صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در گیلان تاکید می شود

گردشگری پایدار همکلام با جامعه جهانی همگام با جامعه محلی

راهنمایان گردشگری مثل دسته پرندگانی هستند که به مانند v در آسمان پرواز می کنند و هر کدام از آنها در هنگامه پرواز وظیفه ای بر عهده دارند و به همین دلیل هیچگاه دسته نامنطمی را شاهد نخواهیم بود.
بخشی از راهنمایان گردشگری ایران که از منسجم ترین و پرتحرک ترین صنوف در ایران محسوب می شوند در دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در گیلان جمع می شوند تا ثابت کنند یک موتور محرک و اهرم قومی برای به حرکت درآوردن چرخ گردشگری کشور هستند. 
راهنمایان گردشگری مثل دسته پرندگانی هستند که به مانند v در آسمان پرواز می کنند و هر کدام از آنها در هنگامه پرواز وظیفه ای بر عهده دارند و به همین دلیل هیچگاه دسته نامنطمی را شاهد نخواهیم بود. 
سال 1386 که نخستین جشن راهنمایان گردشگری ایران در تهران برگزار شد کمتر کسانی باور داشتند که این رویداد ملی هر سال در یک استان و آن هم در ابعاد ملی برگزار شود. رویدادی که در هرسال با انجام شیوه هایی خلاقانه سعی نمود مشتاقان فراوانی ابتدا از همه نقاط ایران و در گام های بعدی از برخی کشورهای پیشرو در گردشگری برای حضور در این گردهمایی جذب خود کند. 
جمع 700 نفره راهنمایان گردشگری که نمایندگانی از صنف نخبه خود هستند راهی استان گیلان می شوند تا دیار سردار جنگل را میزبان برگزاری دهمین گردهمایی راهنمایان سراسر کشور کنند. این راهنمایان گردهم می آیند تا بگویند "هیچکدام از ما به اندازه ی همه ی ما باهوش نیست". 
کانون انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران که با آشنایی خود از قواعد و مقررات مربوط به امور صنفی موفق شده است در گردهمایی و ایجاد پل ارتباطی بین 25 انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نقش مهم خود را ایفا کند تا پایان سال دو رویداد ملی و بین المللی دهمین گردهمایی راهنمایان سراسر کشور و کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری دنیا را راهبری و برگزار خواهد کرد. 
راهنمایان گردشگری ایران که با اهداف و چشم انداز گردهمایی های سالانه در 9 ساله گذشته آشنا هستند به عنوان یک کنشگر صنفی کوشیده اند تا قانونمند باشد و فعالیت های گروهی را قبول داشته باشد. راهنمایان گردشگری که یاد گرفته اند به نظر تک تک افراد احترام بگذارد و بهترین نظر را بپذیرد در هر گردهمایی و کار جمعی مرام حرفه ای خود را به نمایش گذاشته اند. به همین دلیل دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در گیلان فرصتی است که روحیه فعالیت جمعی بازتاب دگرباره ای پیدا کند.  
راهنمایان گردشگری در 9 دوره گذشته با اعتقاد به اینکه "اگر استعداد داشته باشید در یک مسابقه پیروز می‌شوید اما با کار تیمی قهرمان مسابقات خواهید شد" یاد گرفته اند از تکروی در ارائه ی نظر بپرهیزد و خلاهای موجود را در امور صنفی شناسایی کنند و در شرایط مناسبی مطرح نماید. این صنف می دانند با رعایت همه جوانب رسیدن به هدف با سرعت پیش می رود. در چنین شرایطی راهنمایان می دانند نباید به بحث های غیر مرتبط دامن بزنند و نقد سازنده را سر لوحه ی کار خود قرار دهند و با منتقدین خود به احترام برخورد کنند.
