صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نروژ اولین کشوری که استفاده از رادیو FM را پایان می دهد

نروژ به اولین کشوری تبدیل می شود که دیگر از موج FM برای ارتباطات رادیویی استفاده نخواهد کرد و رادیوی دیجیتال را به صورت کامل جایگزین رادیو FM می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سایت برسام، پخش دیجیتال صدا (DAB) از سال ۱۹۹۵ در کنار موج FM فعالیت داشته است اما حالا وزارت فرهنگ نروژ تصمیم گرفته تا دیگر از موج FM استفاده نکند.
این تغییر به صورت ناگهانی رخ نخواهد داد و حدود ۱ سال به طول می‎ انجامد. ایستگاه ‎های فرستنده FM به ترتیب از شمال این کشور به صورت تدریجی از دسترس خارج خواهند شد تا شهروندان بتوانند به این روند عادت کنند. فناوری پخش دیجیتال طیف وسیع ‎تری از شبکه ‎ها را پشتیبانی می ‎کند.
در حال حاضر ۲۲ شبکه ملی و ۲۰ شبکه محلی در نروژ فعالیت دارند در حالی که طیف FM فقط پذیرای ۵ شبکه ملی است. هم‎ چنین پخش دیجیتال در مواقع اضطراری کارآمدتر خواهد بود و علاقه ‎مندان می ‎توانند برنامه‎ های قبلی را هم گوش کنند.
با این حال طبق یک نظرسنجی ۶۶ درصد از مردم نروژ مخالف خاموش کردن ایستگاه‎ های فرستنده FM هستند و تنها ۱۷ درصد از جمعیت این کشور موافق این طرح هستند. طیف وسیعی از مخالفان را شهروندان میانسال تشکیل می ‎دهد که همان تعداد کانال‎ های محدود بر روی موج FM را کافی می ‎دانند.
به نظر می ‎رسد با اجرای این طرح حدود ۱ میلیون رادیو با گیرنده‎ های FM از رده خارج خواهند شد که بیشتر آن‎ ها در وسایل نقلیه به کار رفته ‎اند. تبدیل رادیو خودرو به دیجیتال نیازمند صرفه هزینه ۱۱۵ الی ۲۳۵ دلار است.
کشورهای دیگر هم به دنبال کنار گذاشتن موج FM هستند. بریتانیا اعلام کرده است که در هنگام رسیدن کاربران پخش دیجیتال به ۵۰ درصد در این کشور رادیو FM را کنار می ‎گذارد. در حال حاضر فقط ۳۵ درصد از مردم مشترک رادیوهای دیجیتال در بریتانیا هستند. البته در آمریکای شمالی که این تکنولوژی در آن از سال ۱۹۴۰ استفاده می شود،  به نظر نمی ‎رسد در آینده نزدیک شاهد چنین تغییری باشیم.