صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی:

ساختمان‌ها بزرگترین منبع اتلاف انرژی هستند

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی گفت: ساختمان‌ها بزرگترین منبع اتلاف انرژی هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی شرگت گاز استان خراسان رضوی، سید ایمان پیش بین پیرامون میزان مصرف انرژی در ساختمان‌ها اظهار کرد: برخلاف تصورات عمومی مبنی بر اینکه در و پنجره مهم‌ترین عامل هدر رفت انرژی در ساختمان است، اما سقف ساختمانها با 30 درصد هدرفت انرژی، مهمترین عامل در این زمینه محسوب می شوند.
وی در مورد ضریب هدر رفت انرژی در ساختمان گفت: ایران یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی است. استاندارد نبودن ساختمان‌ها و عدم به کارگیری مصالح و تجهیزات مهندسی شده در ساختمان باعث شده که اکثر ساختمان‌های کشور بزرگترین منبع اتلاف انرژی باشند.
رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه طراحی و معماری ساختمان باید سازگار با شرایط اقلیمی باشد، عنوان کرد: سازگاری ساختمان با شرایط موجب می‌شود که ساختمان در برابر شرایط نامطلوب آب و هوایی محافظت شود و میزان بهره‌گیری و اتلاف انرژی مصرفی برای سرمایش و گرمایش به حداقل برسد.
وی در مورد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: این مهم بر صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها تاکید دارد که در آن به عایق کاری دیواره‌های خارجی ساختمان، نصب پنجره دوجداره، عایق کاری کانال‌های هوا، لوله تاسیسات و سیستم تولید آب گرم و نصب سیستم‌های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه‌گیری دمای هوای محیط و راهکارهای معماری و اقلیمی اشاره دارد که بایستی در ساختمان‌ها رعایت شود.
پیش بین با اشاره به نقاط قوت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، گفت: کمک به اقتصاد خانواده، افزایش رفاه نسبی در نتیجه مصرف صحیح انرژی، کمک به اقتصاد ملی، کاهش مصرف سوخت تا 50 درصد و کاهش آلودگی‌های ناشی از آن و کاهش ظرفیت اولیه سیستم گرمایش و سرمایش تا 40 درصد از جمله مواردی است که در نتیجه اجرایی شدن این اصل حاصل می شود.
پیش بین در ادامه با بیان این مطلب که واحد پژوهش و فناوری گاز خراسان رضوی همکاری تنگاتنگی با پارک علم و فناوری استان و دانشگاه‌های کشور در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی دارد، افزود: این واحد تاکنون طرح‌های پژوهشی گوناگونی را به مرحله اجرا درآورده که مورد استفاده شرکت‌های گاز استانی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: با توجه به پایان پذیر بودن گاز طبیعی، محدودیت منابع این نعمت الهی و آلودگی‌های زیست محیطی باید به سمت سوخت‌های جایگزین و نو همچون انرژی خورشیدی و بادی حرکت کنیم.