صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آیفون 8، آیپد پرو، نسل سوم اپل واچ؛ در ۲۰۱۷ عرضه می‌شود

2017؛ سال محصولات اپلی گران قیمت

آیفون 8، آیپد پرو، نسل سوم اپل واچ؛ آنچه اپل در ۲۰۱۷ عرضه می‌کند. در پی عرضه آیفون ۷ و مک‌بوک پرو شاهد سالی پرفرازونشیب برای اپل بودیم؛
آیفون 8، آیپد پرو، نسل سوم اپل واچ؛ آنچه اپل در ۲۰۱۷ عرضه می‌کند. در پی عرضه آیفون ۷ و مک‌بوک پرو شاهد سالی پرفرازونشیب برای اپل بودیم؛ چراکه آیفون ۷ طی تصمیمی عجیب بدون جک‌هدفون عرضه شد که البته پس از به فروش رسیدن ایرپاد، تا حدودی آب‌ها‌ از آسیاب افتاده است. مک بوک پرو نیز با مشکلاتی نظیر عملکرد باتری، گرافیک و قیمت بالا دست و پنجه نرم می‌کند. اپل همچنین برای نخستین بار شاهد کاهش میزان فروش آیفون در این سال بود؛ با این وجود شاید ۲۰۱۷ ورق را به نفع این کمپانی برگرداند. بعد از عرضه آیفون ۶ پلاس غول‌پیکر در سال ۲۰۱۴، اکنون انتظار آیفونی در همین اندازه‌ها را در ۲۰۱۷ می‌کشیم. تغییرات بنیادی در آیپد، مک‌های به‌روز شده و ارتقای سیستم‌عامل از مواردی هستند که باید از سوی اپل منتظر آنها باشیم. 
آیفون ۸ – سپتامبر ۲۰۱۷
گمانه‌زنی‌ درباره نسخه ۲۰۱۷ آیفون یعنی آیفون 8 قبل از معرفی آن، شدیدا رو به افزایش است. اطلاعات بی‌شمار با تناقض زیادی به بیرون درز کرده و تشخیص اینکه اپل برای دهمین سالگرد آیفون چه نقشه‌هایی در سر می‌پروراند، دشوار است. اگر تمام شایعات و ادعاها درباره آیفون را دنبال کرده باشید، می‌دانید که جزئیات قاطع اندکی درباره نسل بعدی آیفون می‌توان دریافت. اعتقاد ما بر این است که با توجه به تغییرات بنیادی در طراحی این گوشی، عنوان آن (آیفون ۸) خواهد بود و نه (آیفون ۷ اس)؛ البته احتمال اینکه اپل نام دیگری را برای پرچمدار بعدی خود برگزیند، نمی‌توان رد کرد. به نظر می‌رسد حداقل با ۳ مدل مختلف آیفون روبه‌رو هستیم که یکی از آنها از نمایشگر OLED برخوردار خواهد بود. از قرار معلوم این نسخه با نمایشگر OLED چیزی در حدود ۵ اینچ است که یا از صفحه نمایش منحنی مشابه با گلکسی اس ۷ اج برخوردار است یا مشابه نمایشگر معمولی کنونی آیفون ۷ خواهد بود. با اینکه این احتمالات متناقض به نظر می‌رسند اما هنوز هیچ‌کدام را نمی‌توان رد کرد. 
