صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زمزمه افزایش قیمت رسمی لبنیات

افزایش قیمت اتفاق می‌افتد و با وجود مخالفت سازمان‌های نظارتی این گرانی تبدیل به واقعیت بازار می‌شود. جالب اینجاست که با وجود افزایش قیمت، هم دامداران ناراضی‌اند و هم شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات مدعی ضرر و زیان هستند. سرانه مصرف لبنیات هم روز به روز آب می‌رود.
مجتبی کاوه
آنچه در بازار لبنیات می‌گذرد، حقیقتا مایه سردرگمی مردم است، چرا که افزایش قیمت اتفاق می‌افتد و با وجود مخالفت سازمان‌های نظارتی این گرانی تبدیل به واقعیت بازار می‌شود. جالب اینجاست که با وجود افزایش قیمت، هم دامداران ناراضی‌اند و هم شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات مدعی ضرر و زیان هستند. سرانه مصرف لبنیات هم روز به روز آب می‌رود. لبنیات اگر تیره‌ترین بخش کارنامه مسئولان وزارتجهاد  کشاورزی نباشد، بخش خاکستری کارنامه آنهاست. 
سامانه اطلاع‌رسانی قیمت‌های سازمان حمایت قطع شد
بعد از اعلام خبر افزایش ۲۰۰ تومانی هر لیتر شیر استریلیزه توسط رسانه‌ها، نرخ لبنیات در سامانه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌حالت تعلیق درآمد تا زمزمه‌های افزایش قیمت رسمی دوباره لبنیات قوت گیرد. اندکی بعد از اعلام افزایش قیمت 200 تومانی هر لیتر شیر پاستوریزه پاکتی توسط برخی از برندهای صنایع لبنی و واکنش‌های اعتراض‌گونه صنایع لبنی مبنی بر بالا رفتن هزینه‌های تولید، اقدام غیرمنتظره «سامانه اطلاع‌رسانی کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان» درباره به‌حالت تعلیق درآوردن نرخ انواع لبنیات با درج عبارت «در حال به‌روزرسانی» به احتمال افزایش قیمت لبنیات قوت بخشید. 
گران‌فروشی شیر توسط برخی برندها ادامه دارد
بنابر این گزارش، قیمت مصوب هر لیتر شیر کم و پرچرب با اعمال افزایش 6 درصدی در سال جاری، در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان 2 هزار و 800 تومان درج شده است اما قیمت این محصولات بعد از افزایش قیمت خودسرانه کره، 200 تومان افزایش یافته و به 3 هزار تومان رسیده است. این تخلف مربوط به افزایش قیمت شیر پاستوریزه، با وجود برخورد تعزیراتی در سطح عرضه در حال انجام است و حقوق مصرف‌کنندگان پایمال می‌شود. 
سریال خودداری صنایع لبنی از خرید شیر به قیمت مصوب
صنایع لبنی در حالی افزایش قیمت را  برای محصولات خود اعمال می‌کنند که مصوبه سازمان حمایت برای افزایش 100 تومانی نرخ خرید شیر خام دامداران به‌نرخ هزار و 440 تومان را رعایت نمی‌کنند.
 البته امید می‌رود اقدام سازمان حمایت برای برداشتن نرخ لبنیات از روی سامانه اعلام قیمت کالا و خدمات صرفا اشتباهی سهوی باشد و قصد آن را نداشته باشد تا دوباره شرایط «افزایش قیمت لبنیات» را در شرایط رکودی بازار فراهم آورد و منجر به سقوط دوباره مصرف شیر و لبنیات توسط مردم شود. 
لبنیات بدون یارانه در سبد مصرف مردم جا باز نمی‌کند
یک کارشناس صنعت شیر درباره اتفاقات اخیر بازار لبنیات به «کسب‌وکار» گفت: دولت می‌داند که قیمت شیر باید افزایش پیدا کند تا تولید برای دامدار مقرون به صرفه باشد ولی برای تقویت تقاضا، جمع‌بندی ندارد و تصمیم درستی اتخاذ نمی‌کند. منصور چوپانی افزود: افزایش قیمت نهاده‌ها هزینه تولید را افزایش داده و اصرار دولت بر حفظ قیمت‌های فعلی در بازار، بدون اتخاذ
 یک سیاست یارانه‌ای منسجم امکان‌پذیر نیست و مطمئنا قیمت‌ها در بازار ثابت نمی‌ماند. 
این کارشناس صنعت شیر دولت را به بازنگری در سیاست قطع یارانه مستقیم شیر فراخواند و گفت: مقایسه لبنیات با نوشابه ابدا درست نیست و چه بپذیریم چه نپذیریم، لبنیات بدون یارانه نمی‌تواند جای خود را در سبد مصرف مردم حفظ کند.