صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نامه حناچی به استاندار قم ابلاغ شد؛

جزئیات مصوبه مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قم

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار قم، مصوبه شورای‌عالی را درباره مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قم در ۱۵ بند ابلاغ کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم، مصوبه شورا را درباره مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قم ابلاغ کرد.
در نامه دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم آمده است: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۹۵.۸.۱۰خود پیرو جلسه مورخ ۹۵.۴.۲۸ موضوع مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قم (در دو محور الحاقات و انتزاعات خط محدوده و تغییرات شبکه معابر) را با عنایت به صورتجلسه مورخ ۹۴.۱۲.۸ کمیته فنی مورد بررسی قرار داد و به شرح ذیل اتخاذ تصمیم کرد:
الف- تغییرات خط محدوده شهر
۱- ضمن تایید نظرات کمیته فنی در خصوص محدوده به مساحت ۵۹۲ هکتار در جنوب شرقی شهر (موارد ۱ و ۲ نقشه پیوست) : با افزایش محدوده مذکور مخالفت و مقرر گردید اراضی مذکور در حریم شهر و تحت پهنه حفاظت بدون امکان تغییر کاربری تثبیت گردد. بدیهی است هرگونه اقدام در این اراضی متناسب با نیاز آتی شهر قم در چارچوب طرح یکپارچه و صرفا پس از اخذ مصوبه شورای عالی امکان پذیر خواهد بود.
۲- با افزایش محدوده به مساحت جمعاً ۲۱.۵۸ هکتار در مجاورت خیابان جمهوری (مورد ۳-۱ نقشه پیوست) : به جهت تدقیق محدوده بر معابر موجود با الحاق اراضی مدنظر صرفاً و منحصراً با کاربری فضای سبز و بدون هیچگونه کاربری مسکونی موافقت می‌شود.
۳  -ضمن تاکید بر عدم اختیار کمیسیون ماده پنج در خارج از محدوده، درخصوص الحاق اراضی واقع درجنوب جاده قنوات مقرر گردید چنانچه ساخت و سازهای مذکور به استناد مصوبه کمیسیون ماده پنج شهر قم انجام شده باشد به محدوده الحاق و در غیر اینصورت صرفاً اراضی که در طرح تفصیلی قبلی در داخل محدوده بوده‌اند به محدوده شهر الحاق شوند. مسئولیت کنترل مصوبات کمیسیون ماده ۵ در این خصوص به عهده دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران دبیرخانه شورای عالی است.
۴- با افزایش محدوده به مساحت ۴.۶ هکتار واقع در سه راهی خرمشهر (مورد ۴-۳ نقشه پیوست) : در حد تدقیق خط محدوده بر لبه طرح هندسی اجرا شده موافقت می‌شود.
۵- با افزایش محدوده به مساحت ۷.۳ هکتار در ورودی جاده قم اراک (مورد ۵-۳ نقشه پیوست) : با توجه به اینکه بخشی از پلاک مورد نظر در این نقطه داخل محدوده قرار دارد، با الحاق باقیمانده آن در صورت تائید اداره کل راه و شهرسازی استان مبنی بر مالکیت دولتی اراضی موافقت می‌شود.
۶ -با افزایش محدوده به مساحت۳۹.۶ هکتار واقع در ضلع غربی بلوار جمهوری (مورد ۴ درنقشه پیوست) : با توجه به اینکه بخش عمده اراضی الحاقی در طرح تفصیلی قبلی بوده‌اند و به لحاظ انطباق خط محدوده طرح تفصیلی جدید بر محور جمهوری با الحاق اراضی مذکور موافقت می‌شود. کاربری بخشی از اراضی که در طرح تفصیلی قبلی داخل محدوده بوده‌اند مطابق طرح مذکور و کاربری سایر اراضی در این بخش فضای سبز تعیین می‌گردد.