بدون شک برخی شایعات درباره نمایشگر edge- to- edge، احتمال حذف حاشیه‌های کناری گوشی را از حاشیه‌های بالا و پایین بیشتر می‌دانند؛ اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. از دیگر سو، به نظر می‌رسد اپل با قرار دادن اسکنر اثر انگشت تاچ آیدی در خود نمایشگر دکمه‌ Home را بر خواهد چید. حسگرهای نور محیط، میکروفون و دوربین برای القای حس نمایشگر یکپارچه شیشه‌ای احتمالا به زیر صفحه‌نمایش منتقل می‌شوند. در کنار مدل OLED، شایعات به عرضه دو نسخه دیگر آیفون نیز صحه می‌گذارند. احتمالا مدل استاندارد 4.7 اینچی و مدل بزرگ‌تر 5.5 اینچی با قیمت کمتر و البته نمایشگر LCD عرضه خواهند شد. همه این شایعات درباره مدل OLED و دو مدل دیگر، به این نکته اشاره دارند که اپل از طراحی آلومینیومی خود که برای سال‌ها در دستور کار داشته است، دور می‌شود و به طراحی تماما شیشه‌ای رو می‌آورد. بدنه آلومینیومی نسبت به نوع شیشه‌ای در سرعت شارژ وایرلس اختلال زیادی ایجاد می‌کند، به همین علت اپل به سمت بدنه شیشه‌ای رو آورده است. هنوز کاملا روشن نیست که اپل روی تکنولوژی شارژ وایرلس خود تمرکز کرده است یا قصد همکاری با شرکت‌هایی همچون Energous دارد. شیوه اجرای آن نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ با این وجود به نظر می‌رسد تمام محصولات آیفون در ۲۰۱۷ از این قابلیت برخوردار خواهند بود. 
آیپد پرو – بهار ۲۰۱۷
اپل به دنبال ارائه نسخه‌ای نونوار شده از آیپد پرو است و به‌مانند آیفون، شایعات اطراف این محصول نیز با قدرت می‌تازند. گفته می‌شود اپل معرفی ۳ مدل از آیپد پرو را در سال ۲۰۱۷ در دستور کار دارد: نسخه 9.7  اینچی، 12.9  اینچی و یک مدل جدید با نمایشگری بین 10.1  تا 10.9  اینچ. به نظر می‌رسد نسخه ۱۰ اینچی نمایشگری مانند آیفون 8، تقریبا بدون حاشیه و edge-to-edge خواهد داشت و سایز بدنه آن یکسان با آیپد پرو 9.7  اینچی خواهد بود. به همین، دلیل گمان بر این است که مدل 9.7  اینچی از میان برچیده شود و مدل ۱۰ اینچی جای آن را بگیرد؛ اما شاید اپل آن را به‌عنوان یک گزینه ارزان‌تر حفظ و در کنار مدل ۱۰ اینچی عرضه کند. گونه‌های ۱۰ اینچی و 12.9  اینچی نیز پرچمداران این عرصه خواهند بود و با پردازنده سریع‌تر A10X به‌روزرسانی می‌شوند. سایز دقیق تبلت ۱۰ اینچی هنوز دقیقا مشخص نیست. وب‌سایت Mac Otakara شایعه دیگری مبنی بر وجود نسخه کوچک‌تر 7.9  اینچی به‌عنوان آیپد مینی مطرح کرده، اما این مورد هنوز از طرف دیگر منابع مورد تائید واقع نشده است. در حالی که اپل برای معرفی آیپدهای جدید برنامه‌ریزی می‌کند، ممکن است در زمینه خصوصیات نرم‌افزاری مختص آیپد نیز افکاری در سر داشته باشد. شاید ماه مارس یا آوریل (اواخر امسال و اوایل فروردین)؛ اما در صورتی که صفحه‌نمایش edge-to-edge در دستور کار باشد، بعید به نظر می‌رسد که هردوی محصولات اپل، یعنی آیفون ۸ و آیپد پرو با چنین تکنولوژی در ابتدای ۲۰۱۷ معرفی شوند، چراکه آیفون ۸ در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) رونمایی خواهد شد. 
