صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

آغاز دوران معاملات مجازی مسکن

در کشوری مانند ایران که استفاده از فضای مجازی با استقبال شدید مردم مواجه شده و گسترش شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی هم به این رونق دامن زده...
مجتبی کاوه
در کشوری مانند ایران که استفاده از فضای مجازی با استقبال شدید مردم مواجه شده و گسترش شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی هم به این رونق دامن زده، عجیب نیست که وب‌سایت‌های تجاری و اپلیکیشن‌های موبایلی، سنگرهای کسب‌وکار را یکی بعد از دیگری فتح کنند. این‌بار هم نوبت یک وب‌سایت تخصصی است که با همراهی اتحادیه مشاوران املاک رسما به بازار معاملات مسکن ورود کند و آغازگر دوران جدیدی باشد که می‌توان آن را دوران انتقال مشاوران املاک از فضای حقیقی به مجازی و به عبارتی آغاز دوران معاملات مجازی مسکن نام‌گذاری کرد. 
حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مراسم رونمایی از وب‌‌سایت تخصصی آگهی‌های املاک‌ کشور «شابش» با تاکید بر اینکه تا دهه‌های آینده 70 درصد معاملات مسکن در فضای مجازی صورت خواهد گرفت، گفت: در شرایط کنونی کشور موضوع مسکن و تامین آن برای مردم به یکی از معضلات و مشکلات کشور تبدیل شده است و با وجود تعداد زیاد مشاوران املاک، وقتی با مردم صحبت می‌کنید متقاضیان مسکن عنوان می‌کنند که باید ارائه خدمات از سوی مشاوران املاک با سرعت بیشتر و روش‌های نوین و ضریب امنیت بالاتری صورت گیرد. وی تصریح کرد: پس یکی از وظایف اتحادیه مشاور املاک این است که مسیر حضور مرجع تخصصی آگهی‌های املاک کشور را هموار کند. 
عقبایی با اشاره به اینکه در دنیای امروز تجارت الکترونیک حرف اول را در تجارت جهانی می‌زند، افزود: رتبه ایران در کشورهای دنیا در پایین‌ترین سطح از رتبه‌های جهانی در حوزه‌های تجارت الکترونیک قرار دارد در حالی که براساس قانون نظام صنفی باید فعالیت‌ها از سوی برخی سایت‌های تخصصی املاک زیرنظر اتحادیه باشد تا از این فرصت بتوان به نحو احسن استفاده و آن را به فرصت تبدیل کرد. 
عقبایی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک باید از ابزارهای در اختیار خود بتوانند در مهندسی فروش برای عبور از رکود مسکن استفاده کنند، گفت: اگر بتوان از این وب‌سایت‌ها به نحو احسن و درست استفاده کنیم سرعت خروج از رکود در بخش مسکن افزایش پیدا می‌کند. 
ابزارهای نوین هم فرصت هستند و هم تهدید
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه با توجه به ساختار سنتی واحدهای صنفی مشاوران املاک، آیا ورود وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به این بازار و مجازی شدن فرآیند معاملات را تهدیدی برای این صنف نمی‌دانید، گفت: واقعیت این است دوران معاملات مجازی مسکن آغاز شده است و اکنون در ابتدای این راه هستیم. اگر این بستر به خوبی توسط مرجع قانونی که طبق قوانین مختلف اتحادیه مشاوران املاک است، نظارت نشود ممکن است انواع آسیب‌ها و خسارت‌ها را متوجه مردم و صنف کند اما ما تلاش می‌کنیم این فرآیند را به نحوی مدیریت کنیم که به ارتقای خدمات بینجامد و صنف هم از ورود ابزارهای نوین به بازار منتفع شود. در این مراسم، شهریار هژبر، مدیرعامل وب‌سایت تخصصی املاک کشور نیز گفت: تعداد وب‌سایت‌های تخصصی املاک کشور حدود 24 سایت است بنابراین اعتقاد ما این است وقتی همه آنها ضعیف کار کنند جا برای کار وب‌سایت‌های قوی باز می‌شود. 
وی افزود: هنوز سایت‌های تخصصی املاک در کشور نتوانستند جای خود را باز کنند پس ما می‌خواهیم این کار یک کار حرفه‌ای باشد و آژانس‌های املاک با ورود به این وب‌سایت ببینند که حرفه‌ای بودن یعنی چه و به خروج از رکود حاضر در بازار مسکن کمک کنند.