از ویژگی های مهم شرکت در گردهمایی های سالانه راهنمایان گردشگری یادگیری این مهم است که حضور موثر در جلسات همواره به کیفیت مباحث منجر می شود. 
راهنمایان گردشگری برای هر رویدادی که برگزار می کنند چون به کار گروهی اعتقاد دارند ابتدا اقدام به تشکیل تیم می کنند. این تیم‌های کاری موفق ویژگی‌های مشترکی دارند که بیش از ده ویژگی را می توان برشمرد. 
از جمله این ویژگی ها می توان به داشتن چشم انداز، حمایت و پشتیبانی، گذاشتن احترام متقابل، برقرار ارتباط موثر، وجود روحیه مثبت‌اندیشی، قدرشناسی، داشتن روحیه مسئولیت‌پذیری، داشتن روحیه تنوع طلبی، شهامت انجام ریسک آگاهانه، تطابق‌پذیری، وجود مدیر هدایت‌کننده، اعتماد، پویایی اعضا و انجام نقش‌های تعریف‌شده اشاره کرد. 
راهنمایان گردشگری ایران در گام دهم خود در گیلان جشن تولد نطفه ای را برگزار می کنند که در حال حاضر به بلوغ کاملی رسیده است که خود نه به دستگیری بلکه در مقام حمایت کننده گردشگری قد علم کرده است. 
رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری کشور درباره اهمیت این رویداد با اشاره به نقش گردشگری در معرفی فرهنگ و تمدن اصیل هر منطقه، به جایگاه ایرانیان در توسعه این صنعت گفت: وجود راهنمایان فعال و کارآزموده در ایران برگ زرینی در کارنامه گردشگری ایران است، تا آنجا که راهنمایان گردشگری این کشور توان رقابت با دیگر هم صنفان خود در سراسر دنیا را دارند.
آرش نورآقایی با بیان اینکه برگزاری دوره های متعدد آموزشی برای راهنمایان گردشگری طی سالهای اخیر موجبات تعالی این فعالین را فراهم آورده، انتخاب ایران به عنوان "میزبان کنوانسیون 2017 راهنمایان گردشگری" را بسیار ارزشمند خواند و افزود: ایران موفق شد تا در رقابت با کشورهای مطرح دنیا 18 رأی هیات اجرایی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری را به نفع خود کسب کند و میزبانی هفدهمین کنواسیون جهانی راهنمایان گردشگری را برای سال 2017 میلادی به دست آورد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: گیلان به دلیل بهرمندی از جاذبه های بی نظیر طبیعی، فرهنگی و نیز ابنیه های تاریخی متعدد قطب بزرگ گردشگری کشور محسوب می شود؛ لذا بهترین مکان برای اجرای جشن بزرگ راهنمایان گردشگری کشور خواهد بود.
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به جایگاه راهنمایان گردشگری در توسعه گردشگری اظهار کرد: راهنمایان گردشگری هویت و اصالت کشور را به نمایش می گذارند و به عنوان پیشانی فرهنگی شناخته می شوند.
علیزاده با بیان اینکه طی سالهای اخیر فضای هویتی مطلوبی برای راهنمایان گردشگری گیلان به وجود آمده، چندبخشی این صنعت را مورد بحث قرار داد و گفت: ایجاد فرهنگ مشارکت و تعامل جمعی در گردشگری امری ضروریست.
روزبه خلیق معینی دبیر دهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری با اشاره به شعار جشن دهم با عنوان "گردشگری پایدار همکلام با جامعه جهانی همگام با جامعه محلی" گفت: شعار جشن دهم با شعار سازمان ملل به توسعه محلی تاکید دارد. همچنین آنلاین بودن جشن دهم نسبت به دوره های گذشته، راه اندازی سایت، ثبت نام اینترنتی مهمانان و کارگاهها، تمرکز برگزاری از جمله اقامت، کارگاههای آموزشی، اختامیه و نمایشگاه در یک مجموعه و وجود دبیرخانه جشن دهم برای نخستین بار و راه اندازی آن در یک مکان ثبت ملی شده تاریخی از ویژگی های این رویداد است.
 
 مجتبی گهستونی