صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک تولید کننده برنج ایرانی:

دلالان با مخلوط کردن برنج ایرانی و خارجی بیشترین سود را می‌برند

یک تولید کننده و توزیع کننده برنج گفت: دلالان با مخلوط کردن برنج ایرانی و خارجی سود بالایی می‌برند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از نسیم آنلاین،  مهدی شریفی، گفت: امسال وضعیت تولید برنج برای کشاورزان بسیار مناسب بوده و از لحاظ قیمت نیز به نسبت سال گذشته حداقل 60 تا 70 درصد افزایش داشته‌ایم.
شریفی  افزود: این افزایش قیمت برای دلالان بیش از این‌ها بوده است و تفاوتش با کشاورز در این است که کشاورز برنج خالص و بسیار مرغوب ایرانی را به دست خریدار می‌دهد اما دلالان برنج‌های ایرانی را با برنج درجه یک خارجی مخلوط کرده و به مشتری عرضه می‌کنند.
وی اظهار داشت: در واقع به جرأت می‌توان گفت که به دست هیچ یک از مشتریان برنج 100 درصد ایرانی تحویل داده نمی‌شود یعنی هزینه برنج مرغوب را از آنان می‌گیرند در حالی که تنها 50 درصد بسته‌بندی‌ها برنج ایرانی است.
شریفی تأکید کرد: دلال یک سود 100 درصدی از این موضوع نصیبش می‌شود در دو ماه اخیر نیز قیمت برنج در مازندران هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته است زیرا دلال‌ها تصمیم بر این گرفته‌اند که مدتی هیچ گونه خریدی نداشته باشند در واقع الان در کارخانه‌ها برنج وجود دارد اما خریدی صورت نمی‌گیرد.
این تولیدکننده برنج ایرانی اضافه کرد: خرید نمی‌کنند تا کشاورزان مجبور شوند برنج را با قیمت پایین‌تر بفروشند و به این ترتیب بتوانند سود بیشتری را در جیب خود انباشته کنند و بعد همان برنج را در شهرهای دیگر با قیمت بسیار بالاتر به فروش برسانند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در تهران هم تغییر قیمتی صورت گرفته توسط خود بنکداران بوده است که بر روی قیمت آن 
کشیده‌اند. زیرا برنج در تهران کیلویی 14 تا 16 هزار تومان هم به فروش می‌رسد و این در حالی است که در مازندران حتی با قیمت 10 هزار و 500 تومان نیز برنج اعلای ایرانی به فروش نمی‌رسد.