صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفتگو با محمد بهمن، کارآفرین نمونه کشور در بخش شیلات

از شکست نترسیدم، موفق شدم

ایجاد شغل و کسب درآمد همیشه یکی از موضوعات و البته چالش های پیش روی افراد به حساب می آید.
تعدادی از افراد جویای کار توسط دولت بر سر کار می روند و برخی دیگر نیز کسب و کار جداگانه ای برای خود راه اندازی می کنند. محمد بهمن از آن دسته افرادی است که کسب و کار خود را به صورت جداگانه آغاز کرده و در میانه راه به فکر گسترش شغل خود افتاده است.
وی معتقد است که هر شکست یک تجربه برای موفقیت های بعدی محسوب می شود و انسان های موفق کسانی هستند که شکست را قبول می کنند و از آن درس می گیرند. بهمن در بخش شیلات فعالیت خود را کلید زده و اکنون چند نفر را با همین سرمایه اندک سر کار برده است.
در ادامه گفت و گویی صمیمانه  با این کارآفرین موفق را می خوانید.
ابتدا از شغل تان برای مان بگویید. از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده اید؟
من سال 88 وارد دانشگاه و سال 91 فارغ التحصیل شدم. تحصیلات من در رشته شیلات، گرایش تکثیر و پرورش بود. از آنجایی که علاقه زیادی به این رشته داشتم تصمیم گرفتم در همین زمینه کسب و کاری برای خود راه بیندازم. در ابتدای فعالیت 1000 دانه بچه ماهی پرورش دادم اما تعداد این بچه ها اکنون به 500 هزار دانه رسیده است.
سرمایه اولیه تان برای شروع فعالیت چقدر بود؟
120 هزار تومان.
اکنون ارزش دارایی هایتان چقدر است؟
حدود 700 میلیون تومان.
چگونه توانستید در مدت سه سال سرمایه خود را به این مقدار برسانید؟ 120 هزار تومان با 700 میلیون تومان فاصله زیادی دارد. سرمایه اولیه شما را بسیاری از افراد دارا هستند اما نمی دانند که چطور باید از آن بهره ببرند؟
ببینید پشتکار و ایمان به هدفی که دنبال می شود یکی از رمزهای موفقیت به حساب می آید، اما این برای همه مشاغل مشترک است. به نظر من کسانی که قصد دارند در کارشان موفق شوند باید از شکست هراس نداشته باشند. شکست در هر شغلی بخشی از کار است اما همه از آن می ترسند و مواجه شدن با این موضوع را در حاشیه قرار می دهند. اما من این گونه نبودم و هر بار شکست را برای خود تجربه ای بزرگ تلقی می کردم.
البته از این موضوع شاد نبودم اما زمانی که موفق شدم همه چیز فراموش شد و کار خود را بیشتر پیش بردم. من در طول مدت فعالیت سه ساله خود بیشتر از 30 بار در بخش های مختلف شکست خوردم و وقتی به خانه بازمی گشتم بسیار مایوس و ناراحت بودم، اما از فردای آن روز همه چیز برایم نو بود و دوباره تلاش خود را کلید می زدم.
من مخترع دستگاه حذف ذرات معلق، دستگاه تهویه هوا در حوضچه و دستگاه پروتیین گیر و دستگاه اکسیژن ساز هستم. برای ساخت هر کدام از این محصولات بارها تلاش کردم تا بالاخره موفق شدم. کار خود را تنهایی آغاز کردم اما اکنون بیشتر از 10 نفر در استخر پرورش ماهی مشغول به کار هستند.
مهم ترین موضوعی که برای ایجاد یک کسب و کار حائز اهمیت است توجه به کار و ایمان به هدف است. ممکن است افرادی دارای ایده های خوب باشند اما جرات ورود به یک شغل را نداشته باشند و این موضوع همه از ترس شکست نشات می گیرد.
