صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

احمد پورفلاح

منـاطـق آزاد به خصوصی‌ها سپرده شود

مناطق آزاد خیلی وقت است که دست بخش خصوصی نیست.
همه این مناطق از قشم گرفته تا کیش و ... دست بخش دولتی است و سال‌های سال است که این دولتی‌ها هستند درباره امور این مناطق تصمیم می‌گیرند حال که قرار است این مناطق زیرنظر وزارت اقتصادی و دارایی بیاید، این شرایط تشدید خواهد شد.
 مناطق آزاد در این مدت از زمان تاسیس تابه‌حال نه‌تنها اثربخش و کارا نبوده بلکه باعث یکسری انحرافات بزرگ شده که از جمله مهم‌ترین آن قاچاق است. بسیاری از این راه به کشور کالای خارجی وارد می‌کنند و نظارت چندانی هم بر کار آنها نیست. همه اینها درحالیست که دولت قصد دارد به مجموعه مناطق آزاد تعدادی جدید نیز اضافه کند.
 اگر قرار است مناطق آزاد با این رویه ادامه پیدا کند، این امر نه‌تنها منطقی نیست بلکه به ضرر اقتصاد و اهداف توسعه‌ای کشور نیز  است. 
البته باید گفت نظارت بیشتر دولت اگرچه اقدامی موثر است اما برای رشد واقعی این مناطق کافی نیست و مناطق آزاد باید در اختیار بخش خصوصی توانمند باشد تا از این طریق بتوان به رونق آنها امیدوار شد. 
اگر قصد واقعی دولت رشد صادرات و کمک به توسعه است، باید این اهداف را در مناطق آزاد از طریق بخش خصوصی پیگیر باشد وگرنه تا مادامی که دولت برای این بخش تصمیم می‌گیرد، شاد تحول چندانی نخواهیم بود و اوضاع این مناطق مثل سابق است.