کد خبر: 50028
در نشست خبری یک دیدار یک عرضه مطرح شد

چشم‌انداز 30 درصدی سهم ریل سیر کوثر از بازار حمل‌ونقل کشور

پانزدهمین «نشست خبری یک دیدار، یک عرضه» با هدف تشریح ظرفیت‌های «شرکت ریل سیر کوثر» که نزدیک به 480 میلیارد سرمایه دارد، امروز بیستم دی‌ماه در فرابورس ایران برگزار شد.

چشم‌انداز 30 درصدی سهم ریل سیر کوثر از بازار حمل‌ونقل کشور
به گزارش کسب و کار نیوز به قل ازروابط عمومی فرابورس ایران، در آغاز این نشست نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ریل سیر کوثر به معرفی این شرکت پرداخت و گفت: ریل سیر کوثر در سال 1382 ثبت شده و در سال 1384 فعالیت حمل‌ونقل ریلی در مقوله مسافربری را با مدیریت 2 رام قطار آغاز کرده و در حال حاضر نیز دارای 4 رام قطار مسافری شامل 37 دستگاه واگن است که این قطارها در خطوط بندرعباس به مشهد و بالعکس، یزد به مشهد و بالعکس، مشهد به سیرجان و بالعکس و همچنین تهران به مشهد و بالعکس، سالیانه تا 450 هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند. 
ابوالقاسم سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر از هر 7 نفر متقاضی سفر به یک نفر خدمات ارائه می‌دهیم افزود: ریل سیر کوثر از 600 میلیون سفر سالیانه، حدود 5 درصد یعنی 25 هزار سفر را در اختیار دارد که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این سهم  به 30 درصد افزایش یابد.
سعیدی با اشاره به اینکه درحال حاضر شرکت رجا 65 درصد از ناوگان مسافری کشور را در اختیار دارد، گفت: این درحالی است که درآمد رجا معادل با درآمد شرکت‌های بخش خصوصی این حوزه است؛ چراکه به عنوان مثال به دلیل نو بودن واگن‌های شرکت ریل سیر کوثر و امکانات رفاهی بالا برای مسافران، قیمت بلیت‌های آن از ابتدا تا کنون 8 برابر افزایش یافته که سود مناسبی را به دنبال داشته است.
 به گفته وی، ریل سیر کوثر در حال حاضر 25 میلیون نفر مسافر با متوسط مسیر 600 کیلومتر و همچنین 35 میلیون بار با مسافت 700 کیلومتر جابه‌جا می‌کند که از این طریق نسبت به سایر وسایل نقلیه، 3300 میلیارد تومان در سوخت صرفه‌جویی می‌کند.
سعیدی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت رشد از عوامل توسعه همه‌جانبه کشور باشد، به پیشینه این صنعت در دنیا اشاره کرد و افزود: راه آهن در دنیا 200 سال عمر دارد درحالی که در ایران با 110 سال تاخیر و با راه‌اندازی خط بین تهران و سمنان در سال 1306 تاسیس شد. وی با گریز به پیشرفت‌هایی که در دهه‌های اخیر در راه آهن صورت گرفته، گفت: طول شبکه ریلی کشور نسبت به سال 1357 حدودا 2.8 برابر شده و در حال حاضر به 10 هزار و 500 کیلومتر رسیده است. همچنین 2200 دستگاه واگن مسافری و 25 هزار دستگاه واگن باری در کشور داریم.
سعیدی مصرف کم‌تر سوخت، سازگاری با محیط زیست، حمل انبوه مسافر و ایمنی و آسایش بسیار بالا را از مزایای حمل‌ونقل ریلی نسبت به سایر شیوه‌های حمل‌ونقل برشمرد و گفت: مقدار مصرف سوخت در بخش ریلی در شرایط برابر، ۱۰ درصد کم‌تر از اتوبوس، ۳۰ درصد کم‌تر از مینی‌بوس، ۷۵ درصد کم‌تر از اتومبیلِ سواری و ۸۵ درصد کم‌تر از هواپیما بوده و به علاوه میزان جابه‌جایی مسافر با یک قطار معادل با ۱۷ دستگاه اتوبوس و ۳ فروند هواپیماست.
وی با اشاره به اینکه صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایران متناسب با نیاز رشد نکرده و ما در این زمینه در زمره فقیرترین‌ کشورهای دنیا هستیم افزود: در شاخصِ تعداد واگن به ازای جمعیت، در ایران به ازای هر یک میلیون نفر، 22 و نیم واگن مسافری وجود دارد که این شاخص در آلمان۲۵۰، ژاپن۲۳۰، آفریقای جنوبی۴۰، ترکمنستان بیش از ۶۰ و در ترکیه ۲۱ واگن است.
