صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی

کسب و کار پشت سد بلند قوانین مزاحم

اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص های مزبور در عرصه جهانی گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت و ارتقاء سطح اشتغال و تولید در کشور محسوب می شود و همچنین برای ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور است
به گزارش کسب و کار نیوز به نقبل از اگزیم نیوز، یکی از اساسی ترین چالش های چشم انداز اقتصاد ایران پدیده جهانی شدن است که در راستای آن برخورداری از صنعت رقابت پذیر برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم انداز، بهبود فضای کسب و کار  و رقابتی نمودن آن در کشور است.از طرف دیگر وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، مستلزم تقویت طرف عرضه اقتصاد است؛ که با توجه به قوانین و مقررات دست و پا گیر، سختی اجازه و ایجاد کسب و کار در ایران، سرمایه و تسهیلات حمایت از تولید، در فعالیتهای غیر تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و سبب رشد تقاضا و افزایش سطح عمومی قیمتها شده است. اهمیت سرمایه در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است زیرا کشورهای در حال توسعه به منظور بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال که محرک رشد اقتصادی است، دچار کمبود سرمایه هستند.
محسن احتشام رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی در این باره و نقش قوانین مزاحم در اقتصاد ایران در گفتگو با اگزیم نیوزمی گوید: سایه قوانین مزاحم علی رغم زمزمه ها و صحبت هایی که از تسهیل فضای کسب وکار و حذف مقررات دست و پاگیر و زائد به گوش می رسید هنوز هم وجود دارد. به گفته وی این ادعا از مدت ها پیش مطرح بوده که حجم قوانین زیاد است و مانع فعالیت های اقتصادی و توسعه می شود، اما این در حالی است که با وجود اقدامات جزئی انجام شده در رابطه با حذف قوانین زائد و دست‌و‌پاگیر، فاصله بسیاری تا جایگاه مطلوب وجود دارد.
وی در این رابطه به چالش های قانونی بخش صنعت اشاره کرد و کفت: اگر در این حوزه قوانین مزاحم وجود نداشت به رشد اقتصادی و صنعتی مناسبی می رسیدیم ولی تاکنون این امر محقق نشده است و می توان یکی از عوامل مهم و اصلی آن را وجود مقررات دست و پاگیر و زائد عنوان کرد.
رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی افزود: تا پیش از اجرایی شدن برجام و به دلیل وجود تحریم ها، نظام بانکی کشور با مشکلات بسیاری برای نقل و انتقال ارزی مواجه بود و همچنین یکی از مشکلات صادرکنندگان همین مبحث نقل و انتقالات پولی بود، اما باید اعتراف کرد بعد از برجام شرایط کمی بهتر شده و شبکه بانکی کشور پس از اجرای این برنامه شاهد تحولات بسیاری بوده است.
به گفته احتشام در حال حاضر گشایش ال سی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم شده و به نوعی هموارتر گشته است. با این وجود همچنان صادرکنندگان و تولیدکنندگان از مشکل دیگری چون نرخ بالای سود تسهیلات بانکی رنج می برند. به بیان دیگر می توان گفت نرخ بالای تسهیلات بانکی یکی دیگر از مهم ترین و اساسی ترین مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و علاوه بر آسیب دیدن صنعتگران و نیز غیررقابتی شدن فضای تولید در داخل کشور، موجب تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی نیز شده است.
وی در مورد اثرات کاهش نرخ سود خاطر نشان کرد: این سیاست باعث می شود هزینه ها نیز کاهش پیدا کنند، بنابراین تولید به صرفه می شود و جامعه از نظر فضای رقابتی می تواند با دنیا رقابت کند. به این ترتیب عرصه برای کسانی که به این روش با افزایش نرخ سود و رباخواری شرایط را نا امن می کنند، تنگ می شود.  
به گفته وی یکی از عواملی که موجب افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی شده است نرخ سود تسهیلات بانکی است، حقیقتا باید این سیاست کاهش نرخ تسهیلات بانکی اجرا شود تا بتوانیم رقابت کنیم.
احتشام با اشاره به اینکه قوانین مزاحم موجب بوروکراسی بالا در حوزه کسب و کار شده است، گفت: عبور از وضعیت موجود در گرو واقعیت نگری مسوولین به فضای کسب و کار است. به گفته رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی دولتمردان و مسوولین باید از کلی گویی کناره گیری کنند تا بتوانند واقعیت های فضای کسب و کار را بذیرند.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مقتضیات رشد اقتصادی هر کشور در گرو فضای کسب وکار مناسب آن کشور است. اما متاسفانه اقتصاد ایران در سالهای اخیر دچار یک سونامی بزرگ یا به عبارتی یک زلزله 8 ریشتری شده است. تغییر نرخ ارز، تغییر سود تسهیلات بانکی، تحریم ها، رکود همه دست به دست هم داده و بسیاری از صنایع ما را زمین گیر کرده است.
رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید از تولید داخلی حمایت کنیم، افزود: تا زمانی که تولید داخلی رونق نگیرد و چرخ های کارخانجات تولیدی کشورمان به اسودگی گردش نکند، نمی توانیم ادعا کنیم که در اقتصاد مقاومتی پیشرفت خوبی داشته ایم.
وی افزود: آزاد بودن و شفافیت قیمت ها، رقابتی بودن بازار، وجود امنیت مطلوب اقتصادی در فضای رقابتی و عادلانه از جمله مسایل الزامی در اقتصاد است. از سوی دیگر نقش دولت ها در بهبود فضای کسب وکار و فراهم کردن شرایط مطلوب جهت فعالیت بخش ها بسیار حائز اهمیت است. به همین جهت شفافیت و بررسی فضای کسب و کار جهت اصلاح زیرساخت ها و رفع موانع موجود امری ضروری است.
به گفته احتشام سه سال پیش دولت مطرح کرد سیستم بانکی از این پس به بنگاه های کوچک و متوسط که چک برگشتی یا اقساط معوق دارند تسهیلات نمی دهد، اما در نهایت نتیجه این سیاست چه شد؟ جز اینکه وضعیت بسیاری از واحدها به دلیل تصمیم نادرست مسوولین بدتر شد نتیجه دیگری نداشت.
وی تصریح کرد: در واقع به دلیل عدم شناخت فضای کسب وکار و اتخاذ تصمیمات نادرست بسیاری از بنگاه ها ورشکسته یا تعطیل شدند و اکنون پس از سه سال مجدد مسوولین به فکر کمک و ارائه تسهیلات به همین بنگاه های آسیب دیده افتاده اند. اگر همان سه سال گذشته مسوولین از مشکلات تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صنایع اطلاعات درستی در اختیار داشتند و واقعیت های فضای کسب و کار را درک کرده بودند حقیقتا صنایع ما وضع مطلوب تری داشتند و چالش های پیش رو کمتر می بود.
احتشام با اشاره به رتبه ایران در فضای کسب و کار گفت: ایران در جدول کشورهای مناسب برای سرمایه گذاری در مکان شایسته ای قرار ندارد. رتبه ایران از نظر وضع کسب و کار بسیار بد است و شمار بالای قوانین دست و پاگیر و زائد یکی از معیارهایی است که وضع کسب و کار ما را به ته جدول کشورهای مناسب برای سرمایه گذاری کشانده است.