صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مالیات بر ارزش‌افزوده؛ مالیاتی برای بهبود تراز بازرگانی خارجی

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در نظام مــالیات بر ارزش‌افـــزوده، کالاهای صادراتی معاف از مالیات است ولی کالاهای وارداتی پرداخت می‌کنند که این امر سبب بهبود تراز بازرگانی خارجی می‌شود.
به گزارش کسب و کار به نقل از ایسنا، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در نظام مــالیات بر ارزش‌افـــزوده، کالاهای صادراتی معاف از مالیات است ولی کالاهای وارداتی پرداخت می‌کنند که این امر سبب بهبود تراز بازرگانی خارجی می‌شود.
میرحیدر رضوی  اظهار کرد: بی‌گمان اهمیت و تأثیر مالیات در حیات و چرخه اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و همه‌ اقتصاددانان دنیا بر این باورند که درآمدهای مالیاتی از مطمئن‌ترین درآمدهای دولت است، اما کشور ما از آن دسته کشورهایی نیست که ساختار اقتصادی آن بر محور درآمدهای مالیاتی استوار باشد؛ چرا که تاکنون درآمدهای نفتی تعیین‌کننده سرنوشت اقتصاد کشور بوده است. این مسئول ادامه داد: اگر چه این تغییر ساختار به راحتی امکان‌پذیر نیست و به سال‌ها زمان احتیاج است تا در زمینه‌های مختلف اقتصادی از قبیل صنعت، کشاورزی، بازرگانی، صادرات غیرنفتی و ... بر مشکلات موجود فائق آییم.
وی افزود: مالیات زمانی به درآمد واقعی و مطمئن برای دولت تبدیل می‌شود که در زمینه گسترش فرهنگ مالیاتی به نقطه ایده‌آل برسیم و پشتوانه و ساختار اقتصادی قوی نیز داشته باشیم و این در حالی است که با نگاهی به اقتصاد کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی و درحال توسعه مانند ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، ترکیه و برزیل که یا فاقد نفت و گاز هستند، یا استعداد بالقوه و منابع نفتی‌شان به اندازه ما نیست، درمی‌یابیم که آنان از نقطه نظر اقتصادی از ما پیشی گرفته‌اند.
رضوی خاطرنشان کرد: آنچه که در این میان، بیش از هر عامل دیگری، باعث پیشرفت اقتصادی کشورهای فوق شده است، راه‌اندازی سامانه‌های مالیاتی جدید و کارآمدی همچون سیستم مالیات بر ارزش‌افزوده است. وی در رابطه با مالیات‌بر ارزش‌افزوده، تصریح کرد: مالیات برارزش‌افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف واردات، تولید و توزیع براساس درصـدی از ارزش‌افـــزوده کالاهــــا تــــولید شده و یـــا خدمات ارائه شده اخذ می‌شود. همچنین مـالیات برارزش‌افزوده انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش داده و از انتقال سرمایه از بخش‌های مولد به بخش‌های خدماتی جلوگیری می‌کند.
مالیات بر ارزش‌افزوده در خلال فرآیند تولید یعنی از کارخانه تا محل فروش به صورت مرحله به مرحله اخذ می‌شود. در این نوع مالیات برخلاف مالیات بر فروش، انبــاشت مرحله‌ای مالیات وجود نــداشته و مالیات به صورت جدا از قیمت اصلی کالاها و خدمات محاسبه می‌شود. مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان، یادآور شد: در نظام مــالیات بر ارزش‌افـــزوده، کالاهای صادراتی در مراحل مختلف تولید و توزیع از پرداخت مالیات معاف هستند ولی در مقابل، کالاهای وارداتی مشمول مالیات می‌شوند، که این امر به بهبود وضعیت تراز بازرگانی خارجی و افــزایش نسبی توان صادراتی کمک می‌کند.
مالیات بر ارزش‌افزوده یک نوع مــالیات بر مصـرف محسوب و معمولاً با نرخ ثابت بر کالاهای مشمــول اعمـــال می‌شود. این مسئول اظهار کرد: از آنجایی که مالیات بر ارزش‌افزوده با میزان مصرف ارتباط مستقیم دارد، بنابراین هر چه مصرف بیشتر باشد، مالیات بیشتری در این نظام پرداخت می‌شود که نوعی عدالت عمومی اطلاق می‌شود. ضمنا برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد، کالاهای اساسی و ضروری از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است.