صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کتاب «مدیریت زنجیره تامین معکوس» منتشر شد

کتاب «مدیریت زنجیره تامین معکوس» از سوی موسسه مطالعات انرژی منتشر شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، کتاب «مدیریت زنجیره تامین معکوس» که از سوی مریم دهقان باغی، آزاده باغی و منصور معظمی تالیف شده است نخستین کتاب تالیفی جامع به زبان فارسی است که با هدف آشنایی با مفاهیم پایه و مبانی مطرح در حوزه‎های مختلف تامین معکوس نوشته شده است.
این کتاب در ٦ فصل تدوین و در هر فصل موضوعات مهم و اساسی شناسایی و جداگانه تحلیل شده است.
در فصل نخست این کتاب که به همه دوستداران محیط زیست پیشکش شده آمده است: به موازات پیشرفت و تکامل سامانه های تولید در فضای اقتصادی، نگرانی‎ها نسبت به عوامل زیست محیطی و اجتماعی موجب توجه ویژه کشورها به زنجیره تامین معکوس برای استفاده دوباره از محصولات مصرف شده و نیز جلوگیری از آسیب رساندن  محصولات مصرف شده به محیط زیست شده است.
فصل دوم این کتاب به «مدیریت کالاهای برگشتی» پرداخته شد. همزمان با توجه روزافزون جامعه بشری به ملاحظات زیست محیطی، شرکت‎ها تلاش کردند تا از اقلام و محصولاتی که به پایان عمر خود رسیده اند یا دیگر مورد نیاز نیستند ارزش دوباره ایجاد کنند.
فصل سوم این کتاب به «شبکه زنجیره تامین معکوس» اختصاص یافت، در مقدمه این بخش آمده است که به دلیل تنوع، گسترش و پویایی مباحث مطرح در مدیریت زنجیره تامین، تاکنون موضوع‎هایی متنوعی در این حوزه از علم مدیریت مطرح شده و مورد مطالعه و پیاده سازی قرار گرفته است.
«وارانتی کالاهای برگشتی» عنوان فصل چهارم این کتاب است که در آن عنوان شده است، نقش وارانتی به عنوان بخشی از لجستیک معکوس و زنجیره تامین حلقه بسته در بیشتر صنایع، نه به درستی تفهیم و نه به درستی مدیریت می شود. مهمترین دلیل آن ناتوانی در فهم ارزش استراتژیک وارانتی و نبود الزامات برای داشتن زیربنای مناسب برای مدیریت و بهینه سازی خدمات وارانتی است.
در فصل پنجم این کتاب « محیط زیست و زنجیره تامین معکوس» بررسی شد، در بخشی از این فصل آمده است؛  در اوایل دهه هفتاد میلادی مطالعاتی به انجام رسید که طی آن حدی برای رشد و توسعه قائل می شد به گونه ای که پیش بینی می کرد اگر تمدن بشری به پایداری توسعه خود نیندیشد، جامعه بشری ممکن است تا سال ٢٠٥٠ از هم پاشیده شود.
«فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستم‌های پیشرفته در مدیریت زنجیره تامین معکوس» عنوان فصل آخر این کتاب است که به موضوع پیشرفت ابزارها و فناوری‌های پیشرفته برای بهبود خدمات در زنجیره تامین معکوس در چندسال گذشته پرداخته است.
این کتاب در ١٨٨ صفحه و از سوی انتشارات هزاره سوم اندیشه و به تعداد هزار نسخه منتشر شده است، مولفان این کتاب امیدوارند این کتاب از یک سو مورد استفاده اساتید، محققان و دانشجویان و از سوی دیگر با توجه به تلاش نویسندگان برای روانی بیان مطالب و ارائه نمونه های کاربردی، مورد مطالعه مدیران و کارشناسان صنعت و تولید کشور قرار گیرد.