سعیدی این آمارها را نشانگر ظرفیت پایین صنعت حمل‌ونقل ریلی نسبت به میزان تقاضای سفر در کشور دانست و بیان داشت که در حال حاضر خطوط بسیار زیادی در کشور فاقد قطار بوده و یا با کمبود قطار مواجه هستند؛ به همین دلیل، سیاست‌گذارانِ صنعت حمل‌ونقل کشور یکی از اولویت‌های اساسی خود را توسعه همه جانبه کمی و کیفی قطار در کشور در نظر گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه راه آهن ایران از سال 1380 و در چارچوب برنامه سوم توسعه، خصوصی‌سازی را آغاز کرد، یادآور شد: راه آهن برای تشویق به خصوصی‌سازی با تعدادی از شرکت‌های خصوصی از جمله شرکت ریل سیر کوثر، قرارداد 30 ساله منعقد کرد که به همین دلیل نرخ اجاره لوکوموتیو برای این شرکت‌ها پایین‌تر از سایر شرکت‌هاست. به علاوه از میان همه شرکت‌‌های خصوصی، تعداد معدودی از جمله ریل سیر کوثر به صورت کاملا خصوصی فعالیت می‌کنند و صاحبان آن‌ها همگی اشخاص حقیقی‌اند؛ درحالی‌ که دیگر شرکت‌ها متعلق به نهادهای عمومی، نیمه دولتی و نظامی هستند.
به گفته وی قطارهای فعلی این شرکت دارای قرارداد سیر 30 ساله با راه آهن جمهوری اسلامی ایران هستند ضمن آنکه شرکت ریل سیر کوثر در سال 1392 موفق به خرید 134 دستگاه واگن مخزن‌دار مخصوص حمل ونقل مواد نفتی و روغنی شده است.
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ریل سیر کوثر یکی از برنامه‌های چشم‌انداز توسعه‌ شرکت را افزایش تعداد واگن‌های باری به بیش از 500 واگن تا 3 سال آینده اعلام کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: 80 درصد مسافران راه‌آهن زیارتی بوده و 50 درصد از مسافران در محور تهران_مشهد در رفت‌وآمدند.
سعیدی در پاسخ به این سوالِ یکی از خبرنگاران که چه خدماتی شرکت شما را از رقبا متمایز می‌کند گفت: شرکت ما هم ناوگان مسافری و هم ناوگان باری دارد و همچنین دارای جدیدترین واگن‌های مسافری با کیفیت بالاست. وی به وجود مشتریان ثابت و امکان افزایش و ایجاد بازارهای جدید اشاره کرد و از انعقاد قرارداد میان این شرکت با شرکت واگن‌سازی پارس برای خرید 27 دستگاه واگن مسافری لوکس خبر داد. همچنین با یک شرکت اروپایی برای خرید همین تعداد دستگاه واگن و با سازندگان آسیای میانه نیز برای 1500 دستگاه واگن قراردادهایی منعقد شده‌است. به گفته سعیدی، ریل سیر کوثر در بخش باری نیز قرارداد 300 دستگاه واگن لبه بلند مخصوص حمل مواد معدنی با واگن‌سازی پارس دارد. 
مدیر مالی این شرکت نیز با بیان اینکه پیش‌بینی سود هر سهم (EPS) شرکت برای سال 1395، رقم 157ریال بوده است گفت: تنها در شش ماهه نخست سال، 103 ریال از این مقدار معادل 66 درصد را پوشش داده‌ایم‌ و برای سال آتی نیز سود هر سهم معادل 200 ریال قابل پیش‌بینی است.
صادق حق‌شعار در ادامه اظهار داشت: در چشم‌انداز شرکت در نظر داریم سهم خود را از بازار حمل‌ونقل از 10 درصد به 30 درصد برسانیم و با بهبود حمل‌ونقل، مدیریت بهینه منابع سرمایه‌ای و نیروی انسانی به شرکت برتر در توسعه ناوگان مسافری و باری بدل شویم.
در بخش دیگری از این نشست که امروز با حضور خبرنگاران رسانه‌ها، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ریل سیر کوثر و مدیران فرابورس ایران برگزار شد، مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ایران با اشاره به عرضه اولیه شرکت ریل سیر کوثر به روش ثبت سفارش گفت: عرضه اولیه 10 درصد از سهام این شرکت معادل 47 میلیون و 182 هزار و 31 سهم در روز چهارشنبه بیست‌ و دوم دی‌ماه در بازار دوم فرابورس صورت می‌گیرد.
