صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از رضایت ۸۵ درصدی مردم از نان‌های سنتی گزارش می‌دهد

اقبال نان‌های سنتی در دنیای مدرن

زندگی ما بدون نان شاید ممکن نباشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی روزانه هر فرد ایرانی، همین نانی است که هر روز سر سفره می‌آوریم.
شایلی قرایی
بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز ما هم از نان تامین می‌شود. بی‌‌شک تهیه، تولید و عرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود. 
می‌توانید زندگی بدون «نان» را تصور کنید؟ زندگی ما بدون نان شاید ممکن نباشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی روزانه هر فرد ایرانی، همین نانی است که هر روز سر سفره می‌آوریم. بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز ما هم از نان تامین می‌شود. بی‌‌شک تهیه، تولید و عرضه‌ نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود. 
زمانی نان‌ها به زحمت توسط شاطران پخته می‌‌شد و تحویل مردمی که ساعت‎ها در صف منتظر بودند، داده می‌شد. اما طی چند سال اخیر اجرای طرحی با عنوان مکانیزه شدن نانوایی‌های سنتی برای ارتقای سطح کیفی نان آغاز شده که به نظر می‌‎رسد نانوایی‌ها با این تکنولوژی کنار نیامده‌اند و اجرای آن خام و نپخته مانده است.
 از سوی دیگر، کاهش جمعیت و کاهش تقاضا، افزایش نان صنعتی و افزایش تعداد واحدهای نانوایی از دلایلی بود که به‌ویژه طی سنوات گذشته موجب کاهش تقاضای مردم برای خرید نان شده و همین امر موجب شده نانوایان مضاف بر مشکلاتی که در زمینه تامین هزینه‌های کارگران و سایر هزینه‌های جانبی دارند، با مشکل کاهش مشتری نیز رو‌به‌رو شوند. 
اما متولیان امر نیز برای جذب مشتری و فروش نان راهکارهای مختلفی اتخاذ کرده و اقدام به به‌روز کردن نانوایی‌ها کردند تا شاید با به‌روز کردن تجهیزات نانوایی، از فعالان این صنف دستگیری کنند. 
به‌روز کردن تجهیزات نانوایی که یکی از طرح‌‎های مهم در ارتقای سطح کیفی نان به شمار می‌رود، به سرعت اجرایی شده و برای بقا در عرصه رقابت اغلب نانوایی‌ها خود را مجهز به تکنولوژی روز کردند. اما با این وجود در برخی نانوایی‌‌ها انواع نان سنتی به‌ویژه سنگک، بربری و تافتون را با کیفیت نامناسبی به مصرف‌کنندگان عرضه کردند، نان‌هایی که با داشتن سوختگی، خمیر بودن و افت سریع کیفیت به فاصله چند ساعت پس از پخت و کاهش حجم موجب نارضایتی مردم شد. 
این در حالیست که دست اندرکاران بازار گندم، آرد و نان، از یک سو با استناد به آمارهای کاهش مصرف گندم در کشور، بر بهبود کیفیت و کاهش ضایعات نان تاکید دارند و رسیدن به نقطه مطلوب برای عرضه نان باکیفیت را فرایندی زمان‌بر قلمداد می‌کنند.