صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پیام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) به مناسبت هفدهمین کنوانسیون فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری

« ایران؛ مردمانی مهربان با آغوشی باز، تاریخی کهن و پر رمز و راز »

مهم است که این یکی از اولین گردهمایی‌های جامعه جهانی گردشگری در سال جهانی توسعه گردشگری پایدار ۲۰۱۷ است. سال جهانی بر نیاز به فعالیت مسئولانه تمام ذی‌نفعان گردشگری در قبال زمین و مردمانش تاکید می‌کند.
می‌خواهم مراتب قدردانی خود را از طرف سازمان جهانی جهانگردی، آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد، از فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری (WFTGA) به خاطر برگزاری گردهمایی مهم و به هنگام خود در تهران به عنوان مقصدی جذاب و الهام بخش در مسیر جاده‌ی کهن ابریشم که خود به عنوان مهم ترین جاده در تاریخ بشر توصیف می شود و هم‌اکنون نیز یک مسیر فرامرزی مهم در گردشگری فرهنگی است، اعلام بنمایم.
مهم است که این یکی از اولین گردهمایی‌های جامعه جهانی گردشگری در سال جهانی توسعه گردشگری پایدار ۲۰۱۷ است. سال جهانی بر نیاز به فعالیت مسئولانه تمام ذی‌نفعان گردشگری در قبال زمین و مردمانش تاکید می‌کند.
یکی از پنج رکن سال جهانی، نقش گردشگری در ارتقا و حفاظت از ارزش‌های فرهنگی، تنوع و میراث است. دیگری، مشارکت این بخش در درک متقابل، صلح و امنیت است. راهنمایان گردشگری، به عنوان سفیران مقاصد خود و اغلب فرد محلی‌ای که بیش‌ترین ارتباط را با یک بازدید کننده در طول اقامتش دارد، منحصرا در جایگاهی قرار می‌گیرند تا مسئولانه تجسمی صحیح از یک کشور و میراث فرهنگی آن ارائه کنند، که این خود درک بین فرهنگی و در نتیجه‌، بردباری و صلح را ترویج می‌کند.
در آموزش ارزش مکان‌های میراثی و تأکید بر اهمیت حفاظت از آن‌ها، راهنمایان می‌توانند تأثیر ژرفی بر نگرش بازدیدکنندگان داشته باشند. در مکان‌های حساس یا حفاظت شده، نظیر بسیاری از آن‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم، راهنمایان نقش مهمی در تلاش‌‌ها برای زنده نگه داشتن تاریخ و فرهنگ‌های شگفت‌آور منطقه دارند.
به منظور ارتقای مقصد خود به بهترین شکل ممکن، حائز اهمیت است که راهنمایان در کشورهای جاده‌ی ابریشم، تاریخ و فرهنگ تمام جاده‌ی ابریشم را درک کنند و تورها را با حفظ استانداردهای بین‌المللی هدایت نمایند. با در نظر گرفتن این هدف، UNWTO و WFTGA با همکاری هم راهنمایان و مربیان راهنمایان میراث جاده‌ی ابریشم را از طریق طرح “ارتقای تفسیر جاده‌ی ابریشم و آموزش راهنمایان کیفی” ما آموزش می‌دهند.
این چارچوب همکاری، در حال ترویج استانداردهای مشترک بین راهنمایان کشورهای جاده‌ی ابریشم است. با توجه به این‌که این طرح را در ازبکستان و قزاقستان انجام داده‌ایم، امیدواریم که چنین آموزشی را به زودی در ایران نیز داشته باشیم.
ایران یک همکار مهم در برنامه‌ی جاده‌ی ابریشم که یک طرح مشترک UNWTO به منظور نهادینه‌کردن جاده‌ی ابریشم به عنوان یک مسیر سفر پیوسته شناخته‌ شده‌ی بین‌المللی است، می‌باشد. گرمی و مهمان‌نوازی مردم ایران همراه با میراث فرهنگی ماندگار و اغواکننده‌اش، میراثی از تجربیات گردشگری فراموش‌نشدنی برای بازدید کنندگان از سرتاسر جهان خلق کرده‌اند.
چنین تجربیات فراموش نشدنی‌ای هدف جامعه‌ی جهانی گردشگری را برای حرکت در بخشی پایدارتر، فراگیرتر و مسئول‌تر برای تمامی ذی‌نفعان گردشگری تحکیم می‌کند. این جامعه شامل میزبانان، بازدید کنندگان و البته راهنمایان گردشگری‌ می‌شود که می‌توانند مسیر ارتقای رشد پایدار و رفتار مسئولانه در مقصدشان را رهبری نمایند. هر اقدامی در جایگاه خود ارزشمند است و ما همه با هم می‌توانیم برای زمین و مردمانش تفاوت ایجاد کنیم.
طالب ریفاعی
دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)