صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آیت الله هاشمی رفسنجانی دعـــــــــوت حق را لبیک گفت

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود شب گدشته در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفتند.
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی که به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود شب گدشته در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفتند. رئیس تشخیص مصلحت نظام در شب وفات حضرت معصومه(س) و در شب سالگرد شهادت امیر کبیر به دیدار باقی شتافت.شب گذشته معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر در بیمارستان شهدای تجریش به امام راحل، همرزمان شهید و همه شهیدان انقلابی و دفاع مقدس پیوست.
در اولین ساعات انتشار این خبر حسن روحانی رییس جمهوری با چشمانی اشک بار بر بالین  آیت الله هاشمی رفسنجانی حاضر شد و این مصیبت را به محمدهاشمی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت گفت.همچنین وزرا و  مسوولین در بیمارستان حاضر شدند.بعد از این ضایعه پیکر آیت الله هاشمی به بیمارستان جماران انتقال یافت. همچنین حسین مرعشی اعلام کرد مراسم تدفین پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی  سه‌شنبه ۲۱ دی است.
انتشار خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی ازدحام مردم مقابل بیمارستان شهدای تجریش را به دنبال داشت.  طوری که  نیروی انتظامی مجبور شد هرگونه ورود به بیمارستان شهدای تجریش را ممنوع کند.  پس از اعلام رسمی خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی فاطمه هاشمی دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وارد بیمارستان شد و دقایقی بعد فرزند ارشد آیت الله، محسن هاشمی رفسنجانی در حالی که به سرعت بیمارستان را ترک می‌کرد در گفت‌وگویی کوتاه و شتابزده خبر درگذشت آیت الله را ناموثق و غیرقطعی دانست.در همان حال دقایقی بعد از آن با بلندشدن صدای شیون و زاری جمعی از نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی شواهد حکایت از قطعی شدن خبر درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌داد.شب گذشته و در حالی که پیکر آیت الله هاشمی به محله جماران تهران منتقل شد، همچنان چند صد نفر در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کردند ازدحام مردم باعث شد سراسر خیابان ولیعصر تقریبا مسدود شود و حاضران علی رغم تذکرات و برخوردهای ماموران حاضر در محل حاضر به ترک  بیمارستان نبودند. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز از اولین کسانی بود که وارد بیمارستان شهدای تجریش شد. همچنین مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی بر سر پیکر پدر حضور پیدا کرده بود .
رهبر انقلاب  اسلامی در پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
رئیس جمهوری نیز در توییتی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
 همچنین آیت الله احمد جنتی، سید حسن خمینی، محمد جواد ظریف و...  از جمله کسانی بودند که رحلت ایشان را شب گذشته تسلیت گفتند.
بازخوانی سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی
- آقای هاشمی را همه میشناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیتهای بعد از انقلاب نیست.
- من از سال ۱۳۳۶ - یعنی ۵۲ سال قبل - ایشان را از نزدیک میشناسم. آقای هاشمی از اصلیترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین شخصیتهای جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. 
- این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب میکرد و به مبارزین میداد. اینها را جوانها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیتهای زیادی داشت.
- هشت سال رئیس جمهور بود؛ قبلش رئیس مجلس بود؛ بعد مسئولیتهای دیگری داشت. در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک اندوخته‌ای درست کرده باشد. 
- اینها یک حقایقی است؛ اینها را باید دانست. در حساسترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.
آیت الله هاشمی رفسنجانی سند معتبر انقلاب بود
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: هیچ کس نیست که به جایگاه هاشمی رفسنجانی واقف نباشد، ایشان همواره سند معتبری برای انقلاب اسلامی بودند.
هادی خامنه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: جایگاه هاشمی رفسنجانی بر حسب آنچه که همه همواره طی تاریخ چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب شاهد بودند مشخص است. وی ادامه داد: ایشان یکی از معتبرترین اسناد انقلاب اسلامی و از نزدیک‌ترین یاران امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران هستند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام یادآور شد: هاشمی رفسنجانی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در طول انقلاب از سال 40 تا به امروز بوده‌اند و همواره مسئولیت‌های درجه یک را بر عهده داشته‌اند و از عهده آنها به خوبی بر آمده‌اند.
بازتاب وسیع رحلت آیت الله هاشمی رفسنــجانی در رسانه های خارجــــــی
رحلـــت آیت الله هـــاشمی رفسـنجانی در رســـانه‌های مطــــــرح جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است.
پس از اعلام خبر رحـلت آیت الله اکبــــر هاشمی رفسنـــجانی رســـانه‌های مختلف و مطرح جهان از جمله آسوشیتد پرس، رویترز، بلومبرگ، بی بی سی، ایندیپندنت، واشنگتن پست و ... این خبر را بازتاب دادند.
مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بنیانگذار انقلاب اسلامی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. ایشان در عمر سیاسی‌شان عهده‌دار پست‌های کلیدی همچون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس خبرگان رهبری بودند.
ایشان  در سوم شهریور ماه سال 1313ه.ش (برابر با 4 آگوست 1934) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان به دنیا آمد. مرحوم آیت الله  هاشمی تحصیل را، از سن 5 سالگی در مکتب خانه‌ای در نوق آغاز نمود. در سن 14 سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل شدند. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی و حسینعلی منتظری بوده‌‌اند.وی در آنجا تحت تاثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمد رضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت.با تبعید امام، نقش مرحوم هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام در داخل کشور پررنگ‌تر شد..
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بیش از آنکه به عنوان یک شخصیت علمی شناخته شده باشد، به عنوان یک چهره سیاسی مطرح است و این هم به خاطر فعالیت های فراوان سیاسی ایشان در دوران قبل و بعد از انقلاب است. 
مرحوم هاشمی رفسنجانی فعالیت سیاسی خود را از سال 1340 آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب، بسیار به امام نزدیک بود. هاشمی در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال و همیشه در صحنه حضور داشته است.نمونه بارز حمایت ایشان از امام خمینی (ره)، حرکتی بود که ایشان به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام انجام دادند.مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی عناوین افتخاری متعددی را از مجامع علمی دنیا کسب کرده و دانشگاه تهران نیز عنوان دکترای افتخاری علوم سیاسی را به ایشان اهدا کرده است. مرحوم آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در شهریورماه 1386 به دنبال رحلت آیت‌ الله مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس سالانه دوره چهارم مجلس خبرگان، به ریاست این مجلس مهم و تأثیرگذار برگزیده شد. وی اسفند سال 1389 ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت‌‌الله مهدوی کنی سپرد.
مرحوم هاشمی رفسنجانی، روحانی و سیاستمدار، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری نخستین رئیس مجلس ایران و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های 1368 تا 1376 بود و به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی  شناخته می‌‌شد.مرحوم  آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر یکشنبه 19 دی ماه در بیمارستان شهدای تجریش دار فانی را وداع گفت. 
" کسب وکار"  ضایعه ناگهانی درگذشت یار صدیق امام(ره) را به همه مردم ایران و خانواده  هاشمی تسلیت گفته و از خداوند برای خانواده ایشان و مردم صبر و شکیبایی  آرزو دارد.