۷ –با الحاق اراضی به مساحت ۲۳ هکتار در تقاطع محورهای فردوسی و جمهوری (مورد ۵ در نقشه پیوست) : با توجه به اینکه ساخت و سازهای مذکور بدون ضابطه و خارج از هر گونه مقررات شهرسازی انجام شده‌اند به جهت انتظام بخشی به مدیریت شهری و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندانی که با رعایت مقررات شهرسازی اقدام به ساخت و ساز نموده‌اند، با الحاق اراضی مذکور مخالفت می‌شود.
۸-  با افزایش محدوده به مساحت ۸۹ هکتار واقع درحاشیه روستای جمکران به دلیل وجود اراضی زراعی مرغوب و لزوم صیانت از آنها، عدم نیاز شهر به اراضی الحاقی و امکان تهدید بیشتر اراضی زراعی مرغوب اطراف روستای جمکران، لزوم پرهیز از بارگذاری بیشتر مسکونی در اطراف مسجد جمکران به جهت رعایت ملاحظات پدافندی خصوصاً در ایام خاص، مخالفت و مقرر گردید با تغییر مسیر رینگ پیشنهادی در بخش جنوب غربی روستای جمکران و با رعایت حداکثر نزدیکیِ مسیر مذکور با بافت کالبدی روستا، حداقل اراضی زراعی در داخل محدوده قرار گیرند. کاربری اراضی که به این ترتیب در داخل محدوده قرار می‌گیرند، کاربری فضای سبز (حفاظتی) بدون امکان تغییر آتی تعیین می‌گردد.
۹- با انتزاع از محدوده، جمعاً به مساحت ۱۳۰.۶۲ هکتار واقع در حاشیه شهر قم (موارد ۳-۳ و ۵-۳ و ۶-۳ و ۷ نقشه پیوست) جهت تدقیق خط محدوده موافقت شد.
ب-  معابر
۱۰ -با کلیات مغایرت‌های معابرشامل: بخش جنوبی خیابان جمهوری، خیابان شهید آوینی، خیابان جنب دانشگاه قم، انتهای شمال غربی خیابان جمهوری، خیابان حد فاصل۴۵ متری کشاورز و بزرگراه امام علی (ع) کمربندی اراک، به شرح نقشه پیوست موافقت می‌شود.
۱۱ –در خصوص محور پیشنهادی از ایستگاه راه آهن تا حرم مطهر ضمن مخالفت با مصوبه مورخ ۹۵.۲.۲۱ کمیسیون ماده ۵ قم مقررگردید کل پیشنهادات طرح مذکور با ارزیابی همه جانبه (کالبدی، اجتماعی و اقتصادی) و بررسی آلترناتیوهای ممکن با حفظ یکپارچگی بافت در قالب یک پروژه طراحی فضای شهر به صورت کامل همراه با جزئیات لازم به کمیته تخصصی ۳ ارائه و تصمیم گیری شود. تا قبل از تصویب طرح مذکور در کمیته فنی، هر گونه اقدام اجرایی اعم از توافق، صدور پروانه و ... ممنوع بوده و مسئولیت تعهدات احتمالی به عهده مدیریت شهری خواهد بود.
۱۳ -احداث و تکمیل رینگ جمکران در بخش غربی با عنایت به نقش موثر آن در تسهیل و توزیع ترافیک اطراف مسجد مورد تائید است. (با رعایت مفاد بند ۸ همین مصوبه)
۱۴ -احداث و تعریض محور حلقوی پیرامون هسته مرکزی در بخشی که با بافت تاریخی شهر تداخل دارد، با عنایت به مخالفت صریح سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، مورد تائید نمی‌باشد. بدیهی است محور جایگزین  صرفاً پس از تایید سازمان مذکوردر طرح تفصیلی لحاظ خواهد شد.
۱۵- مقرر گردید ضوابط و مقررات طرح تفصیلی قم در انطباق با اهداف و سیاست‌های کلی طرح جامع ساختاری – راهبردی مصوب حداکثر ظرف مدت یک‌ماه پس از ارائه استان توسط کمیته فنی ۱ بررسی و نتیجه آن به شورای‌عالی شهرسازی گزارش شود.