صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نشانه های رشد قیمت در بازار جهانی فولاد

پیش بینی های جهانی نشان از رشد قیمت فولاد در سال 2017 میلادی می دهد. دلیل عمده این امر، افزایش مصرف فولاد در چین اعلام شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایمیدرو، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با بیان این مطلب تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد با توجه به پیش بینی مصرف فولاد، نسبت عرضه و تقاضا و همچنین تحولات بازار چین که ساخت 800 میلیون مترمربع مسکن را در برنامه خود تا سال 2030 پیش بینی کرده است، قیمت فولاد در سال 2017 میلادی بین 7 تا 10 درصد افزایش برآورد شده است.
حسن یونسیان به منطقه خاورمیانه نیز اشاره کرد و افزود: بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، مصرف فولاد در این کشور تحت تاثیر قرار گرفت و ترکیه به بزرگترین واردکننده فولاد تبدیل شد؛ هر چند که سیاست های خود را برای حمایت از تولید داخلی تغییر داده است.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو میانگین بهره برداری از ظرفیت فولاد در جهان را 70 درصد ذکر کرد و گفت: در منطقه خاورمیانه میانگین استفاده از ظرفیت فولاد 50 درصد است.
یونسیان با بیان اینکه ایران دارای تقاضای فولاد نسبتاً بالاتری در میان کشورهای منطقه است، افزود: از نکات قابل توجه برای ایران این است که در سرمایه گذاری ها باید به کاهش قیمت نفت توجه کرد.
وی تصریح کرد: ایران نیز بر اساس سند چشم انداز هدف گذاری 55 میلیون تن ظرفیت فولاد را در برنامه دارد و وضعیت بازار کنونی نشان می دهد اگر ایران به سمت فولاد با ارزش افزوده بالا به ویژه فولادهای خاص برود، در تحقق سند چشم انداز موفق تر خواهد بود.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره وضعیت صادارت فولاد گفت: صادرات فولاد خام و محصولات فولادی کشور در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور میانگین 28 درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، در هشت ماه امسال 730 میلیون دلار فولاد خام و 811 میلیون دلار محصولات فولادی به خارج از کشور صادر شده است.
یونسیان میانگین سرانه مصرف فولاد در ایران را 237 کیلوگرم ذکر کرد و گفت: میانگین مصرف سرانه فولاد در ایران در سال های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده است. مصرف بالای سرانه فولاد نشان دهنده تلاش برای توسعه زیربنایی و اقتصادی است.