به گفته افسانه اروجی دامنه قیمتی در نظرگرفته شده برای عرضه هر سهم این شرکت فرابورسی بین 1900 تا 2090 ریال و حداکثر سهام قابل خرید توسط هر شخص حقیقی و حقوقی نیز 1000 سهم است. همچنین مشاور عرضه و متعهد خرید، شرکت کارگزاری ارگ هومن است که تعهد خرید 50 درصد از سهام قابل عرضه را دارد.
 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • سیاست های قیمت گذاری در کسب و کارهای گردشگری وجود دارد؟
  • پیشنهاد بازتوانی متمرکز زنان آسیب‌دیده اجتماعی در شهرک
  • انتقاد از بی‌توجهی شورای شهر به بودجه خانه هنرمندان
  • 700 زن در استان تهران نیازمند نگهداری فوری هستند
  • توسعه ۲۰۰ هکتاری شهرک صنعتی لیا در کارگروه زیربنایی و شهرسازی استان قزوین
  • بردگی جنسی 100زن افغان توسط داعش
  • جلسه مشترک وزیران علوم و بهداشت درباره رشته روانشناسی بالینی
  • از کاهش دو درجه ای دمای منازل تا صرفه‌جویی در مصرف گاز به اندازه تولید یک پالایشگاه
  • اجرای مطلوب طرح بازشماری منابع سازمان ملی زمین و مسکن در کردستان
  • ظرفیت کارشناسی استان قزوین در بخش ساختمان ارزشمند است
  • خشکی زاینده‌رود، عظیم‌ترین بحران اصفهان
  • برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهرستان مرند در آذربایجان‌شرقی
  • ۱۷۰۰ اکیپ راهداری در جاده‌های کشور استقرار دارند
  • ارتباط سایز شکم با بیماری کبد چرب
  • چطور ایتالیا به مرد بیمار اروپا تبدیل شد؟
  • الزامات رشد اقتصادی سازنده
  • بازاریابی درونگرا:پرسونا مشتری
  • اصلاح حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر
  • اعتراض مردم به حجم‌خوری اینترنت
  • تزریق نقدینگی به استارت آپ ها با صندوق های VC
  • بازار خودرو جان گرفت
  • ناکارآمدی دستمزدهای دستوری
  • آغاز فروش نوروزی محصولات گروه سایپا
  • سه شنبه بازارها منجر به کساد کار بازاریان شده است
  • پایان گزارشگیری از دستگاه های مشمول بند میم ماده 224 قانون برنامه پنجم
  • میدان راهنمایان گردشگری در ماکلوان گیلان افتتاح شد
  • یمن برای جذب گردشگران ایرانی تلاش می کند
  • موسویان: آمریکا بعد از اجرای برجام، مرتکب نقض مکرر روح برجام شده است
  • زری بافی؛ جامه شاهانه، هنر امروزی است
  • گردشگری فرانسه پس از دو سال به روند مثبت و صعودی خود بازگشته است
  • دستگاه های 24 گانه ستاد و نقش آنها
  • سالانه 2 میلیارد و 800 میلیون دلار کالای ایرانی به افغانستان صادر می شود
  • آخوندی برای بار سوم از مجلس رای اعتماد گرفت
  • از الهلال تا الهلال با برانکو ایوانکوویچ
  • مرگ کارگر هما بر اثر ایست قلبی
  • پیش بازی الاهلی امارات استقلال قاتلان آبی دردوبی
  • استیضاح حق «آخوندی» نیست
  • داد و ستد 32 هزار میلیارد ریال انواع کالا در بورس کالای ایران
  • تیم کاردان، الفبای موفقیت
  • آزمایشگاه جامع ژنوتایپ گروه های خونی افتتاح شد
  • مدیرعامل گروه سایپا از نمایشگاه خودرو تهران بازدید کرد
  • یک کارگر ساختمانی در بندر عباس سقوط کرد و مصدوم شد
  • گزارش وضعیت اخیر خوزستان تا پایان هفته نهایی می‌شود
  • افزایش قیمت مرغ تا پایان هفته
  • حمایت از فعالیت‌های باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست
  • مقامات انگلیسی به دنبال مالک صدها جوجه یک‌روزه رهاشده هستند
  • پایونیر Rayz bud ، جایگزینی مناسب برای ایرپادهای اپل!
  • ضرورت راه‌اندازی سیستم سنجش آلایندگی هوا در فیروزکوه
  • برگزاری کنگره جوانان در آیینه پژوهش در دهه اول اسفند
  • استیضاح وزیر راه به نوبت دوم کشید