صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرابورس ایران گزارش داد ؛

بازدهی ۴ درصدی آیفکس در آذرماه

بازار فرابورس ایران آخرین ماه از فصل پاییز را با عملکرد رو به رشد نماگرهای خود و بازدهی ۴ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در آذرماه بالغ بر ۵ هزار و ۹۴۷ میلیون ورقه در ۳۲۵ هزار دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن ۳۶ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال بود. این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی حجم، ۳ درصدی تعداد دفعات معاملات و ۶۷ درصدی ارزش آن حکایت می‌کند.در مجموع ماه گذشته در ۱۹ روز معاملاتی به طور متوسط روزانه ۲۹۸ میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت.شاخص فرابورس نیز ماه گذشته بازدهی ۴ درصدی را در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساند و با رشد ۳۵ واحدی همراه شد. در این میان ارزش بازار در آخرین روز معاملاتی آذر به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال رسید که افزایش حدود ۴ درصدی را نسبت به روز انتهای ماه پیشین تجربه کرد.در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ماه گذشته بالغ بر ۵ هزار و ۸۴۲ میلیون سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال معامله شد که بیشترین حجم و ارزش معاملاتی به بازار دوم اختصاص داشت.در بازار ابزارهای نوین مالی نیز سرمایه‌گذاران شاهد دادوستد ۱۰۵ میلیون ورقه به ارزش ۲۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال بودند. این ارقام در مقایسه با آذرماه سال ۹۴ با رشد ۴۰ درصدی ارزش و افت ۴۶ درصدی حجم معاملات همراه بود.
بررسی نقل و انتقالات ابزارهای مالی نیز نشان می‌دهد اوراق بدهی با معامله ۲۲ میلیون ورقه به ارزش ۲۰ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال، بهترین عملکرد را در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن داشت. اوراق بدهی در آذر ماه با رشد بیش از ۴۵ درصدی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد.در همین حال رصد معاملات انجام شده در صنایع فرابورسی نیز حاکی از آن است گروه فلزات اساسی با معامله یک‌هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال، سهم ۳۰ درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام را در اختیار گرفته و در صدر سایر صنایع ایستاده است. پس از این گروه، پالایشی‌ها و محصولات شیمیایی با معامله ۴۸۸ و ۴۸۲ میلیارد ریال، سهم حدود ۸ درصدی از ارزش معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه را در اختیار گرفتند و در جایگاه دوم و سوم صنایع فرابورسی ایستادند.در آخرین روز معاملاتی این ماه به‌ترتیب بازارهای دوم، پایه، اوراق بدهی، بازار اول، اوراق تسهیلات مسکن و ETFها نیز بیشترین ارزش بازار را در فرابورس ایران به نام خود ثبت کردند.
 مهمترین رویدادهای آذرماه فرابورس ایران
به موازات نقل و انتقالات صورت گرفته در بازارهای فرابورس ایران شاهد قطعیت چند معامله عمده سهام و گشایش نماد اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت با نماد «سخا۱» بودیم. بر این اساس در تاریخ ۲۴ آذرماه «سخا۱» در بازار ابزارهای نوین مالی با قیمت ۹۸۵ هزار و ۵۰۰ ریال با تاریخ سررسید ۱۹ دی ماه گشایش یافت. در تاریخ یکم و چهاردهم آذرماه نیز به ترتیب معامله ۸,۱۳ و ۴.۰۶ درصد از سهام غیرمدیریتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران قطعیت یافت و در تاریخ بیست و هشتم این ماه نیز ۴۰ درصد از سهام کنترلی شرکت ریل پرداز سیر با ارزش کل معامله یک‌هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال انجام شد.