صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

برنامه فورد برای کارخانه جدید در مکزیک لغو شد

شرکت فورد موتور بدنبال انتقاد شدید رییس جمهور منتخب آمریکا از برنامه سرمایه‌گذاری خارجی این شرکت، اعلام کرد ساخت کارخانه ۱.۶ میلیارد دلاری برنامه‌ریزی شده در مکزیک را لغو خواهد کرد و ۷۰۰ میلیون دلار در یک کارخانه میشیگان سرمایه‌گذاری می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دومین خودروساز بزرگ آمریکا اعلام کرد: در کارخانه فلت راک میشیگان، خودروهای برقی، هیبریدی و اتوماتیک جدیدی خواهد ساخت و ۷۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند.
مارک فیلدز، مدیرعامل فورد، اعلام کرد: تصمیم برای لغو کارخانه جدید در مکزیک نتیجه تقاضای ضعیف برای خودروهای کوچک در آمریکای شمالی بود و به دلیل پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری نبوده است. وی به فاکس بیزینس گفت: حتی اگر ترامپ در انتخابات برنده نمی‌شد، این خودروساز تصمیم مشابهی می‌گرفت.
مدیر عامل فورد به خبرنگاران گفت: این تصمیم مربوط به نیاز برای استفاده از ظرفیت کامل تولید در کارخانه‌های کنونی در پی کاهش فروش خودروهای کوچک و متوسطی مانند فوکوس و فوژن بوده است. فیلدز همچنین بر سیاست‌های مالیاتی و نظارتی که محیط رشد مناسبی برای کسب‌وکار فراهم می‌کند و از سوی ترامپ وعده داده شده اند، صحه گذاشت.
ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی مکررا اظهار کرده بود اگر برنده شود اجازه نخواهد داد فورد کارخانه جدیدی در مکزیک راه اندازی کند و مالیات سنگینی برای خودروهای وارداتی فورد تحمیل خواهد کرد.
بیل فورد جی آر، رییس هیات مدیره فورد به خبرنگاران گفت: با ترامپ برای مطلع کردن وی از این تصمیم صحبت کرده است. این شرکت اعلام کرد تصمیم مذکور تحت تاثیر اهداف سیاست ترامپ مانند کاهش مالیات و تسهیل مقررات گرفته شده اما مذاکراتی درباره‌ تصمیمی که اعلام شده، وجود نداشته است.
همچنین ترامپ تهدید کرده است برای جنرال موتورز که شماری از خودروهای شورلوت کروز را در مکزیک تولید می‌کند، مالیات سنگینی تحمیل کند.
مدیر عامل فورد اعلام کرده است: این شرکت یک شاسی‌بلند برقی با امکان طی مسافت ۳۰۰ مایل با شارژ کامل تا سال ۲۰۲۰ در کارخانه میشیگان می‌سازد. این اقدام با هدف رقابت و عقب نماندن از شرکت‌هایی مانند تسلاموتورز، فولکس واگن و جنرال موتور صورت می‌گیرد. این شرکت همچنین تا سال ۲۰۲۱ یک خودروی تمام اتوماتیک بدون فرمان یا پدال ترمز برای استفاده در ناوگان‌های خدماتی خواهد ساخت.
فورد قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ مدل‌های هیبریدی جدید پیکاپ اف ۱۵۰، موستانگ و پلیس را عرضه کند. همچنین ۷۰۰ شغل در کارخانه فلت راک ایجاد می‌کند.
این شرکت در آوریل گذشته اعلام کرده بود ۱.۶ میلیارد دلار در کارخانه جدیدی در سن لوییس پتوسی مکزیک برای ساخت خودروهای کوچک هزینه خواهد کرد و تولید فوکوس را از میشیگان به کارخانه اش در هرموسیوی مکزیک منتقل خواهد کرد.
زمانی که ترامپ در ژوئن سال ۲۰۱۵ ورود به انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد وعده داد فورد سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی شده در مکزیک را لغو خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، ترامپ با وعده احیای مشاغل آمریکایی که به خارج از کشور برون‌سپاری شده‌اند و افزایش سخت گیری در خصوص مهاجرت غیرقانونی از مکزیک، ۲۰ ژانویه قدرت را به دست می‌گیرد.