صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

آغاز شمارش معکوس برای بزرگترین رویداد جهانی گردشگری در ایران

در کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری مهمان‌نوازی، انسانیت را عرضه کنیم

ششم دی ماه 1395 سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری کشور میزبان راهنمایان گردشگری عضو کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور بود تا در نشست هم اندیشی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری شرکت کنند.
کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری 2017 رویدادی است که یک ماه دیگر بیش از چهارصد راهنمای گردشگری از 45 کشور در ایران مهمان خواهند بود. این کنوانسیون فرصتی است تا ایران در عالی ترین سطح به دنیا معرفی شود تا بیش 400 راهنمای گردشگری شرکت کننده در این رویداد بین المللی برای ایران در نقش سفیر ظاهر شوند. از زمان آغاز ثبت نام برای شرکت در کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که از ششم تا ۱۸ بهمن‌ماه در استان‌های تهران، زنجان، همدان، یزد، شیراز و اصفهان برگزار خواهد شد، در مجموع ۴۱۱ راهنمای ایرانی و خارجی ثبت‌نام کرده‌اند که از آن میان نزدیک به ۳۰۰ نفر از ۴۵ کشور جهان هستند.
تا لحظه برگزاری نشست هم اندیشی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ۲۵۰ درخواست برای دریافت روادید ایران ثبت شده که از آن میان ۲۰۳ کد روادید صادر شده و این شرکت‌کنندگان برای آن تاریخ می‌توانند بدون مانعی ویزای فرودگاهی ایران را دریافت کنند.
معاون گردشگری کشور مهمان ویژه نشست هم اندیشی که با اراده فراوان خود همواره در مقام حمایت از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری برآمده است گفت: تمرین بزرگی در پیش است که مسئولیت‌های ما را در برابر حفاظت و حراست از این برنامه دو چندان می‌کند.
 مرتضی رحمانی موحد افزود: یقین داشته باشید شرکت‌کنندگان کنوانسیون راهنمایان گردشگری تا سال‌ها از نحوه مهمان‌نوازی، رفتار و آنچه در ایران دیده‌اند سخن خواهند گفت. چه بهتر که بتوانیم بسترساز و زمینه‌ساز دوران خوبی از یاد و نام جمهوری اسلامی ایران و جاذبه‌های کشورمان باشیم.
وی اظهار داشت: امیدواریم در این رویداد مأموریت مهم راهنمایان گردشگری ایران که ایفاکننده نقش مهمی در زنجیره خدمات گردشگری کشور هستند، به خوبی به نتیجه برسد. ما از این کنوانسیون مراقبت و آن را همراهی خواهیم کرد تا به هدف ترسیم شده دست یابیم.
رحمانی موحد گفت: دعوت، اصرار و تأکید می‌کنم که همه در این برنامه ملی حضور داشته باشند، هیچ کسی اجازه ندارد در این برنامه ملی قهر کند. همه باید کنار هم و دست در دست یکدیگر ارزش والایی از مهمان‌نوازی، انسانیت و آموزه‌های این مرز را عرضه کنیم. اگر کسی در این جمع غایب است خود را به زودی حاضر کند تا همگی به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم. این پیغامی از دل است که امیدوارم بر دل بنشیند.
دبیر کنوانسیون راهنمایان ۲۰۱۷ با اشاره به وجود تفکر ایران هراسی گفت: بعد از اینکه خبر میزبانی ایران برای کنوانسیون را به چرخه صنعت گردشگری اعلام کردیم، ۷۰ درصد فعالان اطمینان دادند که ایران میزبان شایسته‌ای برای این برنامه است. 
محسن حاجی سعید افزود: مبارزه با ایران‌هراسی برای ما بسیار اهمیت دارد و ایران‌هراسی است که دلیل اصلی سفر نکردن به ایران به شمار می‌آید. امیدواریم بتوانیم در این راه با سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی همگام باشیم.
وی به تشریح بازرسی‌های انجام شده برای میزبانی از میهمانان خارجی پرداخت و گفت: دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در روز افتتاحیه کنوانسیون به ایران خواهد آمد. در این زمینه سازمان میراث فرهنگی به ما کمک زیادی کرد تا بالاترین مقام گردشگری دنیا در این برنامه حضور پیدا کند.
