صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون عمرانی استاندار کردستان:

جاده جدید عباس‌آباد رودبار گامی مهم در توسعه گردشگری منطقه سروآباد کردستان

احداث جاده جدید عباس‌آباد به رودبار در بخش اورامان و بخش مرکزی شهرستان سروآباد به طول ۱۰ کیلومتر گامی مهم در توسعه گردشگری و رونق منطقه خواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان سروآباد در بحث گردشگری است، وجود مناطق بکر و طبیعی، فرهنگ غنی منطقه و آداب‌ورسوم خاص مردم به ویژه در منطقه اورامان از مهم‌ترین قابلیت‌های شهرستان سروآباد است.
با آغاز عملیات احداث سد و نیروگاه داریان در سال ۸۸ بر روی رودخانه سیروان و آبگیری آن در سال جاری قسمتی از جاده‌های ارتباطی روستایی و همچنین بخشی از اراضی کشاورزی و باغی در روستاهای منطقه اورامان شهرستان سروآباد بسته شد و زیر آب سد رفت.
یکی از مسیرهای ارتباطی روستایی که در اثر آبگیری سد از بین رفت، مسیر ارتباطی بین روستای عباس‌آباد در بخش اورامان و روستای رودبار در بخش مرکزی شهرستان سروآباد بود که باعث اعتراض مردم منطقه و نوشتن نامه‌ای به فرمانداری سروآباد، استانداری کردستان و نماینده مجلس بود که خواستار ایجاد جاده جدید در این منطقه شده بودند.
وجود این مسیر ارتباطی از ۲ جهت حائز اهمیت است، از یک جهت ارتباط بین روستاهای بخش اورامان و بخش مرکزی شهرستان سروآباد را فراهم می‌کند و از طرف دیگر در فصل زمستان با بسته شدن گردنه تته به عنوان یک جاده جایگزین بین شهرستان‌های سروآباد و مریوان با شهرستان پاوه استان کرمانشاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی فرمانداری و استانداری کردستان، مجریان سد داریان برای احداث مسیر ارتباطی جدید در این منطقه اعلام آمادگی کردند، ولی به دلیل قرار گرفتن در محدوده منطقه حفاظت شده با منع محیط‌زیستی روبرو شد.
با افزایش اعتراض مردم منطقه و پیگیری‌های فرمانداری سروآباد و استانداری کردستان و همچنین نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان محیط‌زیست دستور بررسی مجدد و ارائه راه‌حل برای احداث این مسیر ارتباطی را صادر کرد.
در همین راستا روز دوشنبه معاون عمرانی استانداری کردستان، مدیران کل محیط‌زیست، راه و شهرسازی، امور روستایی به همراه فرماندار شهرستان سروآباد و مسئولین شهرستانی و همچنین مجریان سد داریان از وضعیت منطقه، مشکلات و موانع موجود بازدید به عمل آوردند.
بازدید از تصفیه‌خانه آب شرب روستای بلبر، دیدار با اهالی روستای سلین و بررسی مشکلات این روستا، دیدار با اهالی روستای ورگه ویر و روستای رودبار و برگزاری یک جلسه در محل سد داریان از مهم‌ترین برنامه‌های مسئولین استانی و شهرستانی بود.
معاون عمرانی استاندار کردستان در این بازدید گفت: با توجه به احداث سد داریان در این منطقه که باعث از بین رفتن راه روستایی عباس‌آباد به رودبار در شهرستان سروآباد شده است، احداث جاده جدید در این منطقه نیاز مردم منطقه و از مطالبات آن‌ها است.
قادری ادامه داد: این منطقه به لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است، منطقه‌ای بکر و بسیار ارزشمند که ارتباط بین روستاهای بخش اورامان با روستاهای بخش ژاورود سنندج از طریق روستاهای این مسیر را فراهم می‌کند.
وی اضافه کرد: احداث جاده جدید به طول ۱۰ کیلومتر در این مسیر بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه در منطقه حفاظت شده قرار دارد هماهنگی‌هایی با سازمان محیط‌زیست کشور انجام شده که امیدواریم موافقت نهایی با احداث این مسیر انجام شود.
فرماندار سروآباد نیز در جلسه‌ای که در محل سد داریان برگزار شد، اظهار کرد: احداث مسیر ارتباطی بین روستاهای عباس‌آباد و رودبار از خواسته‌ها و مطالبات مردم منطقه است که امیدواریم با صدور مجوز نهایی از سوی سازمان محیط‌زیست، این جاده ارتباطی ایجاد شود.
