صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سقوط 73 پله‌ای فوتبال بانوان و مسئولی که از پیشرفت می‌گوید!‍

در جدیدترین رنکینگ اعلام شده از سوی فیفا تیم ملی فوتبال بانوان با سقوطی 73 پله‌ای مواجه شد و حالا صحبت‌های سرپرست کمیته بانوان درباره پیشرفت این تیم جالب است.
این روزها خبرهای شنیده شده از فوتبال بانوان خیلی خوشایند نیست. لیگ برتر فوتبال بانوان در ابتدای فصل با منحل شدنِ پر افتخارترین و ریشه‌دارترین تیم لیگ برتری آغاز شد و در ادامه دو تیم استقلال تهران و آرسن تهران نیز منحل شدند و احتمال منحل شدن تیم‌های دیگر نیز وجود دارد. تیم ملی هم که عملاً وجود خارجی ندارد که بخواهیم از شرایط اردوها بگوییم. روز گذشته نیز فیفا آب پاکی را روی دست مسئولان فدراسیون فوتبال ریخت. بانوان ایرانی 73 پله در رنکینگ فیفا سقوط کردند!
 
یک روز بعد از سقوط 73 پله ای بانوان فوتبالیست در رنکینگ فیفا، سرپرست کمیته بانوان درمصاحبه‌ای قابل تامل با سایت فدراسیون فوتبال از رشد در فوتبال بانوان گفت!
 
سرپرست کمیته بانوان با اشاره به نقش ویژه بانوان فوتبالیست ایرانی در شناساندن ارزش های اسلامی و فرهنگ ایرانی به دنیا گفت: در این حوزه تلاش بر این است که در محیطی آرام با حفظ شئونات اسلامی و رعایت اخلاق حرفه‌ای بتوانیم نگاه‌ها را به اهمیت والای حضور بانوان در عرصه های ملی و بین المللی سوق دهیم و آن‌ها را از حمایت های لازم برخوردار کنیم. آنچه که امروز در رشد فوتبال بانوان می بینیم حاصل زحمات، همفکری و همراهی هیات های استانی و تعهد نواب رئیس بانوان استانی است.
 
صوفی زاده خیلی اهل تعامل با رسانه‌ها نیست و چند وقت یک بار تنها مصاحبه ای را با سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام می‌دهد که این نیز خود جای سوال دارد. سرپرست کمیته فوتبال بانوان  حتی بعد از سقوط 73 پله ای تا این لحظه  نیز پاسخگوی رسانه‌ها نبوده و از طریق سایت فدراسیون نظرش را ابراز کرده است.
 
او از رشد فوتبال بانوان سخن گفته! اما آیا سقوط 73 پله ای نشان از رشد در فوتبال بانوان دارد؟ او از شناساندن ارزش های اسلامی و فرهنگ ایرانی به دنیا سخن گفته است! آیا زمانی که تیم ملی وجود ندارد، دنیا می‌تواند ارزش های اسلامی و فرهنگ ایرانی را از طریق تیم ملی فوتبال بانوان ایرانی شاهد باشد؟ سوال مهم این است که آیا صوفی‌زاده اصلا در جریان اتفاقات صورت گرفته در فوتبال بانوان هست؟!
 
البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که با توجه به اندک زمانی که او در فدراسیون فوتبال است مسئول این شرایط نیست و نواب رییس قبلی، روسای فدراسیون نیز در این موضوع مقصر هستند.
 
سارا قمی خانم گل پنج دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال بانوان، درباره آخرین مرحله تشکیل اردوهای تیم ملی بزرگسالان گفت: پنجم فروردین 1394 آخرین بازی تیم ملی را با چین تایپه برگزار کردیم و بعد از آن تیم ملی بزرگسالان تعطیل شد و دیگر اردوی ملی نداشتیم.
 
با توجه به اینکه تیم ملی فوتبال بانوان ایران هیچ بازی حتی تدارکاتی هم انجام نمی‌دهد فدراسیون جهانی فوتبال نیز به تدریج نام ایران را از رنکینگ خود حذف  می‌کند. کاری که به نظر منطقی می‌رسد و اگر هم اتفاق بیفتد جای هیچ گونه اعتراضی نیست چرا که ایران نه بازی می کند، نه اردو دارد و نه حتی سرمربی.
 
دیدار تدارکاتی با تیم ملی سوئد هم بیشتر شبیه به یک بازی باشگاهی بود و هنوز مشخص نیست که علت تغییر نظرها در رابطه با اعزام شدن یا نشدن تیم چه بود. صبح همه از اعزام نشدن تیم سخن می‌گفتند اما عصر تیم به سوئد رفت.
 
در کنار اوضاع آشفته فوتبال تیم ملی فوتسال بانوان سال گذشته قهرمان قاره کهن شد و سال آینده برای دفاع از عنوان قهرمانی خود عازم رقابت های قهرمانی آسیا می شود و باید دید فدراسیون فوتبال چه برنامه‌ای دارد.
 
آیا رئیس فدراسیون فوتبال همسو با سایر بخش‌های این فدراسیون توجه متناسبی به فوتبال بانوان دارد و آیا سرانجام راه چاره ای برای پیشرفت فوتبال بانوان پیدا خواهد کرد و یا اینکه با بی تفاوتی مسئولان روند سقوط در این بخش را بیشتر از پیش شاهد خواهیم بود؟