چه شد که این شغل را انتخاب کردید؟
من از همان ابتدا علاقه داشتم تا در حوزه تحصیلی خود فعالیتی داشته باشم به همین دلیل با سرمایه اولیه 120 هزار تومان در یک فضای کوچک 1000 بچه ماهی خریداری کردم تا کار خود را کلید بزنم. روزی که تصمیم به شروع کار گرفتم مطمئن بودم که یک روزی موفق خواهم شد اما از زمان دقیق آن اطلاع نداشتم.
برای اینکه این زمان را کوتاه کنم و درآمد خودم را افزایش بدهم تلاش بیشتری انجام دادم و علاوه بر پرورش ماهی به ساخت دستگاه پروتیین گیر نیز روی آوردم تا بتوانم در رشته خود کارم را گسترش دهم. از سوی دیگر با افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به غذا و مواد پروتیینی، جایگاه تولید و پرورش ماهی در آب های داخلی و بهره برداری بهینه از منابع آبی در دسترس روز به روز آشکارتر می شود.
اهمیت این موضوع با توجه به نقش مصرف گوشت ماهی در تامین سلامت افراد و همچنین مقایسه سرانه اندک مصرف آن در قیاس با ممالک توسعه یافته عیان تر خواهد شد. توسعه این حرفه به عوامل مختلفی بستگی دارد و در نتیجه هر کدام از این عوامل موجب بروز تنگناهایی در راه توسعه شده است.
فاکتورهای عدم سهولت دسترسی به آب، زمین مناسب، شرایط اقلیمی مساعد و تغییرات فصلی در کمیت یا کیفیت آب در دسترس، در بسیاری از مناطق باعث ایجاد مشکلاتی در توسعه مزارع پرورش ماهی شده است. اما هیچ کدام از این مشکلات نباید روی تصمیم افراد برای ادامه کار تاثیر گذار باشد.
شاید همه ما افرادی را در اطراف مان دیده باشیم که از شاگردی و تمیز کردن مغازه کار خود را آغاز کرده و اکنون دارای چندین دهنه مغازه در بهترین بازارهای کشور است. این افراد هیچ وقت از کار خود خسته نشدند و اگر صاحب کار آنها موضوعی را مطرح می کرد به جای اینکه ظرفیت کمی داشته باشند به تجربیات خود افزودند و اکنون نان همان تجربه و صبوری را می خورند.
فرض کنید اکنون قصد مشاوره و راهنمایی یک فرد را برای راه اندازی کسب و کار دارید. چه پیشنهادی به وی برای موفقیت در کارش می دهید؟
مهم ترین بخشی که باید به آن توجه کرد بزرگ نگاه کردن کار است. شما هیچ کاری را نباید دست کم بگیرید و باید برای کسب مقام بهتر تلاش مضاعف داشته باشید. زمانی که فردی قرار است یک کسب و کاری برای خود راه بیندازد بهترین راه این است که از زیر و بم کار آگاه باشد.
همه کارها سخت اما برخی مشاغل سخت تر و تحقیق در این زمینه قبل از شروع فعالیت باید به صورت کامل انجام شود.
از سوی دیگر میزان درآمدی که قصد دارد کسب کند باید مورد توجه باشد. ممکن است یک فرد در ذهنش بپروراند که با راه اندازی یک شغل ماهانه 5 میلیون تومان سود کسب کند اما درآمد واقعی آن شغل به زحمت به این رقم برسد که با کسر هزینه ها مبلغ باقی مانده بسیار با مبلغ در نظر گرفته شده فاصله خواهد داشت.
همچنین توقعات خود در شغل را باید مورد توجه قرار دهد. ممکن است برخی افراد تصورشان از شغلی که قرار است وارد آن شوند با آن کاری که انجام می دهند تفاوت اساسی داشته باشد. البته این بخش نیز در درون همان تحقیقات خلاصه می شود.
اگر شما به گذشته برگردید باز هم وارد همین شغل می شدید؟
من در کارم موفق بودم و دلیلی نمی بینم که بخواهم شغل دیگری را انتخاب کنم. البته برای این موفقیت زحمت ها و مشقت های زیادی کشیدم اما برای من نتیجه اهمیت دارد.