علی مفاخری ادامه داد: با توجه به اینکه مردم این منطقه علاقه‌مند به ماندگاری در روستاها هستند بررسی و پیگیری مشکلات و مطالبات آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد و حداقل امکانات ارتباطی آن‌ها را باید فراهم کرد.
وی اضافه کرد: احداث مسیر ارتباطی جدید بین ۲ روستای عباس‌آباد و رودبار در بحث توسعه گردشگری منطقه نیز بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان یک جاده جایگزین در فصل زمستان نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
وی به تصفیه‌خانه آب شرب روستای بلبر نیز اشاره کرد و افزود: عملیات احداث تصفیه‌خانه آب شرب روستای بلبر بر روی رودخانه سیروان در پایین روستای ژیوار به پایان رسیده و در ایام‌الله دهه مبارکه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.
او با اشاره به مشکلات ایجاد شده در روستای سلین گفت: ایجاد یک پل ارتباطی در روستای سلین توسط مجریان سد داریان انجام شده ولی مشکلاتی نیز در این روستا باقی‌مانده که امیدواریم با مشارکت مردم با مجریان سد این مشکلات نیز برطرف شود.
فرماندار سروآباد در پایان تأکید کرد: مجریان سد داریان باید به تعهدات خود در مقابل شهرستان سروآباد پایبند بوده و با هماهنگی با ادارات ذی‌ربط آن‌ها را انجام دهند.
مجری طرح سد داریان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ایجاد جاده ارتباطی جدید بین روستاهای عباس‌آباد و رودبار توسط سد داریان فقط با صدور مجوز بی‌قید و شرط از سوی سازمان محیط‌زیست کشور انجام خواهد شد.
محمود مشیری ادامه داد: چنانچه سازمان محیط‌زیست با شفافیت مجوز ایجاد جاده ارتباطی در این منطقه را صادر کند، عملیات انجام جاده ارتباطی از سوی سد داریان آغاز خواهد شد.
مدیرکل محیط‌زیست استان کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: حفظ مناطق چهارگانه وظیفه سازمان محیط‌زیست است و فقط مختص به کشور ما نیست بلکه در تمام جهان حفاظت از مناطق چهارگانه به یک اصل و یک ضرورت تبدیل شده است.
عبدالوحید ریاضی فر ادامه داد: در سطح کشور چندین طرح در مناطق حفاظت شده با رعایت الزامات قانونی ایجاد شده و در این منطقه حفاظت شده نیز ایجاد یک جاده ارتباطی با رعایت الزامات قانونی و صدور مجوز نهایی سازمان محیط‌زیست کشور می‌تواند انجام شود.
وی با بیان اینکه اداره کل محیط‌زیست استان کردستان هیچ‌گونه اختیاری در مورد مناطق حفاظت شده ندارد، اضافه کرد: با توجه به اهمیت این مسیر ارتباطی ما نیز موافق ایجاد جاده جدید در این منطقه هستیم، اما صدور مجوز نهایی آن باید توسط سازمان محیط‌زیست کشور انجام شود.
وی افزود: در این راستا قرار بود روز سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور مجمع نمایندگان استان کردستان با رئیس سازمان محیط‌زیست کشور برگزار شده و مشکلات استان در حوزه محیط‌زیست به ویژه در این مورد بررسی و پیگیری شود که متأسفانه به دلیل رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این جلسه لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ایجاد جاده جدید ارتباطی بین روستاهای عباس‌آباد و رودبار در فصل زمستان به عنوان جاده جایگزین که ارتباط روستاهای منطقه اورامان با بخش مرکزی و روستاهای بخش ژاورود سنندج را فراهم می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.
شهرام ملکی ادامه داد: جاده ارتباطی روستاهای سلین، ناو و نوین در بخش اورامان به طول ۱۸ کیلومتر نامناسب و تردد در آن بسیار مشکل است که‌ترمیم، بهسازی و آسفالت آن نیازمند همکاری مشارکت مجریان سد داریان با راه و شهرسازی است.
در پایان این جلسه مجریان سد داریان تعهد کردند که نسبت به زیرسازی و ترمیم مسیر ارتباطی روستاهای سلین، نوین و ناو اقدام کرده و اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز آسفالت و ایمن‌سازی آن را بر عهده بگیرد.