صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

واکسیناسیون 492 هزار کودک سیستان و بلوچستان علیه بیماری فلج اطفال

اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال از امروز /شنبه/ در 2 مرحله برای 492 هزار کودک زیر پنج سال سیستان و بلوچستان همزمان با استان های گرمسیری کشور آغاز شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،فلج اطفال به عنوان یک بیماری ویروسی یکی از خطرناک ترین بیماری های عصر حاضر است که معمولا کودکان خردسال را مبتلا می کند و سبب فلج دائمی اندام های تحتانی به ویژه پاها می شود.
این بیماری بر اثر آلوده شدن با پلیوویروس رخ می دهد و ویروس آن از طریق تماس مستقیم فرد با فرد یا از طریق تماس با خلط آلوده دهان یا بینی بیمار و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده منتقل می شود.
سابقه فلج اطفال به زمان باستان بر می گردد اما نخستین تشخیص بالینی این بیماری در سال 1789 میلادی توسط یک پزشک انگلیسی به نام مایکل آندروود انجام شد و ابتکار ریشه کنی بیماری نیز از سال 1988 توسط دولت ها با همکاری سایر سازمان های جهانی آغاز شد.
بیماری فلج اطفال معمولا کودکان زیر پنج سال را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب از طریق ویروس های دهانی یا مدفوع و همچنین از طریق مواد غذایی و آب آلوده قابل انتقال است. 
این ویروس به سرعت در روده گسترش پیدا کرده و به سیستم اعصاب حمله می کند و در عرض چند ساعت منجر به فلج و معلولیت می شود و تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و بدن درد از مهمترین علایم این بیماری است و هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و فقط می توان با واکسن از وقوع آن پیشگیری کرد.
به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بیماری فلج اطفال قابل ریشه کنی است زیرا مخزن حیوانی و حامل مزمن ندارد، در محیط قادر به حیات نیست و واکسن موثر علیه بیماری وجود دارد.
سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با 2 کشور افغانستان و پاکستان که همچنان در معرض بیماری های گوناگون مسری قرار دارند، همواره مورد توجه مسئولان بهداشتی درمانی کشور قرار دارد و به همین سبب با وجودی که در چند سال گذشته هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در میان کودکان ایرانی این استان مشاهده نشده است، طرح واکسیناسیون برای ایمن سازی اطفال اجرا می شود.
رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طرح واکسیناسیون فلج اطفال در 2 نوبت از امروز تا 29 دی و 30 بهمن تا چهار اسفند امسال همزمان با دانشگاههای مناطق گرمسیری شامل خوزستان، آبادان، بهبهان، دزفول، شوشتر، بوشهر، هرمزگان، فارس، فسا، جهرم، لارستان، کرمان، بم، جیرفت و خراسان جنوبی در زاهدان، زابل و ایرانشهر اجرا می شود.
دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: با توجه به اینکه این بیماری هنوز در کشورهای افغانستان و پاکستان شایع است و خطر بازگشت مجدد بیماری به کشور و ابتلا کودکان وجود دارد به همین دلیل واکسیناسیون خوراکی هر ساله در 2 نوبت تا به صفر رساندن این بیماری در آن کشورها ادامه دارد.
وی تصریح کرد: امسال نیز 492 هزار کودک در سطح سیستان و بلوچستان زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: 2 هزار و 900 تیم 2 نفره کار خوراندن قطره فلج اطفال به کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان را بر عهده دارند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال به صورت اکتیو و خانه به خانه است، مردم باید همکاری بیشتری داشته باشند تا این طرح به بهترین نحو انجام شود و تمام کودکان این واکسن را دریافت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار از جمله فلج اطفال در سیستان و بلوچستان به سبب همسایگی با 2 کشور افغانستان و پاکستان که همچنان در معرض بروز این گونه بیماری ها قرار دارند، همواره اولویت مسئولان بهداشتی درمانی کشور است.
طباطبایی افزود: با وجود اینکه از سال 79 هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در میان کودکان ایرانی استان مشاهده نشده است، اما طرح واکسیناسیون برای ایمن سازی اطفال تا ریشه کنی کامل این بیماری اجرا خواهد شد.
استان سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستانهای شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستانهای زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
این استان افزون بر 1100 کیلومتر مرز زمینی با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد.