صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه

چرا باید مالیات سبز گرفت؟

مالیات به‌طور کلی ضدتولید و ضدانگیزه است چراکه باعث کم شدن سود تولیدکنندگان می‌شود اما در رابطه با صنایعی که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند...
سرمقاله
گرفتن مالیات اجتناب‌ناپذیر است چراکه معمولا برخی از این نوع صنایع به منافع خود می‌اندیشند و در صورتی که بر آنها منعی قانونی وجود نداشته باشد، آنها هیچ تلاشی برای کنترل فعالیت‌های خود که آلودگی را به همراه دارد،نمی‌کنند. 
صنایع معمولا به منافع خود می‌اندیشند و انتقال ضایعات آنها به طبیعت آنجا که کنترل آن هزینه‌بر باشد، امری کاملا طبیعی است اما این نوع فعالیت‌ها از سوی کارخانه‌ها هزینه‌های جامعه را بالا می‌برد که باعث بالا رفتن هزینه‌های بخش سلامت و آلوده‌تر شدن هوا می‌شود بنابراین اگر دولت به‌صورت مالیات و یا ... وارد نشود، این عوامل صدمات بیشتری به اقتصاد کشورمی‌زند. 
بنابراین به‌طور کلی از آنجایی که پیامدهای منفی برخی از کارخانه‌ها هزینه‌آور است، این نوع مالیات‌ها باعث می‌شود که آنها برای تولید از تجهیزاتی کمک بگیرند که آلودگی هوا را به‌دنبال نداشته باشد، مانند استفاده از برخی فیلترها که خروجی آن هوای پاک است و از سوی دیگر به‌دنبال این کار افراد تشویق می‌شوند به اینکه فعالیت‌های تولیدی‌ای شکل دهند که به‌صرفه باشد یا اینکه به محیط‌زیست کمک کند برای مثال با این اقدام انگیزه برخی از حوزه‌ها برای تولید بیشتر می‌شود مانند حوزه زنبورداری و پرورش گل که خود باعث کمک به محیط‌ زیست است.