صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در گفت و گو با «کسب وکار» عنوان کرد:

20 میلیون جمعیت روستایی تحت پوشش طرح های هادی قرار گرفته اند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طرح های هادی را نظم دهنده به توسعه کالبد روستاها دانست و گفت: تاکنون 20 میلیون جمعیت روستایی تحت پوشش طرح های هادی قرار گرفته اند.
به گزارش کسب وکار، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن که در حاشیه دومین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر در تهران سخن می گفت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه عمران و آبادانی روستاها، افزود: در بحث طرح های هادی روستایی ما تقریبا به هدفگذاری کلی برنامه پنجم رسیدیم و طرح هادی در بیش از 5 هزار روستا عملیاتی شد که اغلب آنها به پایان رسیده و تعدادی هم در حال اجرا است. وی افزود: مجموع پروژه های طرح های هادی و عمران و بهسازی روستایی در حال حاضر از 15300 روستا گذشته است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در ادامه به بحث سند دار کردن واحدهای مسکونی روستایی اشاره و اظهار کرد: همکاری خوبی بین بنیاد مسکن و سازمان ثبت شکل گرفت و بیش از 3 میلیون واحد مسکن روستایی سنددار شدند. با سنددار شدن این واحدها، روستائیان بر بخشی از دارایی های خود تملک قانونی پیدا کردند که علاوه بر کاهش دعاوی ملکی در روستاها، می توانند از این اسناد در اخذ تسهیلات و بهبود وضعیت کار و معیشت خود استفاده کنند.
شاملو ، احیای بافت های با ارزش و رونق بخشی به گردشگری روستایی را از دیگر برنامه های بنیادمسکن عنوان کرد و گفت: این بخش اعتبارات محدودی دارد و به همین دلیل در هر برنامه توسعه، تعداد محدودی روستا که دارای ظرفیت گردشگری و بافت های با ارزش هستند شناسایی و بافت با ارزش آنها مورد مرمت قرار می گیرد. وی افزود: در 65 روستا که دارای بافت با ارزش بوده بنیاد مسکن کار احیا و مرمت را انجام داده است و برای رونق بخشی به گردشگری روستایی نیز شناسایی 120 روستای دارای ظرفیت انجام شده و 31 روستا از این تعداد هم کار اجرایی آغاز شده است. معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که کار اجرایی انجام شده در روستاهای هدف گردشگری شامل چه مواردی است، گفت: ما در واقع در این روستاها بهسازی محیط را انجام می دهیم و زیرساخت ها را آماده می کنیم، همچنین مسکن های این روستاها را با تسهیلات نوسازی می کنیم تا کالبد روستا آماده پذیرش گردشگران شود. البته علاوه بر کارهای عمومی که در این روستاها انجام می شود لازم است کارهایی در مقیاس وسیع تر مثل احداث هتل ها و فضاهای خاص که برای گردشگران جاذبه ایجاد کند، هم انجام شود. برای این کار لازم است که سرمایه گذاران بخش خصوصی ورود پیدا کنند و بنیاد مسکن و دولت و دیگر نهادها باید به سهم خود ورود بخش خصوصی به این طرح ها را تسهیل کنند.
شاملو در پاسخ به نحوه ساماندهی معابر روستایی با استفاده از سهمیه قیررایگان نیز گفت: نهضت ساماندهی و آسفالت کردن معابر روستایی حقیقتا حرکت عظیم و بی سابقه ای بود که با همکاری بنیاد مسکن، وزارت نفت و مشارکت های خوب روستانشینان و دیگر ارگان های ذیربط انجام شد و تاکنون بیش از 2300 کیلومتر از معابر روستایی به مساحت 17 میلیون متر مربع در این نهضت ساماندهی و آسفالت شده است. معادل 200 میلیاردتومان از اعتبارات این طرح امسال تخصیص داده شده و کار در حال انجام است، امیدواریم با اصلاحیه ای که در بودجه سال 95 داشتیم و طی این اصلاحیه سهم قیر این طرح از 2 میلیون تن به 3 میلیون تن افزایش پیدا کرد و بر تخصیص صد درصدی تخصیص قیر تاکید شد، وزارت نفت این تعامل را با بنیاد داشته باشد و با اجرای این اصلاحیه ، نهضت ساماندهی و آسفالت معابر روستایی با قوت و جدیت ادامه پیدا کند.