صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از فعالیت شبکه زیر زمینی« چاینا هوم»‌ گزارش می‌دهد

خدمات گردشگری چینی ها در ایران

در اغلب شهرهای بزرگ دنیا قسمتی به نام Chinatown یا همان محله چینی‌ها وجود دارد که تقریبا تمام سکنه آن را اتباع چینی تشکیل می‌دهند.

شایلی قرایی

 اگرچه در تهران چاینا تاون نداریم اما گویا چینی‌های مقیم تهران بی‌سروصدا برای خودشان Chinahomeهایی به‌راه انداخته‌اند و در آنها مبادرت به سرویس‌دهی به گردشگران چینی می‌کنند. 
اخبار حاکی از فعالیت‌های منسجم چینی‌‌ها در بازار گردشگری ایران است. چینی‌هایی که برای ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف به ایران آمده اند و درحالی که به‌صورت قانونی اجازه فعالیت اقتصادی در کشور را ندارند، با ورود به صنعت گردشگری ایران، از طریق ارائه خدمات مقتضی به گردشگران هموطن‌شان کسب درآمد می‌کنند. 
در همین حال، معاون گردشگری استان تهران از ارجاع پرونده خانه‌ها و اقامتگاه‌های غیرمجاز چینی‌ها به کمیسیون ارتقای گردشگران خارجی برای تصمیم‌گیری نهایی و فوری خبر داده است. اگرچه علی رفیعی پیش‌تر نیز در واکنش به این اخبار در گفتگو با «ایسنا» گفته بود: «پرونده اقامتگاه‌های غیرقانونی تابه‌حال در سه جلسه کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری استان تهران، بررسی و اطلاعات تمام این اماکن شناسایی و به‌صورت مستدل و مستند جمع‌آوری شده است.»
در این‌باره، یک راهنمای گردشگران چینی که در رشته زبان چینی تحصیل کرده و دارای کارت راهنمای گردشگری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، می‌گوید: «محدود بودن تعداد نفراتی که در ایران به زبان چینی مسلط هستند، صاحبان کسب‌وکارهایی را که ارتباطات‌شان با چینی‌ها زیاد است، متوجه جلب همکاری دانشجویانی کرد که از این کشور برای ادامه تحصیل به ایران می‌آیند و در کشور ما ساکن هستند.» نازنین همرنگ با اشاره به اینکه تعداد افراد مسلط به زبان چینی که کارت راهنمای گردشگری دارند به 10 نفر هم نمی‌رسد، اضافه می‌کند: «به‌کارگیری نیروی چینی به عنوان مترجم و راهنمای گردشگری، در ابتدا از نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز شد.
همرنگ ادامه می‌دهد: «اما حضور چینی‌ها به همین‌جا ختم نشد؛ آنها رفته‌رفته و پس از آنکه موقعیت‌شان به‌عنوان راهنمای تور تثبیت شد، اقدام به اسکان گردشگران چینی کردند تا از این طریق سهم بیشتری از این بازار را نصیب خود کنند.» وی می‌افزاید: «در حال حاضر، آنها پس از آنکه این بازار را شناخته و بر آن مسلط شده‌اند، خود اقدام به بستن تور و سازماندهی و آوردن گردشگران چینی از مبدا نیز کرده و به این شکل به رقیبانی برای آژانس‌های گردشگری تبدیل شده‌اند.» 
این راهنمای گردشگری با بیان اینکه شکل‌گیری این بازار زیرزمینی و غیرقانونی، آینده شغلی و معیشتی راهنمایان گردشگری و دیگر فعالان این صنعت را که در حوزه ورود گردشگران چینی فعالیت می‌کنند به خطر انداخته است، اضافه می‌کند: «از راه های مختلف و بارها، مسئولان امر را در جریان فعالیت غیرقانونی دانشجویان چینی قرار داده ایم و حتی نام آژانس‌ها و همچنین آدرس آپارتمان‌هایی را که چینی‌ها به هتل تبدیل کرده‌اند در اختیار مسئولان گذاشته‌ایم اما متاسفانه باوجود اینکه مسئولان ادعا می‌کنند در جریان اتفاقات جاری در این حوزه هستند و اقامتگاه‌های غیرمجاز را شناسایی کرده‌اند، درعمل شاهد برخورد قانونی با این پدیده مافیایی نبوده‌ایم.»