حاجی سعید گفت: ما در یک بخش هنوز به حمایت نیاز داریم و آن بخش پروازی است. من از بخش پرواز کشور تقاضا دارم که مشکلاتمان را در این زمینه حل کند تا ما به سمت انجام کارهای خلاقانه پیش برویم.
در نشست هم اندیشی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری مدیران استان‌های تهران، زنجان، همدان، یزد، فارس و اصفهان به عنوان میزبان پیش و پس گشت‌های این کنوانسیون به ارائه برنامه و آمادگی های انجام شده پرداختند.
مدیرکل تبلیغات و بازرگانی گردشگری با تاکید بر اینکه ارائه هرگونه خدمات، هماهنگی‌ها و نوع میزبانی آنها در برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری اثر می‌گذارد گفت: در ۱۲ روز میزبانی نزدیک به ٣٠٠ تن از رؤسای تشکل‌ها و راهنمایان گردشگری جهان حضور خواهند داشت، آن هم در شرایطی که کشور ما با تبلیغات منفی و سوء رسانه‌های غربی مواجه است. برگزاری این رویداد و میزبانی از آن می‌تواند فرصتی برای نمایش چهره مردم ایران، آبادانی و شکوه آن باشد.
علی باقر نعمتی زرگران تاکید کرد: حداقل دستاورد این کنوانسیون گردشگری ارتقاء کیفیت خدمات گردشگری است و خوشحالیم که به این بهانه رقابت خوبی بین استان‌های میزبان ایجاد شده است.
رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: امنیت لازم برای مهمانان کنوانسیون فراهم شده است. ما انتظار داریم این تورها با کیفیت و بدون مشکل برگزار شوند و خودمان نیز برای انجام با کیفیت همایش و تورهای کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری اعلام آمادگی می‌کنیم.
یحیی رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز با اشاره به شعار «زنجان میزبان مهربان» که برای این کنوانسیون انتخاب شده است افزود: طبق هماهنگی‌ها در شورای تأمین استان، دستگاه‌های امنیتی به تأمین امنیت در مسیر حرکت تورهای پیش‌گشت کنوانسیون موظف شده اند.
خاکسار دیگر سخنران نشست هم اندیشی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری درخواستی مطرح کرد و اظهار داشت: در حین برگزاری تورهای این کنوانسیون تعاملی بین زنجان و همدان برگزار شود تا در ارائه خدمات مشکلی پیش نیاید. امیدوارم چهره واقعی همدان به راهنمایان گردشگری خارجی نشان داده شود.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: ما سالانه میزبان بیش از پنج میلیون گردشگر خارجی و داخلی هستیم. امیدواریم از این رویداد نیز بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.
دانش‌یزدی مدیر جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تاکید کرد: میزبانی از این کنوانسیون جهانی به منزله دعوت از ٣٠٠ سفیر از ۴۵ کشور جهان است که نقطه عطفی برای گردشگری کشورمان به شمار می‌آید.
یارمحمدیان مدیر میراث فرهنگی و گردشگری کاشان گفت: معتقدم کاری که جوانان ما در پراگ برای پذیرش این حق میزبانی انجام دادند کمتر از ایثار جوانان ما در دوران دفاع مقدس نبوده است. اکنون کار قهرمانانه ما این است که کشور را آن طور که هست معرفی کنیم نه آن طور که بعضی‌ها نشان داده اند. متأسفانه عده‌ای گردشگری را نمی‌فهمند. امیدوارم آن‌ها نیز روزی ارزش این صنعت را برای کشوری که در دفاع از هویت آن مبارزه کردیم، متوجه شوند.
در نشست هم اندیشی کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری ایران از پوستر کنوانسیون جهانی راهنمایان با حضور معاون گردشگری و رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری رونمایی شد.
در پایان آرش نورآقایی رئیس کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران در یک نشست اختصاصی با راهنمایان شرکت کننده در این نشست و کادر اجرایی کنوانسیون به گفت وگو نشست.