صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مسعود مهاجر، کارشناس حمل‌ونقل:

چرا هواپیمایی که ایراد فنی دارد، اجاره کنیم؟

سقوط‌های آنتونوف‌های 140 و پیش‌تر از آن سقوط توپولف‌ها سابقه ذهنی مردم ما را نسبت به هواپیماهای ساخت روسیه و اقمارش منفی کرده است و اگر قرار باشد دوباره هواپیماهایی مثل آنها بخریم، قطعا با واکنش تند مردم مواجه خواهد شد.
سرمقاله
با این حال مسئولان بخش هوانوردی کشور و بعضی اوقات مسئولان تشکل بخش خصوصی ایرلاین‌ها از تحت بررسی بودن خرید محصول جدیدی از تولیدات هواپیماسازان روسی خبر می‌دهند. اظهارات این افراد گاهی لحنی دارد که این هواپیماها را باکیفیت نشان می‌دهد و بدبینی مردم به آنها را ناشی از عدم آگاهی از تغییر و تحولات صنعت هواپیماسازی روسیه قلمداد می‌کنند، گاهی هم با مردم هم‌نوایی و این هواپیماها را فاقد ایمنی مناسب و دارای ایراد فنی معرفی می‌کنند. اخیرا نیز رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از منتفی بودن خرید هواپیماهای روسی سخن گفته و احتمال اجاره آنها را مطرح کرده است. البته ایشان به صراحت عنوان کرده‌اند که این هواپیما در قسمت دم دارای ایراد فنی است و تا رفع این مشکل حتی اجاره کردن آن هم زیر سوال است. در اینجا دو نکته مطرح می‌شود؛ اول آنکه چرا دولت و بخش خصوصی در موضوع نوسازی ناوگان هوایی هر یک ‌ساز جداگانه خود را می‌زنند؟ چرا دولت سراغ بوئینگ و ایرباس می‌رود و ایرلاین‌ها با سوخو مذاکره می‌کنند؟ این موضوع عللی دارد که خارج از حوصله این نوشتار است اما از مسئولان دولتی انتظار می‌رود در موضوع خرید هواپیما بخش خصوصی را به حال خود رها نکند و این کار پراهمیت را به‌تنهایی پیش نبرد. نکته دوم این است که اگر هواپیمای روسی ایراد فنی دارد - که طبق بررسی‌های کارشناسی، دارد- صحبت از اجاره آن هم مثل خریدش به‌طور کلی منتفی است و دیگر اینکه بگوییم نمی‌خریم ولی شاید اجاره کنیم، موضوعیت ندارد.