صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن

فاصله قیمت خانه و قدرت خرید مردم

مخالفت وزیر راه و شهرسازی با طرح مسکن مهر، یکی از خسارتبارترین سیاست‌هایی است که توسط این وزارتخانه دنبال شده و متاسفانه هزینه این مخالفت را مردم پرداخت کردند.
سرمقاله
بحث‌های انتقادی که درباره مسکن مهر مطرح می‌شود، همه از دیدگاه کارشناسی جای طرح دارد و بعضی از انتقادات به این طرح کاملا به‌جا و درست است اما اینکه عالی‌ترین مقام اجرایی بخش مسکن کشور به صراحت با طرحی که امید بسیاری از مردم برای خانه‌دار  شدن است.
 
هزینه مسکن مهر را مردم دادند آقای وزیر 
و رهبر معظم انقلاب نیز بر اتمام آن تاکید ویژه داشته‌اند، مخالفت کند، هیچ‌گونه توجیهی ندارد.
 از قول ایشان نقل شده که 100 هزار میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری شده و محصول آن این است که یک‌سوم جمعیت ایران در وضعیت بدمسکنی به‌سر می‌برند. 
بر اهل فن روشن است که این اظهارات کوچک‌ترین محمل کارشناسی ندارد و بد مسکن بودن یک‌سوم جمعیت ایران - اگر این ادعا صحت داشته باشد - به مسکن مهر بی‌ارتباط است. 
سوال این است که اگر مسکن مهر نبود و سرمایه‌گذاری که در این طرح شد، انجام نمی‌شد، میلیون‌ها خانوار با حداقل آورده چگونه فرصت خانه‌دار شدن پیدا می‌کردند؟ سخن ما با وزیر راه و شهرسازی این است که طرح‌های وزارتخانه تحت مسئولیت شما برای خانه‌دار کردن مردم مشخصا چیست و فاصله قیمت خانه و قدرت خرید مردم چگونه باید پر شود؟ همچنین لازم است این نکته به ایشان تذکر داده شود که هزینه مسکن مهر را مردم دادند و تاخیری که شما در اجرای این طرح با مخالفت و تعلل ایجاد کردید، خسارتی بوده که به سرمایه مردم وارد شده است. 
دور نیست زمانی که بی‌عملی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به پاشنه آشیل دولت تبدیل شود و قضاوتی که مردم درباره تعلل مسئولان این بخش خواهند داشت نیز در زمان خود مشخص‌ کننده بسیاری از مسائل خواهد بود.