چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر بازایابی«شیپور» در گفتگو با «کسب‌‌وکار» از خرید و فروش اینترنتی می‌گوید

درآمدزایی با اجناس دست دوم

سایت شیپور از مرداد ماه سال 1391، با موضوع نیازمندی‌های آنلاین با هدف خریدوفروش مستقیم و بی‌واسطه راه‌اندازی شد.
محمد جوادی قاضیانی
سایت شیپور از مرداد ماه سال 1391، با موضوع نیازمندی‌های آنلاین با هدف خریدوفروش مستقیم و بی‌واسطه راه‌اندازی شد. هدف اصلی این سایت به گفته موسسان آن، در ارتباط قرار دادن خریدار و فروشنده به صورت مستقیم و حذف نقش دلال است. پرژام داودی، فارغ‌التحصیل دیجیتال مارکتینگ و مدیر مارکتینگ شیپور در گفتگو با «کسب‌وکار» به سوالات ما درباره شیپور و کسب‌وکار اینترنتی پاسخ می‌دهد. 
 درباره شیپور و فعالیت‌های آن توضیح دهید؟
شیپور یک بستر رایگان اینترنتی است که کاربران می‌توانند بدون هزینه‌ای کالای نو یا دست دوم، خدمات و نیازمندی‌های‌شان را به دست مخاطبان برسانند؛ امکانی که در گذشته تنها در روزنامه‌ها و به شکل سنتی انجام می‌شد. در حال حاضر شیپور این کار را به صورت آنلاین و گسترده انجام می‌دهد که مزایایی چون سهولت در خریدوفروش، کمک به اقتصاد خانواده و... را به دنبال دارد. 
 آیا فروش اینترنتی یک مهارت است؟
فروش حرفه‌ای اینترنتی هم قطعا نیاز به مهارت‌هایی دارد. اگر کسانی که کالا یا خدماتی برای آگهی دارند، از مخاطب خود شناخت بهتری داشته باشند، می‌توانند بازخورد بهتری بگیرند و فروش خود را افزایش دهند. 
چطور می‌توانیم فروش اینترنتی خود را افزایش دهیم؟
نخستین و مهم‌ترین نکته، یافتن مخاطبی است که به کالا یا خدمات ما نیاز داشته باشد. به عنوان مثال سایت شیپور با ایجاد بخش‌بندی‌های مختلف این امکان را فراهم آورده که هر فرد، مستقیما به همان بخشی که نیازمند است مراجعه کند، آنچه مورد نظرش است را ثبت کند یا آنچه بدان نیاز دارد را بیابد. 
 مزایای فروش اینترنتی چیست؟
از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مزیت‌های فروش اینترنتی می‌توانیم به گستردگی مخاطبان اشاره کنیم. برخلاف روش‌های فروش سنتی، در فروش‌های اینترنتی با مخاطبانی به گستره جهان روبه‌رو هستیم. از دیگر مزیت‌ها کاهش هزینه‌هاست. به عنوان مثال نیازمندی‌های آنلاین شیپور کاملا رایگان است و نیازی نیست که شما برای ثبت آگهی خود هزینه‌ای را پرداخت کنید. 
در ارتباط با فروش دست دوم در ایران چه نظری دارید؟
فروش اجناس دست دوم در ایران، نسبت به سایر کشورها کمی مهجور مانده است. به ویژه خریدوفروش اجناس دست دوم، هم راه صرفه‌جویی و درآمدزایی را هموار می‌کند و هم به اقتصاد خانواده کمک شایانی خواهد کرد که عینیت بخشیدن اقتصاد مقاومتی هم است. 
مهم‌ترین خصوصیات نیازمندی‌های اینترنتی را چه می‌دانید؟
در دسترس بودن یکی از مهم‌ترین خصوصیات نیازمندی‌های آنلاین است. شما با مشخص کردن ویژگی‌هایی که به دنبال آن هستید، به راحتی آن را می‌یابید. همچنین به دلیل وسعت پیشنهاد‌هایی که دریافت می‌کنید، می‌توانید انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری هم داشته باشید. 
 تفاوت مدیران بازاریابی اینترنتی و دیگر مدیران بازاریابی را در چه می‌دانید؟
به نظر من کلیت بازاریابی شکل واحدی دارد اما آنچه تفاوت‌هایی را به وجود می‌آورد، ابزارهای مورد استفاده در هر حوزه است. مثلا در مبحث بازاریابی اینترنتی، وجود آمارهای بیشتر، سبب ریزبینی و در نتیجه تصمیم‌گیری‌هایی دقیق‌تر می‌شود. 
تفاوت جلسات بازاریابی در کسب‌وکارهای اینترنتی در مقایسه با کسب‌وکار‌های دیگر در چیست؟
در این مورد هم تفاوت زیادی وجود ندارد، تنها موضوعاتی که مطرح و بررسی می‌شود با تمرکز بیشتر روی موضوعات تخصصی بازاریابی اینترنتی است که در شیپور این جلسات به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برگزار می‌شود. 
آیا شیپور بر قیمت‌هایی که افراد برای کالا یا خدمات‌شان در نظر می‌گیرند، نظارت دارد؟
ما تنها بر کیفیت و محتوای آگهی‌هایی که ثبت می‌شود، نظارت دقیق داریم. خوب است اشاره کنم در شیپور افراد برای ثبت آگهی‌های خود به طور مستقیم از شماره تلفن همراه‌شان استفاده می‌کنند که این امر باعث شده است امنیت سایت بسیار افزایش یابد. همچنین واحد پشتیبانی مشتریان شیپور هم نظرات، انتقادات و مشکلات مشتریان را به صورت آنلاین و تلفنی دریافت کرده و به آن 
رسیدگی می‌کنند. 
و کلام آخر... 
به نظر من فضای کسب‌وکارهای آنلاین و اینترنتی، فضای بسیار مناسب و مستعدی است برای جوان‌هایی که به دنبال کارآفرینی هستند و بد نیست که نگاهی هم به این فضای پرظرفیت داشته باشند.