صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک فعال اقتصادی در گفتگو با

سپردن عرضه ارز به بانک ها اشتباه است

در سال 91 بانک ها ثابت کردند که امین نیستند. بانک های خصوصی از ارزی که به آنها سپرده شده بود برای خودشان واردات انجام دادند.
سپیده خانعلی
 
چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که بانک ها عرضه ارز را به عهده بگیرند و در عین حال از دستگاه های ذیربط دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در مسیر تامین مالی واحدهای تولیدی و ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوط، با هماهنگی کامل گام بردارند تا توفیق کامل حاصل شود. با انتشار این خبر از سوی بانک مرکزی نظرات موافق و مخالفی مطرح شده است. موافقان، این اقدام را گامی برای تک نرخی شدن ارز می دانند و اما مخالفان نیز دلایل خود را دارند. در این خصوص با یک فعال اقتصادی مصاحبه کردیم.  وی اعتقاد دارد که این اقدام بانک مرکزی در گذشته نیز تکرار شده و نتیجه خوبی در بر نداشته است. 
به گزارش کسب و کار نیوز، این فعال اقتصادی درباره عملکرد بانک ها در گذشته اظهار داشت: "در سال 91 بانک ها ثابت کردند که امین نیستند. بانک های خصوصی از ارزی که به آنها سپرده شده بود برای خودشان واردات انجام دادند. از مابه التفاوت نرخ ارز که متعلق به مشتری است، فعالیت خصوصی خود را انجام دادند و پایان سال به سهامدارانشان سود دادند. درحالیکه این سود نبود ، مابه التفاوت ارز را از حساب مشتریان بلوکه کردند. این پول متعلق به مشتریان بود. حال بانک مرکزی دوباره این بانک ها را برای فروش ارز امین خود قرار داده "
وی ادامه داد: "دید بخش خصوصی به این بانک ها خوب نیست. بانک مرکزی نباید عرضه ارز را بر عهده بانک ها بگذارد و باید رتبه بندی بانک ها را مشخص کند و ارز را به هر کسی ندهد. در سال 91 بانک های خصوصی شرکت های اقماری برای خود ایجاد کردند و از طریق آنها شروع به واردات کردند. هر کسی که کارت بازرگانی گرفته نمی تواند از حدی بیشتر واردات انجام دهد. برای این کار باید به سابقه و حجم کار فرد توجه شود. حداقل اجازه دهند بانک های دولتی این کار را انجام دهند که در سال 91 عملکرد مناسب تری داشتند."
وی در خصوص واکنش تجار به این اقدام بانک مرکزی گفت: "بخشنامه هایی از طرف بانک مرکزی ابلاغ شده که این بخشنامه ها، گذشته بانک ها  را نشان می دهد. در سال 91 بانک های خصوصی ارز افراد را ندادند و پرونده های زیادی موجود است. ما، یک سری از تجار، از زمانی که اعلام کرده اند که عرضه ارز را به بانک ها می سپارند،  ریال های خود را از بانک بیرون کشیدیم و این پول ها را تبدیل به کالا می کنیم چون به بانک ها اعتمادی نداریم. با این کار بانک مرکزی، تقاضای کاذب ارز به وجود می آید و افراد سپرده ها را از بانک ها بیرون می کشند. نباید به هر کارت بازرگانی ، هر ارزی را بدهند. ارز را به هر تاجر و تازه واردی  نباید بدهند. باید به کسی بدهند که کالای خوب وارد کرده و مالیاتش را داده و سابقه خوبی دارد.
و در پایان سخنان خود گفت: " بانک هایی که از سال 91 تا حالا هنوز تسویه حساب ارزی با مردم نکرده اند و بنابر بخشنامه های بانک مرکزی مردم هنوز از آنها طلبکارند، برای عرضه ارز امین نیستند. این کار باعث ایجاد رانت می شود. بانک های خصوصی ارز را به شرکت های اقماری خود می دهند. "
سوال اینجاست که آیا منافع این اقدام بانک مرکزی بر مضراتش می چربد؟ با توجه به اینکه در سال های گذشته نیز این تجربه وجود داشته، چرا بانک مرکزی دوباره آن را تکرار می کند و چه تفاوتهایی را در سیاست خود مقایسه با قبل در نظر گرفته است؟
در ذیل بخشنامه بانک مرکزی را می بینید که در سال 91 در این خصوص ابلاغ شده است.