بگیریم و به کمک آنها زمینه تجاری‌سازی ایده‌های نو را مهیا بسازیم، مثلا در حوزه IT این شرایط تقریبا مهیاست. 
شرکت‌ ایرانسل و مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اسباب مفیدی برای حمایت از این نوع کسب‌وکارها دارند که می‌توانند از طریق این اسباب به رشد اقتصاد خلاق  کمک کنند.
 این کار به‌ویژه برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌ که جویای کار هستند و از طرفی خواهان استفاده از دانش خود در راستای اشتغالزایی‌اند، بسیار کاربرد دارد. البته همانطور که گفتیم، جز دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در جای دیگری این بحث مطرح نشده اما امید است این همایش گام تازه‌ای برای ورود دانشگاه‌ها و  دانشجویان باشد. 
برای مثال در زمینه آموزش، دانشجویان می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌هایی اهداف خود را پیاده سازند. به این صورت که عده زیادی از دانشجویان در قالب تیم‌های گروهی این اپلیکیشن‌ها را راه‌اندازی کرده و میان دیگران منتشر سازند. 
در ساخت این اپلیکیشن‌ها افراد در گروه‌های کوچک و بزرگ و با تخصص‌های گوناگون شرکت می‌کنند و همین‌ها موجب می‌شود موج تجاری‌سازی ا یده‌ها به جریان افتد.
البته اگرچه تعداد این گروه‌ها زیاد و متنوع است اما ثروتی که درنتیجه همکاری و مشارکت این دسته ایجاد می‌شود انبوه است، با تشویق دانشجویان به این سمت هم می‌توان این ثروت بزرگ را حاصل کرد و هم افراد ماهر و توانمند را جذب کار کرد. چیزی که در حال حاضر به اسم شرکت‌های دانش‌بنیان در جامعه مورد توجه مسئولان و دولت قرار گرفته و در سال‌های اخیر تلاش زیادی درراستای حرکت دانشجویان به این مسیرها شده است.