آی‌مک – بهار ۲۰۱۷
آی‌مک جدید در کنار مک‌بوک پرو در رویداد اکتبر ۲۰۱۶ (آبان ماه) به نمایش درنیامد و معرفی نشد اما شایعاتی مبنی بر آپدیت این محصول وجود دارد. به گفته مینگ چی کیو‌ای مک در «mid-1h17» معرفی خواهد شد که به معنای حوالی مارس و آوریل (فروردین‌ماه) است. آی‌مک به‌روز شده احتمالا از چیپ Kaby Lake کمپانی اینتل و کارت گرافیک AMD (در نسخه‌های با گرافیک مجزا) عرضه می‌شود. گفته می‌شود تغییرات آی‌مک بیشتر بر پایه طراحی استوار است و خصوصیات این محصول مقدار کمی دستخوش تغییر خواهد شد. در حقیقت، به گفته بلومبرگ هر آنچه در ‌آی مک ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود، مربوط به ارائه پورت USB-C و پردازنده ارتقا یافته است. 
مک‌بوک – بهار ۲۰۱۷
بعد از معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی با نمایشگر رتینا در بهار ۲۰۱۵، اپل نسخه به‌روز شده آن را در بهار ۲۰۱۶ عرضه کرد لذا به نظر می‌رسد آپدیت جدید این محصول را نیز در بهار امسال شاهد خواهیم بود. پردازنده‌های کم مصرف Kaby Lake متناسب با مک بوک هم‌اکنون موجود هستند لذا آنچه در این محصول عرضه می‌شود، زیاد دور از ذهن نیست و تغییرات طراحی نیز احتمالا چندان چشمگیر نخواهند بود.
مک‌بوک پرو – پاییز ۲۰۱۷
مدل‌های جدید مک‌بوک پرو به همراه تاچ‌بار در ۲۰۱۶ معرفی شدند و اگر اپل به رویه همیشگی خود پایبند باشد، معرفی نسخه جدید این محصول را با به‌روزرسانی اجزای داخلی در پاییز ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود. تغییرات مدنظر، شامل پردازنده نسل هفتم اینتل (Kaby Lake) و کاهش قیمت اندک خواهند بود اما تغییرات طراحی، حداقل برای چند سال آینده دور از انتظار هستند. 
مک پرو – پاییز ۲۰۱۷
با توجه به آخرین آپدیت مک پرو در ۲۰۱۳، زمان به‌روزرسانی این محصول سررسیده است و مشخص نیست عرضه این تغییرات دقیقا چه زمانی خواهد بود. شایعات محکمی مبنی بر آپدیت این محصول در ۲۰۱۷ موجود نیست و جزئیات زیادی از ویژگی‌های آن به بیرون درز نکرده است. پردازنده و کارت‌های گرافیک منطبق با این محصول مدت زیادی است که عرضه شده‌اند اما اپل منتظر آخرین آپدیت کمپانی‌هایی نظیر اینتل و AMD قبل از به‌روزرسانی محصول استوانه‌ای خود مانده است. در صورتی‌که اپل برای ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی کرده باشد، شاید در بهار این سال همزمان با عرضه آی‌مک، از مک پروی جدید نیز رونمایی کند و اگر اپل منتظر تراشه‌های پیشرفته نسل حاضر بماند، پاییز ۲۰۱۷ زمان عرضه آن خواهد بود. 
مک مینی
به‌مانند مک پرو، مک مینی هم برای چندین سال آپدیت نشده است و آخرین به‌روزرسانی آن به اکتبر ۲۰۱۴ (مهر ۹۳) برمی‌گردد. متاسفانه تاکنون شایعاتی مبنی بر اینکه آپدیتی از مک مینی در ۲۰۱۷ شاهد خواهیم بود، به گوش نرسیده است؛ اما در صورت به‌روزرسانی، از تراشه‌های Kaby Lake، گزینه‌های با SSD سریع‌تر، گرافیک چشم‌نوازتر و دیگر تغییراتی که در طول ۲ سال اخیر به خط تولید مک آورده شده است، استفاده خواهد شد. 
