صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از اعلام نتایج اندازه‌گیری امواج مخابراتی گزارش می‌دهد

تشعشع آنتن موبایل، استاندارد یا خطرناک؟

تشعشعات موبایل و مخاطراتی که برای سلامت انسان به همراه دارند، موضوعی است که دیگر همگان با آن آشنا هستند اما این نگرانی تا چه اندازه جایز است و راهکارهای مقابله با مخاطرات ناشی از تشعشعات موبایلی از چه قرار است؟
شایلی قرایی
 
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد: دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، موردی مبنی‌بر غیراستاندارد بودن پرتوهای آنتن‌های موبایل (BTS) گزارش نکرده است. 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای رفع نگرانی مردم نسبت به امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی و آنتن‌ها و کمک به گسترش شبکه‌های اپراتورها، طی برگزاری جلسات کمیته حفاظت در برابر اشعه اعلام کرد: برمبنای اندازه‌گیری‌های انجام شده در دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، موردی مبنی‌بر غیر استاندارد بودن پرتوهای آنتن‌های BTS گزارش نشده است. این سازمان همچنین با بررسی تحقیقات و مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته نسبت به استفاده از نتایج این تحقیقات در جهت کاهش نگرانی‌های جامعه اقدام کرده است. 
در جلسات کمیته حفاظت در برابر اشعه که با حضور نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت ارتباط مشترک شهر و اپراتورهای تلفن همراه، برگزار می‌شود، بر همکاری سازمان تنظیم مقررات با توجه به وظیفه مدیریت طیف فرکانسی کشور و اعطای پروانه به اپراتورها، با سازمان انرژی اتمی ایران به‌عنوان متولی قانونی ایمنی تشعشعی در کشور در زمینه اندازه‌گیری تشعشعات آنتن‌ها توافق شد. 
بر اساس نتایج این جلسات همچنین اندازه‌گیری‌های انجام شده و اعلام نظر دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، تاکنون موردی مبنی‌بر غیراستاندارد بودن حدود پرتوگیری گزارش نشده است. 
آنتن‌ها در فاصله صد متری مدارس و کودکستان‌ها نصب شود
بهداد افتخاری، کارشناس فناوری اطلاعات، تجهیزات مخابراتی
افزایش کاربران گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر این نوید را به جامعه بشریت داده است که دیگر تکنولوژی حرف اول را در تمام جهان می‌زند و هرکسی که از این تکنولوژی روز دنیا عقب بماند حرفی برای گفتن نخواهد داشت. این در حالیست که افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال‌های اخیر، افزایش شمار ایستگاه‌های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده که این امر با توجه به امواجی که این آنتن‌ها از خود ساطع می‌کنند، نگرانی‌هایی از نظر خطرساز بودن این امواج برای جامعه پدید آورده است. 
هرچند هنوز نمی‌توان با اطمینان در این زمینه صحبت کرد اما گزارش‌های مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تاثیر آنتن‌های «BTS» موبایل بر سلامت انسان نشان می‌دهد که آنتن‌های موبایل، پیرامون خود، چگالی انرژی بیش از اندازه مجاز تولید نمی‌کنند. 
همچنین براساس آخرین گزارش اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی به دلیل اینکه این‌ آنتن‌ها چگالی انرژی بیش از حد مجاز تولید نمی‌کنند، ضرری برای سلامت انسان ندارند. در عین حال توصیه شده است که آنتن‌های «BTS» در نزدیکی مدارس و کودکستان‌ها نصب نشود و حداقل در فاصله صد متری از این مکان‌ها نصب شود. 
تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت تاثیر داشته است
محمدرضا اکبری ،متخصص مغز و اعصاب
هرچند میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها و آنتن‌های نصب شده در این اماکن اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دائم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات بسیار منفی را بر بدن افراد بگذارد. میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن‌های BTS با توجه به‌شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می‌شود. 
تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است. در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه آمریکا روی تاثیرات این امواج الکترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته که نشان می‌دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به‌شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می‌شود.»
در این زمینه لازم است، گفته شود که قوی‌ترین امواج زمانی به بدن می‌رسد که فرد زیر این آنتن‌ها قرار داشته باشد. اما هرچه از فاصله 5 کیلومتری آنتن‌ها دورتر شویم امواج قدرت خود را از دست خواهند داد. 
فاصله از دکل‌ها بیشتر باشد امنیت بالاتر خواهد بود
خسرو تقی‌پور،مدرس دانشگاه
با توجه به اینکه امروزه تلفن همراه به یکی از نیازهای مردم تبدیل شده و کمتر کسی را می‌توان دید که از گوشی موبایل استفاده نکند از اینرو باید برخی از جوانب این پدیده را نیز در نظر داشته باشیم. دکل‌های مخابراتی یا همان BTS‌ها یکی از شرایط اساسی است که امکان استفاده از موبایل را به کاربران و مشترکان می‌دهد. به همین جهت اگر فاصله افراد از دکل‌های تلفن همراه بیشتر باشد امنیت آنها بالاتر خواهد بود که البته در این زمینه مدیران مخابراتی کشور بر این نکته تاکید دارند که تجهیزات آنها به گونه‌ای است که کمترین میزان مشکل را برای افراد ایجاد می‌کند و بر اساس آخرین و بالاترین استانداردهای جهانی خریداری شده است. 
همچنین لازم به ذکر است که در سراسر جهان و توسط سازمان‌های بنام و مجامع علمی آزمایش‌ها و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و برخی معتقدند امواج موبایل از مخاطرات جدی برخوردارست و در مقابل این عده گروهی نیز تاکید می‌کنند که مطابق تحقیقات صورت گرفته در سطح بین‌الملل تاکنون مضر بودن این تشعشعات اثبات نشده است. همانطور که گفته شد بهتر است فاصله استاندارد با این دکل‌ها حفظ شود تا سلامت انسان‌ها به خطر نیفتد.