صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در پی حفاری های باستان شناسان در تپه حسنلو کشف شد

جعبه آرایش سه هزار ساله

حفاری های باستان شناسان در تپه حسنلو در استان آذربایجان غربی منجر به کشف اشیاء بسیاری شد که اغلب آن ها قطعاتی از جنس عاج بودند.
احتمال می رود از این قطعات برای تزئین مبلمان چوبی باستانی و یا وسایل با ارزش کوچکی مانند جعبه ها استفاده می کردند. در زمان های بسیار دور، در منطقه حسنلو ارگی باستانی وجود داشته که در حول و حوش ۸۰۰ سال پیش از میلاد مورد هجوم و حمله قرار گرفت و نابود شد. احتمال می رود این ارگ توسط نیروهای ارتش پادشاهی قدرتمند اورارتو که در ارمنستان فعلی ساکن بوده اند، از بین رفته است. در آن آتش سوزی که موجب نابودی ارگ شد، وسایل بسیاری خرد و شکسته شدند و در نتیجه قطعات عاجی ارگ همگی در اثر دمای بالای آتش، شمایلی سیاه رنگ پیدا کردند.  
در پیش رو قطعه ای از یک جعبه آرایش و یا جعبه قطب نما قرار دارد که بر روی آن تصویری از ابولهول به نمایش گذاشته شده است. از آن جا که صورتش بدون ریش است، احتمالا ابولهولی خانم می باشد. بر بالای سر ابولهول کلاهی نوک تیز به چشم می خورد که بند آن در پشت گوش گره خورده است. انبوهی از موهای پیچ خورده نیز در پشت گردن ابولهول دیده می شود. جای مردمک چشم سوراخ شده که احتمالا قطعه ای بر روی آن، نمایشگر مردمک بوده است. گرچه در حال حاضر مردمک اصلی روی جعبه و بخش های تزئینی روی بال گم شده اند. هم اکنون تنها بخش کوچکی از لبه پایینی بال دارای روکشی از طلاست، در حالی که در اصل کل جعبه به روکشی از طلا آراسته بوده است. 
جعبه آرایش عاجی متعلق به دوره آهن میانی و دو هزار و نهصد سال پیش است. ابعاد این قطعه کوچک ۳ در ۳ سانتی متر بوده و در تپه حسنلو ایران کشف شده است. متأسفانه این جعبه آرایش سه هزار ساله نیز در ایران نمی باشد و امروزه در گالری شماره ۴۰۰ موزه متروپولیتن از آن نگهداری می شود.