مک‌بوک ایر – هیچگاه
با وجود مک‌بوک و مک‌بوک پرو با ضخامت بسیار پایین و سبک، دیگر به نظر نمی‌آید فرصت خودنمایی برای مک‌بوک ایر وجود داشته باشد. مک‌بوک ایر برای مدت‌ها به‌عنوان گزینه کم‌هزینه‌تر، به فروش می‌رسید تا بتواند قیمت دیگر دستگاه‌های گران‌قیمت را تعدیل سازد؛ اما تولید مک‌بوک ایر از این به بعد محتمل نیست. با این وجود در صورتی که اپل خواهان حفظ مک‌بوک ایر به‌عنوان گزینه ارزان‌قیمت در کنار دیگر محصولات خود باشد، احتمال آپدیت‌های جزئی و ارتقای سخت‌افزاری اندک برای آن دور از انتظار نیست. 
اپل واچ – پاییز ۲۰۱۷
اگر اپل در حال توسعه نسل سوم اپل واچ و به دنبال آن، عرضه این محصول در ۲۰۱۷ باشد، به نظر می‌رسد همه‌چیز در خفا پیش می‌رود. چراکه شایعاتی بسیار اندک مبنی‌بر ارائه این محصول در ۲۰۱۷ به گوش خورده است، اما در صورتی که اپل واچ در این سال به میدان بیاید، تاریخ عرضه آن پاییز ۲۰۱۷ و به همراه آیفون ۸ خواهد بود. خصوصیات بالقوه‌ای که در این ساعت شاهد خواهیم بود؛ می‌تواند شامل تغییرات بنیادی در طراحی، پردازنده به‌روز شده و شاید سنسورهایی باشد که اپل در نسل اول و دوم این محصول موفق به تعبیه آن در بطن اپل واچ نشده بود. ارتباط سلولار یکی از ویژگی‌هایی است که اپل خواهان افزودن آن به اپل واچ بود و به دلیل نگرانی‌ها درباره عمر باتری، موفق به انجام آن نشد. اکنون در نسخه ۲۰۱۷ احتمالا شاهد این قابلیت باشیم. هنوز برای صحبت درباره اپل واچ زود است و باید منتظر اخبار و شایعات بیشتر در ابتدای سال ۲۰۱۷ ماند که بتوان نظری قطعی درباره عرضه و همچنین دیگر خصوصیات پوشیدنی اپل ارائه کرد. 
آی‌اواس ۱۱ – پاییز ۲۰۱۷ (پیش‌نمایش ژوئن) 
اپل هرساله نسخه جدید سیستم عامل خود را برای دستگاه‌های آیفون و آیپد تحت عنوان آی‌او‌اس معرفی می‌کند و ۲۰۱۷ نیز از این قاعده مستثنا نیست. هنوز دقیقا مشخص نیست IOS 11 چه تغییراتی را شامل می‌شود؛ اما شایعات حاکی از آن هستند که تمرکز این تغییرات با قابلیت‌هایی نظیر ارتقای پشتیبانی از قلم اپل که برای کاربران حرفه‌ای تدارک دیده شده است، بیشتر بر آیپد خواهد بود. گفته می‌شود اپل به این قلم آزادی عمل بیشتری برای کارکرد در بخش‌های مختلف سیستم‌عامل خواهد داد. شایعه لذت‌بخش برای کاربران اپل، این است که کمپانی روی توسعه اپلیکیشن شبکه اجتماعی مختص به خود نظیر اسنپ‌چت و فیسبوک کار می‌کند و به کاربران اجازه ضبط و ویرایش ویدئو و اضافه کردن فیلتر و doodle (تصاویر و شکلک‌های جذاب) خواهد داد. درصورتی‌که توسعه این اپلیکیشن ادامه یابد، به احتمال زیاد همراه با IOS 11 منتشر خواهد شد. اپل همچنین با تیم اختصاصی AR/VR خود، روی تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده کار می‌کند و نوعی قابلیت واقعیت افزوده احتمالا به IOS 11 اضافه خواهد شد.