صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بزرگداشت «محمد کاسبی» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

بزرگداشت «محمد کاسبی» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، به پاس یک عمر فعالیت هنری «محمد کاسبی» بازیگر سینمای ایران، بزرگداشت این هنرمند در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار خواهد شد. در افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بزرگداشت چهار هنرمند برگزار می‌شود که تاکنون خبر برپایی بزرگداشت برای فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری) و محمد کاسبی (بازیگر) اعلام شده‌ است.
محمد کاسبی، متولد خرداد ۱۳۳۰ در خیابان ری تهران، از سیزده سالگی فعالیت در صحنه تئاتر را آغاز کرد و سال۱۳۵۰ آغاز همکاری او با اداره تئاتر بود. سال ۵۳، سرآغاز تحصیل کاسبی در رشته بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر دانشکده هنرهای دراماتیک بود و در کنارش در زمینه دوبله نیز فعالیت می‌کرد. این بازیگر قدیمی در دوران تحصیل، در نمایش‌‌هایی از زنده‌یاد جعفر والی، منیژه محامدی، شهناز جابری‌زاده و... روی صحنه رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کاسبی به مدت ۲ سال مسئول واحد نمایش رادیو بود و همزمان گویندگی در رادیو را نیز انجام می‌داد. بعد از انقلاب، او فعالیت تئاتری را به عضویت در گروه دانشجویان دانشکده هنرهای دراماتیک ادامه داد و سپس در در اوایل سال ۱۳۵۸، به همراه گروهی از هنرمندان، حوزه اندیشه و هنر اسلامی (حوزه هنری) را پایه‌گذاری کرد. کاسبی همچنین بنیانگذاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد را در کارنامه دارد. محمد کاسبی که نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر و فیلمنامه‌نویسی را در کارنامه دارد و یک فیلم بلند سینمایی (شنا در زمستان) را کارگردانی کرده، با «مرگ دیگری» کار بازیگری در سینما را در سال ۶۱ آغاز کرد و تاکنون در بیش از ۴۰ فیلم و سریال ایفای نقش کرده است که از شاخص‌ترین بازی‌های سینمایی او می‌توان به «زنگ‌ها»، «بحران»، «بدوک»، «پدر»، «مریم مقدس» اشاره کرد.
کاسبی که نامزدی و دریافت جوایز مختلفی در حوزه نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی را در کارنامه دارد، دو بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده و یک بار در سال ۷۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد چهاردهمین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «پدر» به دست آورده است. فیلمی که سبب شد او در جشنواره مروارید شرق آسیا (مالزی) نیز برگزیده شود.
مدیریت واحد تئاتر حوزه هنری، عضویت در شورای بازبینی و صدور پروانه فیلم‌های سینمایی وزارت ارشاد، عضویت در شورای فیلم نامه بنیاد سینمایی فارابی، دبیری جشنواره تئاتر دفاع مقدس و عضویت در شورای نمایش فرهنگستان هنر از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رود.