صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مرکز آمار ایران اعلام کرد:

اقتصاد در شش ماه نخست امسال 6.5 درصد رشد کرد

در بهار و تابستان سال جاری گروه کشاورزی به رشد 5.9 درصدی رسیده است. صنعت 9.1 درصد رشد کرده است و گروه خدمات 5 درصد رشد داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، مرکز آمار جزییات رشد اقتصادی سال 95 را در گزارشی اعلام کرد. براساس این گزارش محصول ناخالص ملی در شش ماه نخست سال 95 به رقم 331861 میلیارد ریال با احتساب نفت و 316334 میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است. ارقامی که براساس داده‌های مرکز آمار در مدت مشابه در سال گذشته با نفت 311558 میلیارد ریال و بدون نفت 302682 میلیارد ریال بوده است. مرکز آمار براین اساس اعلام می‌کند که رشد محصول ناخالص داخلی ایران در شش ماه نخست سال جاری 6.5 درصد است.
هرکدام از بخش‌های اقتصاد به تفکیک در این گزارش موردبررسی قرارگرفته است. در بهار و تابستان سال جاری گروه کشاورزی به رشد 5.9 درصدی رسیده است. صنعت 9.1 درصد رشد کرده است و گروه خدمات 5 درصد رشد داشته است.
در گزارش مرکز آمار به این اشاره‌شده است که رشد گروه صنعت به‌طور عمده ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است.  گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، هتل و رستوران، حمل‌ونقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.